تعداد بازدید: 3643

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 3 اسفند 1393-4:25

نقد کتاب منظومه خاندان گیل ژاماسپی در حوزه هنری

منظومه «خاندان گیل ژاماسپی- اسپهبد خورشید و آیین تیرما سیزده شو» سروده سید حمزه کاظمی سنگدهی مورد نقد و بررسی قرار گرفت+عکس


ازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری، علی سینا رویگریان: به همت حوزه هنری مازندران، نشست نقد و بررسی منظومه «خاندان گیل ژاماسپی- اسپهبد خورشید و آیین تیرما سیزده شو» اثر شاعر و پژوهشگر جوان -«سید حمزه کاظمی سنگدهی»- در ساری برگزار شد.

این کتاب که به دلیل روایت تاریخی، سبک و منظوم بودن، می توان آن را (شاهنامک مازنی) نامید، از سوی جمعی از اهالی فرهنگ و ادبیات مازندران مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در آغاز این نشست که مدیریت آن را «مهدی عباسی» -شاعر و بازیگر- به عهده داشت، از سوی او، «هانی شجاعی»، «رضا فولادی» و «احسانی» -شاعران مازندرانی- پیرامون زبان و لحن حماسی منظومه و تناسب آن با روایت، مطالبی بیان شد.

کاظمی سنگدهی هم در مورد چرایی پرداختن به این منظومه تاریخی، بحران هویت، حفظ خرده فرهنگ های حاضر مانند تیرما سیزده شو، سخن گفت و هدف خود را از نگارش این منظومه بررسی تاریخی و قوم شناسانه مردم مازندران از سوادکوه، آمل، رویان تا دیلمان گیلان، در برخورد با مهاجمان و پایداری در برابر رذالت بنی امیه و بنی عباس، عنوان کرد.

در بخش دیگری از این نشست «علی شیر اصلانی» -شاعر، نویسنده و منتقد ادبی- این اثر را اولین منظومه چاپ شده تاریخ مازندران در مقطعی خاص توصیف کرد که چرخش و جهت گیری جنبش های مردمی سال 168 هجری و دگرگونی اعتقادی مردم را تبیین کرده است.

  دراین جلسه که حتی در دقایق آنتراکت هم متوقف نشد، حدود 30 جلد کتاب خاندان گیل ژاماسپی- اسپهبد خورشید و آیین تیرما سیزده شو به امضای صاحب اثر بین حاضران توزیع شد.


  • سه شنبه 5 اسفند 1393-16:59

    پر میشوم از سکوت وقتیکه که نام تو را غریبانه،تکرارمیکنند...
    ایکاش همیشه حقیقت را گفت ولو اینکه نتجه به نفعمان نباشد...و ایکاش این کتاب باارزش و نویسنده ی بزرگ و غریب و قریب ش آنطور که شایسته و بایسته اش بود،خبرهایش منعکس میشد...هر چند که با دنیایی از انعکاس خبری و عکس و فیلم و...حتی نمیتوان شمه ای از تلاش و زحمت این بزرگوار را سپاس گفت...اما به رسم ادب باز هم آقای سید حمزه کاظمی سنگدهی از زحمات شما تشکر وافر داشته و همیشه و هنوز چشمهایمان به راه اثر ارزنده دیگر شماست و دستهایمان امیدوار به لمس جملات با نفوذ و عمیق و تاثیر دیگریست...برایتان سلامت،صلابت،سعادت و شادکامی را از خداوند مهربان خواستارم...در پناه خدا.

    • سه شنبه 5 اسفند 1393-10:42

      جدیداً درج خبرهایی در خصوص چاپ و نقد کتاب در مازندنومه رونق گرفته که جای بسی خوشبختی و تشکر دارد اما متاسفانه از ضعف های این سرویس نوشته نشدن بخش بندی کتاب جهت آگاهی خوانندۀ خبر و همچنین ثبت نشدن مشخصات شناسنامه ای اثر، در پایان خبر است که خواننده را برای تهیه کتاب با مشکل مواجه می سازد.
      باشد که این ضعف مرتفع گردد.


      ©2013 APG.ir