تعداد بازدید: 4638

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 21 بهمن 1393-13:39

دبیر نخستین همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران:

بیشتر مقاله ها را غیرمازندرانی ها نوشتند

نشست مطبوعاتی دست اندرکاران نخستین همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران برگزار شد/دبیرعلمی همایش: در روز برگزاری همایش، فقط استاندار مازندران سخنران است و بقیه وقت را به قرائت مقاله اختصاص می‌دهیم.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی تاریخ محلی مازندران با حضور دست‌اندرکاران این همایش در اندیشگاه مرکز اسناد و کتابخانه مازندران برگزار شد.

علی صادقی مسئول بخش رسانه همایش بین‌المللی تاریخ محلی مازندران در این نشست، اظهارکرد: تاکنون سه پیش‌نشست این همایش در ساری و بابل برگزار شده و 29 بهمن ماه نیز پیش‌نشستی در شهرستان میاندرود برگزار می‌شود ودر 7 اسفندماه همایش اصلی در ساری برگزار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون چهار دوره همایش تاریخ محلی توسط انجمن تاریخ محلی ایران در استان‌های اصفهان و خراسان رضوی برگزار شده است، گفت: نخستین بار است که همایش در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود و مهمانان برجسته‌ای از اروپا و آمریکا دارد.

صادقی با بیان اینکه این همایش مورد حمایت نماینده ولی فقیه در استان و استاندار مازندران است، ادامه داد: برخی دیگر از مسئولان هم وعده داده‌اند از برگزاری همایش حمایت کنند.

وی با بیان این که سیاست ما این بود که در اطلاع رسانی و تبلیغات این همایش علمی شتاب زده عمل نکنیم و بر اساس شیبی ملایم پیش برویم، تاکید کرد: از این هفته تبلیغات انبوه خود را آغاز کردیم که در روزهای آینده بیشتر هم خواهد شد.

سردبیر مازندنومه با اشاره به این که ما به کمک رسانه ها در قبل، حین و بعد از همایش نیاز داریم، افزود: کار اصلی پس از پایان این نشست بین المللی است که روی مقاله ها و محتوایی که تولید شده کار شود.

وی هم چنین گفت: طبق تفاهم نامه ای که با صداوسیمای مازندران امضا شده، رسانه ملی در مازندران هم وعده داده حامی رسانه ای ما باشد.

صادقی با بیان این که این همایش توسط بخش غیردولتی اجرا می شود، تصریح کرد: همه ما که این جا جمع شده ایم و دوستان دیگر ما در شورای سیاست گذاری و کمیته داوران که حضور ندارند،  بر اساس علاقه مندی و رفاقت قبلی مشغول فعالیت هستیم و از رسانه های استان نیز طلب همکاری داریم تا این همایش که در آن حدود 100 متخصص تاریخ از سراسر ایران و چند مهمان خارجی حضور دارند، آبرومند برگزار شود.

* تاریخ‌نگاری محلی، توجه به تاریخ فرودستان است

در ادامه این نشست دو تن از داوران همایش هم به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

علی رستم‌نژاد نشلی در سخنانی با اشاره به اینکه تاریخ‌نگاری محلی، توجه به تاریخ فرودستان است، افزود: در تاریخ محلی و شفاهی به آن دست از تاریخ می‌پردازیم که تاریخ‌سازان آن حضور دارند.

عضو هیئت داوران نخستین همایش بین‌المللی تاریخ محلی مازندران با بیان اینکه جلب مشارکت در مسائل فرهنگی، منجر به جلب مشارکت سیاسی مردم هم می‌شود، تصریح کرد: در کنار مسائل سیاسی، نیازمند جلب مشارکت فرهنگی هستیم.

رستم‌نژاد با اشاره به اینکه سوالاتی در نقاط پنهان تاریخ وجود دارد که تاریخ محلی می‌تواند پاسخگوی آن باشد، ادامه داد: تاریخ محلی، نگاه به تاریخ نزدیک و تاریخ شفاهی یکی از راه‌های رسیدن به واقعیت‌های تاریخی است.

همچنین؛ در این نشست دیگر عضو هیئت داوران اظهار کرد: دیگر استان‌ها برای اعتلای فرهنگ و زبان خود اقدامات ارزنده‌ای انجام داده‌اند اما در مازندران صرفا کارهای پراکنده‌ای از سوی دلسوزان فرهنگ صورت گرفته است.

سیدرحیم موسوی افزود: همایش تاریخ محلی مازندران، فرصت مناسبی است که برای هویت و فرهنگ مازندران گام برداریم.

* خروجی این همایش برای ما بسیار اهمیت دارد

در ادامه دبیر همایش بین‌المللی تاریخ محلی مازندران با اشاره به اینکه 173 چکیده مقاله و 125 اصل مقاله به دبیرخانه همایش رسید، گفت: از 26 داور در برگزاری این همایش بهره بردیم.

علی رمضانی با اشاره به دریافت 10 مقاله خارجی و انتخاب 32 مقاله برتر، تصریح کرد: هر یک از مقالات رسیده این قابلیت را دارد که عنوان یک کتاب باشد.

وی با بیان اینکه پس از جمع بندی متوجه شدیم که بیش از 50 درصد مقالات از دیگر استان‌ها رسیده، افزود: بیشتر کسانی که به همایش مقاله ارسال کردند افراد غیر مازندرانی بودند.

رمضانی با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌ها برای برگزاری همایش، امکانات در اختیار ما قرار دادند اما هنوز ریالی کمک مالی دریافت نکردیم، ادامه داد: خروجی این همایش برای ما بسیار اهمیت دارد.

این استاد دانشگاه با بیان این که استانداری مازندران در صدد تامین بخشی از هزینه های ریالی همایش است، تاکید کرد: در روز برگزاری همایش، فقط استاندار مازندران سخنران است و بقیه وقت را به قرائت مقاله اختصاص می‌دهیم.

وی ادامه داد: در جلساتی که با استاندار مازندران و نماینده ولی فقیه در استان داشتیم، این دو بزرگوار بسیار استقبال کردند و حتی آیت الله طبرسی چند ساعت به حرف های ما گوش داد و پی گیری هایی در همان جلسه انجام داد.

این پژوهشگر تاریخ مازندران با بیان این که برخی ارگان ها و سازمان ها از جمله دانشگاه مازندران، شورای شهر و شهردرای ساری، سازمان میراث فرهنگی مازندران و صداوسیما با ما همکاری دارند، افزود: با موافقت مثبت سردار جعفری نسب این همایش در مجموعه پردیس نیروی انتظامی مازندران برگزار می شود.

وی با بیان اینکه مازندران دارای تاریخ غنی است اما در پژوهش و اقدامات فرهنگی، دیگر استان‌ها از ما پیشی گرفته‌اند، تصریح کرد: نیازمند مرکز تاریخ شفاهی در مازندران هستیم.

*نیازمند زمینی برای احداث ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه مازندران هستیم

همچنین؛ رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مازندران هم در سخنانی با اشاره به اینکه مسئولان باید نگاه ویژه به مرکز اسناد داشته باشند، گفت: چالش‌ها و پنهان‌هایی در تاریکی تاریخ وجود دارد که توسط اسناد گشوده می‌شود.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مازندران انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود، تصریح کرد: امام راحل بر مسئله فرهنگ تاکید کردند و رهبری هم در بیانات خود به فرهنگ اشاره دارند اما نمی‌دانم چرا برخی مسئولان به مسائل فرهنگی نگاه ویژه ندارند و تصور می‌کنند این اقدامات نمایشی است.

وی با تاکید بر اهمیت مسائل فرهنگی، ادامه داد: دلسوختگان فرهنگی در اندیشگاه مرکز اسناد جمع می‌شوند و برای تاریخ و هویت این استان تلاش می‌کنند.

محمدنژاد با اشاره به اینکه مرکز اسناد ملی از سوی رسانه‌ها معرفی شود، تصریح کرد: نیازمند زمینی برای احداث ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه مازندران هستیم.

وی با بیان اینکه درد دل اهالی فرهنگ و قلم را با صدای بلند به گوش مسئولان برسانید، افزود: مرکز اسناد ملی می‌خواهد دانشنامه و مرجع باشد و هرکسی نیاز به اطلاعاتی درباره تاریخ و فرهنگ مازندران داشت بتواند از طریق مرکز اسناد ملی دسترسی یابد.

محمدنژاد با اشاره به اینکه سندی به دست ما رسیده که 400 سال قدمت دارد، گفت: در آینده اسناد دیگری به دست ما می‌رسد که نقش مردم مازندران در تاریخ و فرهنگ این سرزمین را پررنگ‌تر می‌کند.

 این نشست دو ساعته با حضور حدود 35 خبرنگار برگزار شد که در پایان برخی خبرنگاران پرسش های خود را مطرح کردند که اعضای شورای سیاست گذاری به ان ها پاسخ دادند.

پس از نشست خبرنگارها از بخش های مختلف مرکز اسناد مازندران بازدید کردند و ضیافت ناهار نیز مهمان رییس مرکز اسناد بودند.


  • شنبه 25 بهمن 1393-11:3

    جناب تاریخدان و جناب مورخ.از الفباهای جهان من بنده الفبای فارسی را می دانم آن هم نه به ترتیب و الفبای عربی و انگلیسی را هم می شناسم.از اینکه یک سطر و نیم سوال و اظهار تعجبم جنابان یا یک جناب با دو اسم را برآشفت باز هم در شگفتم.حال دیگر دارم یقین میکنم که این پیش همایشها برای ایجاد جو روانی است.اگر برای تبایغ است که راهش این نیست که پیش همایش بگذارند بعد خبرش را رسانه ای کنند.انشاالله با شما چهره های علمی که این روزها زیاد هم هستند آشنا خواهم شد.برادر یاخواهر طبق قانون مطبوعات هم که حساب کنیم جوابیه یک سطر و نیم آن چند سطر نبود.منتظر همایش و پس همایشهای بعدی می مانیم.زیاده جسارت شد.

    • شنبه 25 بهمن 1393-12:49

      خوب عزیز من، پپیش همایش یعنی این که بشینیم و درباره اصل همایش و محورهاش حرف بزنیم. برای این که همایش خروجی بیشتر و بهتری داشته باشه. خوشحالی از این که به عنوان یک مخالف دیده شدی؟ شما بخوای بری یه کاری انجام بدی با چند تا اهل فن مشورت نمی کنی؟ اینم همون کاره.
      یه سری اهل فرهنگ بدون این که دستگاه های دولتی طرح و برنامه بدن و ازشون حمایت کنن دارن کار فرهنگی می کنن. با اینم مشکل دارین شما؟ پیش همایش یعنی آماده شدن. هر برنامه ای که قراره اجرا بشه قبلش چند تا جلسه میذارن. اما حالا این نشست ها تخصصی تر برگزار شده. بدون این که ریالی هزینه بشه 125 مقاله تخصصی درباره مازندران نوشته و ارسال شد. یعنی قبل از برگزاری همایش خروجی مثبت اون معلوم شد. این اتفاق بدیه؟ خوشبین نباشید، اما فکر می کنم کمی واقع بینی هم بد نیست. همایش رو از پیش همایش ها پیش داوری نکنین!! همراه باشین.

    • شنبه 25 بهمن 1393-7:56

      باسلام خدمت جناب اقاي ناظر به نظر بنده حضرتعالي در مورد همايش اطلاعي نداري وشايد يك چهره علمي نباشي چون الفباي همايشها پيش همايش هست كه در واقع نشست هاي علمي ميباشد كه عده اي صاحب نظر در كنار هم در مورد محور هاي همايش بايكديگر بحث ميكنند وخرج و هزينه چنداني ندارد

      • پنجشنبه 23 بهمن 1393-10:26

        خدا کند هیاهوی بسیار برای هیچ نباشد.یعنی برای یک همایش اینهمه پیش همایش؟خیلی عجیبه.

        • شنبه 25 بهمن 1393-11:43

          یک دیوانه سنگی را به چاه می اندازد، صدتاعاقل نی توانند در بیاورند! یکی به اسم ناظر 4 کلمه برای خودش نوشته و حالا موافقان باید بیایند جوابش را بدهند. به نظرم چیزی گفته نشود بهتر است چون این اقا اگر این کاره بود که این جمله را نمی نوشت. او نمی داند همایش و پیش همایش چیست! احتمالا تو عمرش یا به همایش علمی نرفته یا اصلا نمی داند علم و تاریخ چیست! با کسی که با اصول و ابتدای گردهمایی های علمی اشنایی ندارد بهتر است دیالوگ نداشته باشیم. عزت زیاد

          • شنبه 25 بهمن 1393-12:45

            به نظر نمیرسد جناب منتظر تاریخدان باشد.به نظرم روانپزشک یا چیزی در همین مایه هاست.چون تشخیص دیوانگی یک نفر با خواندن یک سطر از او کار ساده ای نیست.پس منتظر ظهور این پدیده نوظهور در استان
            میمانیم..(منتظر)باش تا صبح دولتت بدمد.صادقی جان ممنون که کامنتها را تایید میکنی تا حال ملت خوش شود و برخی بتوانند تمرین مدارا کنند و حرف زدن یاد بگیرند حتی اگر دوستانمان باشند.

          • تاریخدانپاسخ به این دیدگاه 5 10
            پنجشنبه 23 بهمن 1393-14:41

            این پیش همایش ها که من در یکی از ان ها شرکت کردم(بابل) باعث می شود بحث تاریخ محلی بیشتر جا بیفتد در جامعه و رسانه ها. موضوع جدیدی است در ایران این تاریخ محلی. چرا باید ادم عاقل وسالم با یک پیش همایش علمی و کم خرج 40-50 نفره مخالفت کند؟ لول این همایش را بالاتر می برد. بعضیها درست شدند که الکی مخالفت کنند و بدبین باشند.یک همایش علمی استاندارد در حال برگزاری است، بی جهت فضا را مسموم نکنیم و کمی فکر کنیم

          • محمد مهدی کریمی سلیمیپاسخ به این دیدگاه 10 2
            چهارشنبه 22 بهمن 1393-13:53

            آقای صادقی، آقای دکتررمضانی
            لطفاً قول پخش زنده را از صدا و سیما بگیرید!


            ©2013 APG.ir