تعداد بازدید: 3439

توصیه به دیگران 3

دوشنبه 27 بهمن 1393-18:12

نماینده بابل در مجلس:

چرا 2 میلیون تن برنج وارد شد؟

در همایش ملی برنج مطرح شد: واردات 2 میلیون تن برنج در سال 92 اصلا توجیهی نداشته است/سیستم وام دهی برای کشاورزان پیچیده است/استانداری مازندران و گیلان و همچنین مجمع نمایندگان مازندران باید دید بهتری به این همایش داشته باشند.


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، مینامحسن پور: شانزدهمین همایش ملی برنج کشور، با حضور جمعی از مسئولان استانی، صبح دوشنبه در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم کشاورزی آغاز به کار کرد.

دلاور حیدرپور-رییس سازمان جهادکشاورزی استان مازندران- با بیان اینکه ذرت، برنج و گندم عمده غلات دنیا را تشکیل می دهد، افزود: میزان مصرف برنج در دنیا 466 تن است.

وی با بیان اینکه 5/6 درصد برنج تولیدی دنیا در صادرات و تجارت است و عمده کشورها مصرف کننده هستند، ابراز داشت: این امر باعث می شود که به فکر خوداتکایی باشیم تا درصورت کمبود برنج در دنیا با مشکل مواجه نشویم.

حیدرپور کشورهای هند، چین، اندونزی و ایران را از کشورهای عمده در کاشت برنج عنوان کرد و گفت: متوسط سطح زیر کشت برنج در ایران 580 هزار هکتار است.

عضو انجمن برنج ایران، با اشاره به کاهش مصرف سرانه برنج در دنیا، این میزان را در کشورهای اروپایی حدود 8 کیلو و در کشورهای آسیایی حدود 100 کیلوگرم بیان کرد.

وی دلیل کاهش روند سطح زیر کشت برنج را وابستگی به آبیاری دانست.

رییس سازمان جهادکشاورزی مازندران، میزان بالای واردات برنج را از دیگر آسیب های کشت برنج دانست و تصریح کرد: واردات 2 میلیون تن برنج در سال 92 اصلا توجیهی نداشته است.

وی در ادامه برخی از مشکلات پیش روی طرح های خوداتکایی را این گونه برشمرد: فاصله زیاد عملکرد موجود و عملکرد قابل حصول توسط شالیکار، بهره وری پایین در مصرف نهاده های تولید، بالا بودن هزینه تولید، سنتی بودن تولید برنج، تغییر کاربری اراضی و ... .

حیدرپور همچنین طرح های خوداتکایی برنج را موجب افزایش و پایداری تولید برنج، ارتقای بهره وری و کاهش وابستگی به واردات عنوان کرد.

این مسوول در پایان با تاکید برلزوم اصلاح سیستم وام دهی بانک ها، تصریح کرد: سیستم وام دهی برای کشاورزان پیچیده است و وام گرفتن برای آنان از زمان کاشت تا برداشت برنج نیز بیشتر طول می کشد.

*نباید تلاش کشاورز در زمین به هدر برود

در ادامه حسین نیازآذری- نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی- با توجه به غیبت استاندار و همچنین دیگر نمایندگان در این همایش، گفت: استانداری مازندران و گیلان و همچنین مجمع نمایندگان باید دید بهتری به این همایش داشته باشند.

نیازآذری اقتصاد مقاومتی را یک نظریه بسیار مهم در عرصه بین المللی برشمرد و تاکید کرد: با خوداتکایی و اصلاح سیستم های کشت حتما به این مهم در زمینه کاشت برنج دست خواهیم یافت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با بیان اینکه وزارت کشاورزی باید امروز حضور پررنگ تری می داشت، ادامه داد: کشاورزان ما خرده مالک هستند و باید با آموزش، آنها را برای تجهیز و نوسازی شیوه های کشت، آماده کرد.

نماینده مردم بابل همچنین با تاکید بر اینکه بانک ها به جای بنگاه داری باید بانک داری کنند، گفت: وقتی 75 درصد نیاز کشور در برنج را مازندران و گیلان تامین می کنند، چه نیازی به واردات 2 میلیون تنی برنج است؟

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیشرفت علم و تکنولوژی گفت: جوان امروز وارد مزرعه نمی شود مگر با به کارگیری تکنولوژی و مکانیزاسیون زمین های کشاورزی.

نیاز آذری در پایان با بیان اینکه نباید تلاش کشاورز در زمین به هدر برود، افزود: با استفاده از دست آوردهای این همایش می توانیم دست اجانب را کوتاه کنیم.

این همایش تا فردا 28 بهمن ماه ادامه دارد.

 



    ©2013 APG.ir