تعداد بازدید: 4125

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 31 شهريور 1384-0:0

که مازندران شهر ما ياد باد

نگاهي کوتاه به مازندران و يادمان هاي آن.


استان مازندران با 24091 كيلو متر مربع مساحت و  2602008 نفر جمعيت از شمال به درياي خزر، از غرب به استان گيلان، از جنوب به استان سمنان و تهران و از شرق به گلستان محدود است.

تعداد 15 شهرستان ، 36 شهر، 38 بخش و 104 دهستان در مازندران وجود دارد كه 43 درصد از شهر ها در طول نوار ساحلي واقع شده اند.

مازندران تنها استاني است كه با سه محور هراز ، كندوان و سوادكوه با مركز كشور مرتبط مي باشد و سه فرودگاه ساري ،نوشهر و رامسر ارتباط هوايي آن را با بقيه نقاط برقرار ساخته ، راه آهن سراسري نيز از آن عبور مي كند.علاوه بر آن جاده ساحلي از رامسر تا بابلسر به طول 220 كيلو متر با فاصله 10 تا 300  متر از كنار دريا مي گذرد.درياي مازندران با دارا بودن منابع سرشار غذایي وماهيان گوناگون به ويژه خاويار، در زمينه گردش گري نيز داراي ويژگي هاي منحصر به فردي است كه آن را در جهان متمايز كرده است .قله دماوند كه به بام ايران معروف است از جاذبه هاي شاخص مازندران و جهان مي باشد .

آمل

يكي از شهرهاي قديمي ايران مي باشد كه سابقه تاريخي آن به دوران قبل از اسلام مي رسد. آمل در طي قرون متمادي ، مركزحكومت حاكمان محلي مازندران بوده است. اهميت مركز ارتباطي هراز ، وجود بناهای متعدد تاريخي و مذهبي و نزديكي به مركز كشور ، اين شهر  را به يكي از كانون هاي مهم گردش گري استان مبدل ساخته است.بقعه ی  امام زاده عبدالله، پل دروازه چشمه ، بقعه مشهد بزرگ ، امام زاده ابراهیم امام زاده قاسم، بقعه شمس آل رسول ، آرامگاه مير حيدر آملي ، گنبد شمس طبرسي ، قلعه بهمن،آب هاي معدني لاريجان ، پارك جنگلي ميرزا كوچك خان،دره ،درياچه، دشت شقايق هاي وحشي لار و قله ي دماوند از مهم ترين جاذبه هاي توريستي آمل به شمار مي روند.

 

بابل

 در قديم مامطير ناميده مي شد و از قرن 8 هجري با رونق تجارت به بار فروش و از سال 1306 به بابل تغيير نام يافت . اين شهر در نواحي مرتفع جنوبي داراي جاذبه هاي طبيعي بي نظير ي است .از مهم ترين جاذبه هاي گردشگري بابل می توان به پل محمد حسن خان ، برج كاخ بابل ، بقعه درويش فخرالدين ، تكيه مقري كلا ، بقعه قاسم بن موسي كاظم و نيز گنجينه  اشاره كرد.

 

بابلسر

 از شهر هاي مشهور و مهم توريستي استان و كشور و تنها شهر ساحلي مازندران است كه صيد ماهي كيلكا در آن رواج داشته ، بيشتر طرح هاي دريا در سواحل آن قرار گرفته است  . مهم ترين جاذبه هاي سياحتي آن عبارتند از : پارك و اسكله قايق راني بابل رود و  امام زاده ابراهيم .

 

بهشهر

 در دوران صفويه اشرف ناميده مي شد. باغ ها و عمارات باقي مانده از دوران صفويه جلوه اي خاص به اين شهر بخشيده كه مورد توجه گردشگران داخلي و خارجي قرار گرفته است . 

اماكن ديدني آن عبارتند از : كاخ صفي آباد ، استخر عباس آباد ، باغ و عمارت چهل ستون ، غار هوتو ، شبه جزيره و خليج ميانكاله و پارك ملت .

 

تنكابن

 زيبائي هاي طبيعي در مسير ارتفاعات دو هزار و سه هزار ، آب و هواي مطبوع مناطق ييلاقي و چشم انداز خيره كننده اين شهرستان هر سال موجب جذب هزاران گردشگر به اين منطقه مي شود.

قله سيالان ، دشت دريا سر ، آب معدني شلف ، آب گرم لير سر ، غار دانيال ، اثر طبيعي خشكه  داران و پارك جنگلي چال دره از جاذبه هاي سيا حتي تنكابن مي باشد .

جويبار

 اقتصاد اين شهرستان مبتني بر كشاورزي است و به لحاظ هم جواري با دريا ، در صورت برنامه ريزي مناسب بر اهميت آن افزوده خواهد شد . ساحل زيباي چپك رود و پل تاريخي آزان از جاذبه هاي توريستي اين شهر به شمار مي رود.

 

چالوس

 شهري است با سابقه تاريخي فراوان كه اصطخري سياح و جعرافي دان معروف  قرون اوليه هجري در كتاب المسالك و الممالك از آن با نام شالوس ياد كرده است .

منطقه ييلاقي كلار دشت و سياه بيشه ، در ياچه ولشت ، پارك هاي ورگا ويج و فين ، شهرك توريستي و تله كابين نمك آبرود ،جاده زيباي كندوان ،كاخ چاي خوران و هتل بين المللي انقلاب خزر از مشهور ترين جاذبه هاي سياحتي اين شهر مي باشند.

 

رامسر

 فاصله اندك ميان كوه و دريا ، وجود قله هاي سر سبز مخروطي شكل ، بر خورداري از ساحل زيبا ، مناطق ييلاقي خوش آب و هوا و  فراواني آب هاي گرم معدني ، اين شهر را به يكي از قطب هاي گردش گري ايران بدل نموده است .

هتل بين المللي رامسر ، جنگل هاي دالخاني در جنت رود بار و آبشار سياسرت از ديگر جاذبه هاي اين شهرستان زيبا هستند.

 

ساري

 اين شهر از زمان هاي قديم داراي اهميت  بوده ، اكنون نيز مركز استان مازندران است . بناي آن را به اسپهبد سارويه فرزند فرخان بزرگ از سلسله آل باوند نسبت داده اند . از جاذبه هاي سياحتي ساري مي توان به: مجموعه تاريخي فرح آباد ،  برج رسكت ، امام زاده يحيي،امام زاده عباس ، سد سليمان تنگه،پارك جنگلي زارع ، حيات وحش دشت ناز و سواحل خزر آباد اشاره كرد.

 

سواد كوه

 اين شهرستان وسيع از مناطق مستعد جذب گردش گر در استان مي باشد . عبور محور ارتباطي سواد كوه و راه آهن سراسري و تاسيسات  استخراج ذغال سنگ بر اهميت اقتصادي آن  افزوده است . پل ورسك ، امام زاده عبد الحق ،  برج لاجيم ، قله كنگ لو، درياچه شور مست و جنگل هاي فريم و زيرآب از ديدني هاي سواد كوه است.

     

 

قائم شهر

در گذشته توچي، علي آباد و شاهي ناميده مي شد و پس از انقلاب  به قائم شهر مشهور شد .  وجود كار خانه هاي كوچك و بزرگ و صنايع متعدد  اين شهر را در شمار يكي از مراكز مهم صنعتي كشور قرار داده است. گرد كوه ،  جنگل کلوس درروستای کرچنگ و پارك جنگلي تلار از جاذبه هاي سياحتي اين شهر هستند.

 

محمود آباد

 در گذشته به عنوان پيش بندر شهر آمل مطرح بوده ، در سالهاي اخير به شهرستان مستقل تبديل شده است.پارک جنگلی تش بدان ازمکان های دیدنی محمودآباداست.

 

نكا

 به لحاظ وجود نيروگاه حرارتي و جاذبه هاي طبيعي جلوه صنعتي و توريستي پيدا كرده است . آب معدني قرمرض از اماكن معروف گردش گري در نكا است .

 

 نور

 وجود قله ها و بنا هاي  تاريخي گوناگون در نواحي كوهپايه اي بيانگر اهميت اين ناحيه در سده هاي پيشين است . نوراكنون نيز با برخورداري از ساحل زيبا و پارك هاي جنگلي در فصل تابستان پذيراي گردش گران فراواني مي باشد .

پارك جنگلي نور،كاخ تميشان ، آبشار آب پري ، آب هاي معدني منطقه ييلاقي لاويج ، قلعه بلده ، بقعه آقا شاه بالو زاهد و فيل سنگي از ديدني هاي اين شهرستان است.

  

نوشهر 

 اين شهرستان از اوائل قرن 14 هجري به خاطر وضعيت خاص ساحلي و جاذبه هاي سياحتي متنوع به بندري مهم بدل گرديد  و امروزه هم يكي از شهرهاي تجاري و گردش گري كشور مي باشد.

جاذبه هاي گردش گري نوشهرعبارتند از: مجتمع فرهنگي و سياحتي كندلوس ، پارك جنگلي سي سنگان ، ديو چشمه ، درياچه خضر نبي ، منطقه ييلاقي كجور و بندر نوشهر .

 

 

 

       

آستان هاي مقدس در مازندران

 

 

آستانه امام زاده قاسم

اين امام زاده از نوادگان موسي بن جعفر (ع) مي باشد كه در 15 كيلومتري شهرستان بهشهر واقع شده است . اين بنا  چندين بار تعمير و بازسازي شده است . در مجاورت آستانه در زميني به مساحت 3816 متر مربع زائرسرا احداث شده كه 20 باب اتاق آن تكميل و بالغ بر 20 واحد ديگر نيمه كار ه باقي مانده است وفعلا زائران حضرت رضا (ع) در آن جا بيتوته مي كنند.

 

بقعه امام زاده عبدالله سارو

به فاصله سه كيلو متري شهرستان بهشهر و در مجاورت گورستان عمومي شهر ، روستاي سارو واقع شده است . قدمت بنا مربوط به قرن نهم هجري بوده كه داراي گنبد مخروطي شكل است . بنا به مرور زمان به علت خرابي چندين بار توسط خيرين بازسازي شده است . كل زمين امام زاده دو هكتار و مساحت زير بناي آن 204 متر مربع است كه داراي ضريح چوبي مي با شد.

 

آستانه امام زاده عباس

در شرق شهر ساري و در محله آزاد گله واقع است . اين بقعه جزء فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است. علاوه بر امام زاده عباس ، سه تن ديگر از امام زادگان به نام عبدالله (ع) ، محمد (ع) و باقر (ع) نيز در اين محل مدفون مي باشند . بقعه در باغ مصفائي واقع شده ، داراي چهل باب اتاق، زائرسرا ، آب ، برق ، تلفن ، سرويس بهداشتي و امكانات رفاهي است.

 

بقعه امام زاده يحيي

واقع در مركز شهر ساري كه از نظر داشتن درهاي متعدد و صندوق چوبي نفيس حائز اهميت هنري و تاريخي است . ساختمان بقعه ذيل شماره 212درآثار ملي ثبت شده است . اين بقعه مدفن امام زاده يحيي(پر آوازه به  فرزند امام موسي كاظم (ع)) است كه به اتفاق برادرش سيد حسن و خواهرش سيده سكينه در اين محل مدفون مي باشند.

 

بقعه سلطان زين العابدين

در محوطه امام زاده يحيي و در مركز شهر ساري واقع است . بقعه آن مخروطي و از لحاظ ساختماني ، تزئينات ، كاشي كاري ، صندوق و در نفيس چوبي از مهم ترين بناهاي تاريخي ساري است .

 

بقعه امام زاده عباس

در فاصله 22 كيلومتري شهرستان بابل در بخش بند پي شرقي در روستاي امام زاده عباس واقع است . اين امام زاده مورد احترام خاص مردم منطقه است و داراي امكانات رفاهي از قبيل زائرسرا ، برق ، آب ، تلفن و سرويس بهداشتي مي باشد.

 

تكيه پهنه كلا

در 12 كيلومتري جنوب شهر ساري و در منطقه اي سر سبز كه داراي منظره هاي طبيعي بسيار زيبايي است واقع شده است.تكيه داراي امكانات رفاهي متعدد از جمله 130 باب زائر سرا ، آب ، برق ، تلفن ، نانوائي و سرويس بهداشتي مجهز مي باشد . درآمد ساليانه آن درحدود هفتصد ميليون ريال است . طرح توسعه بنا با صرف يك ميليارد ريال در دست اقدام مي باشد.

 

 تكيه بزرگ عبدالحسين خاني

در 24 كيلومتري شهرستان بابل در بخش بند پي غربي در قريه مقري كلا واقع شده ، داراي 135 سال قدمت مي باشد . اين بنا به عنوان اثر فرهنگي به ثبت رسيده است . تاچند سال قبل محل تحصيل طلاب و دانش آموزان منطقه بوده ، هر سال در ايام محرم و مخصوصا روز عاشورا محل برگزاري مراسم عزاداري است .

 

بقعه امام زاده عبدالله

در فاصله 18 كيلو متري جنوب آمل ، در روستاي اسكومحله  و در منطقه سر سبز و جنگلي واقع شده است . داراي امكانات رفاهي وسيع اعم از زائرسرا ، حمام ، آب ، برق ، تلفن ، بازار ، نانوائي و سرويس مجهز بهداشتي مي باشد .

 

بقعه امام زاده ابراهيم

در مركز شهر آمل و در خيابان طالب آملي واقع شده ، داراي 5 هكتار وسعت است . قبرستان عمومي و گلزار شهدا  نيز در محوطه آن قرار دارد . بقعه داراي كتابخانه ، سرويس بهداشتي و ديگر امكانات رفاهي مي باشد.

 

امام زاده قاسم  ايزده

در 12 كيلو متري نور و در كنار جاده اصلي نور ـ محمود آباد واقع شده است . ساختمان قبلي چوبي و كاه گلي بوده  كه در سال 73 با همت اهالي و تلاش هيئت امناء و با صرف مبلغ هشتاد ميليون ريال اقدام بازسازي شد .

 

بقعه امام زاده محمد بن بكر بن علي

 در فاصله 150 كيلو متري نور و در روستاي ييلاقي كلاي بلده واقع است . ساختمان قبلي مربوط به سده هشتم هجري قمري بوده كه به دليل فرسودگي ، تخريب و ساختمان جديدي در سال 73 احداث شد . تا كنون مبلغ دويست ميليون ريال لز محل درآمد نذور و موقوفات صرف بازسازي آن شده است . بقعه داراي 15 باب اتاق زائرسرا ، آب ، برق ، تلفن ، چشمه آب آشاميدني و سرويس بهداشتي مي باشد.

 

امام زاده سيد علي كيا سلطان

پر آوازه است كه  از نواده هاي امام موسي كاظم (ع ) مي باشد و در روستايي به همين نام در فاصله 8 كيلومتري نوشهر واقع شده كه داراي 700 سال قدمت است. بناي فعلي در زمان سلطان محمد خدابنده احداث گرديده است . بقعه داراي آب ، برق ، مسجد و امكانات رفاهي است.

 

حضرت عبدالمناف و عبدالمطلب (ع) بن ابراهيم بن زيد بن امام حسن مجتبي 

داراي 40 باب زائر سراي مجهز با كليه امكانات رفاهي و سرويس بهداشتي ، مخابرات و آب شرب ، در منطقه زيباي نمارستاق لاريجان و روستاي عبدالمناف واقع شده است .

بناي جديد ، آينه كاري درون بارگاه و احداث زائرسرا در سال 1378 خاتمه يافت .

 

بقعه حضرت سيد حسن ولي (ع)

سيد حسن ولي از نسل امام حسن مجتبي (ع) درسال 856 هجري قمري وفات يافت و مدفن اش در روستاي نياك لاريجان واقع شده است . اين مكان زيارتي به فاصله يك كيلو متري با جاده اصلي هراز قرار دارد و همه ساله ميزبا ن علاقه مندان از اقصي نقاط كشور در تمام فصول به ويژه در ارديبهشت ماه و درمراسم ورف چال مي  باشد .

 

بقعه آقا شير علي

در 7 كيلو متري جنوب تنكابن در محله ميان ناحيه خرم آباد واقع شده ، داراي چشم اندازهاي طبيعي زيبائي مي باشد.

 

بقعه آقا سيد حسين

در 5 كيلو متري غرب تنكابن در كنار جاده اصلي تنكابن ـ رامسر واقع شده ، داراي امكانات رفاهي از قبيل آب ، برق ، تلفن ، سرويس بهداشتي و زائر سراي مجهز در سه طبقه مي باشد .

 

بقعه امام زاده سيد هاشم

در روستاي آغوزكتي با فاصله 93 كيلومتري جنوب شرقي رامسر واقع شده  ، داراي چشم اندازهاي طبيعي زيبائي است . بقعه داراي امكانات رفاهي از قبيل آب لوله كشي ، برق و سرويس بهداشتي مي باشد .

 

امام زاده سيد محمد زرين نوا

در 2 كيلو متري روستاي چمازكتي قائم شهر در كنار خيابان هردرود به كروا واقع شده ، داراي زير بناي حدود 70 متر مربع و محوطه اي به مساحت تقريبي 5/1 هكتار مي با شد . ساختمان بقعه داراي گنبد هاي سنتي و ضريح منبت كاري شده است كه در فهرست آثار باستاني به ثبت رسيده است .

 

امام زاده عبدالحق

در وسط شهر زيراب سوادكوه  قرار دارد . بقعه در محوطه اي به مساحت 5500 متر با 650 متر مربع زير بنا و 800 متر زائرسرا واقع است .پر آ وازه است كه وي عارفي بزرگ بوده است .



    ©2013 APG.ir