تعداد بازدید: 4321

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 18 اسفند 1393-19:3

مدرسه های غیربهداشتی در مازندران

155 مدرسه بدون آبخوری/141 مدرسه بدون سرویس بهداشتی!

در كارگروه تخصصي سلامت و امنيت غذايي مطرح شد: جهاد كشاورزي آمار زمين هاي شناسنامه دار برنج را به معاونت غذا و دارو اعلام نكرده است/داروهايي كه در عطاري ها وجود دارد بايد مورد تاييد معاونت غذا و دارو باشد/76 درصد جايگاه هاي سوخت در اختيار شهرداري هاست/ آرین سینا شيرآبه هاي آلوده ايجاد مي كند.


 مازندنومه؛ سرویس کلینیک، محمداسماعیل بخشی سورکی: آخرين كارگروه تخصصي سلامت و امنيت غذايي با حضور استاندار در سالن همايش دانشگاه علوم پزشكي مازندران برگزار شد.

در اين جلسه محمد آزادبخت-معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي مازندران- با بيان اينكه در راستاي پيگيري مصوبات جلسه قبل در خصوص موضوع برنج تاكنون 12 پروانه ساخت صادر و 22 كارگاه شناسه نظارت جهت بسته بندي برنج اخذ شده است، افزود: هشت پرونده ديگر نيز در حال بررسي است.

وي گفت:انتظار اين است كه با صدور اين مجوزها و فعاليت كارخانه هاي بسته بندي برنج اندكي از نگراني هاي موجود در موضوع برنج مرتفع شود.

اين مسئول با بيان اينكه زماني كه كارخانه هاي بسته بندي برنج به حد كافي رسيد با كمك اداره صنعت، معدن و تجارت از عرضه فله برنج خودداري خواهيم كرد، گفت: سازمان جهاد كشاورزي نيز تاكنون آمار زمين هاي شناسنامه دار برنج را به معاونت غذا و دارو اعلام نكرده است.

آزاد بخت با اشاره به اينكه كارگروه هاي امنيت و سلامت غذايي در شهرستان ها در راستاي پيگيري مصوبات اقدامات مناسبي نداشته اند، افزود: اين امر نيازمند توجه جدي فرمانداران است.

وي در موضوع فرهنگ سازي براي استفاده و خريد مردم از برنج هاي بسته بندي شده نيز اظهار داشت:صدا و سيما با همكاري معاونت غذا و دارو بايد در اين زمينه فرهنگ سازي كند تا مردم از ويژگي ها و معايب برنج هاي بسته بندي و فله بيشتر آشنا شوند.

آزادبخت ادامه داد: بعد از مازندران، استان گيلان و گلستان زير 10 پرونده براي بسته بندي صادر كرده اند.

معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي مازندران در خصوص محور دوم مورد بحث و موضوع سامان دهي عطاري ها نيز ابراز داشت: از 200عطاري موجود 160 پرونده متقاضيان، توسط شبكه بهداشت و درمان به دانشگاه ارسال شده است.

وي به تشكيل برنامه هاي آموزشي براي صنف عطاري ها با همكاري صنعت و معدن اشاره كرد و گفت: داروهايي كه در عطاري ها وجود دارد بايد مورد تاييد معاونت غذا و دارو باشد.

آزادبخت با بيان اينكه بر خلاف ساير استان ها، واكس با نظارت معاونت غذا و دارو وارد و ترخيص مي شود، افزود: از واكس هاي وارداتي نيز نمونه گيري شده و براي تاييد سلامت به آزمايشگاه فرستاده مي شود.

وي گفت: انتظار مي رود ضوابط مشترك براي استفاده از مواد شيميايي مختلف از سورتينگ توسط معاونت غذا و دارو و سازمان جهادكشاورزي و معاونت بهداشتي دانشگاه تدوين شود.

*76 درصد جايگاه هاي سوخت در اختيار شهرداري هاست

محسن اعرابي-معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران- در اين نشست به بازديد و بررسي جايگاه هاي سوخت و ترمينال هاي استان اشاره كرد و گفت: به دليل فرارسيدن ايام نوروز و تامين موضوعات بهداشتي مسافران و مردم در اين زمينه اقداماتي صورت گرفته است.

وي با بيان اينكه 76 درصد جايگاه هاي سوخت در اختيار شهرداري ها و 13 درصد در اختيار بخش خصوصي است، گفت: 11 درصد مابقي نيز در اختيار دهياري ها و ديگر دستگاه ها است.

اعرابي با بيان اينكه از 99 مورد بازديد صورت گرفته تنها سه مورد سرويس بهداشتي نداشتند، گفت: 85درصد وضعيت مطلوب و مابقي وضعيت خوبي نداشتند.

وي ادامه داد: نظافت 20درصد اين واحدها مطلوب نبوده و 10 درصد هم روشويي نداشتند اما در مجموع مي توان گفت 62 درصد در مجموع به طور كلي وضعيت مطلوبي داشتند.

اين مسئول به استقرار اماكن اغذيه فروشي در اين جايگاه ها نيز اشاره كرد و گفت: وضعيت 54 درصد اين اماكن مطلوب و مابقي وضعيت مناسبي ندارند.

اعرابي بابيان اينكه 57 درصد جايگاه هاي سوخت نمازخانه داشتند و 43 درصد هم نمازخانه نداشتند، گفت: اين امر نشان مي دهد كه در اين موضوع نيازمند توجه جدي هستيم.

معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران وضعيت پايانه هاي حمل و نقل قطار و فرودگاه ها را هم مورد ارزيابي قرار داد و گفت: 99 درصد اين اماكن داراي سرويس هاي بهداشتي و نمازخانه بودند كه وضعيت 85 درصد آن مطلوب بوده است.

*به مساله نان، برنج و لبنيات توجه می کنیم

قاسم جان بابايي-رییس دانشگاه علوم پزشكي مازندران- نيز در اين نشست با اشاره به شركت 306 نفر در جلسه آموزشي هفته قبل اين دانشگاه اظهار داشت: در سال آينده نيز دانشگاه متولي سلامت خواهد بود.

وي با اشاره به تشكيل كارگروه سفر و سلامت به دليل در پيش بودن سال جديد و ايام نوروز گفت: بحث نظارت بر عرضه محصولات بهداشتي و غذايي در حال انجام است كه گزارش كامل آن نيز به اطلاع مردم خواهد رسيد.

جان بابايي با بيان اينكه 75 درصد تامين سلامت وابسته به ساير سازمان ها و 60 درصد نيز مرتبط با موضوعات محيطي است، افزود: سال آينده تلاش خواهيم كرد تا در اين حوزه ها ورود جدي داشته باشيم.

وي ادامه داد: بحث تحول سلامت در زندگي و سلامت مردم تاثير فوق العاده اي ايجاد كرده است و دانشگاه علوم پزشكي نيز سال آينده در موضوعات مربوط به سلامت از جمله مساله نان، برنج، لبنيات و موضوعات محيطي چون بهداشت مدارس متمركز خواهد شد.

ريیس دانشگاه علوم پزشكي مازندران همچنين گفت: در خصوص تفرجگاه ها و ارتقاي وضعيت سلامت مردم نيز براي سال آينده برنامه ريزي خواهيم كرد.

*آرین سینا شيرآبه هاي آلوده ايجاد مي كند

سيدمصطفي موسوي-مديرعامل شهرك هاي صنعتي استان مازندران- در اين جلسه در خصوص موضوع تصفيه خانه ها و مشكلات كارخانه آرين سينا اظهار داشت: واحدهايي كه موضوع بحث هستند در شهرك ساري دو حضور دارند.

وي با بيان اينكه در اين شهرك 50 واحد داريم كه جزو شهرك هاي پاك است، افزود: شرط حضور واحدها در اين شهرك نداشتن پساب صنعتي بوده است.

مديرعامل شهرك هاي صنعتي استان مازندران با اشاره به كارخانه آرين سينا به عنوان تنها واحدي كه اين قانون را رعايت نكرده است، گفت: با پيگيري هاي انجام شده كارهاي مربوط به تصفيه خانه انجام شده و آمادگي داريم كه طبق دفترچه قرداد اقدام كنيم.

وي ابراز داشت: آرين سينا با دپوي چوب در ورودي و شيرآبه هاي آلوده اي كه ايجاد مي كند رمپ ورودي اين واحد را به استخري از پساب تبديل کرده است.

موسوي به وجود اين مشكل از ديرباز اشاره كرد و گفت: علي رغم همه مشكلات تصفيه خانه شهرك ساري دو آماده شده است و در سال آينده آماده واگذاري به پيمانكار است.

*155 مدرسه بدون آبخوری/141 مدرسه بدون سرویس بهداشتی!

همچنين نماينده آموزش و پرورش در اين جلسه با ارائه آمار و ارقام گفت:155 مدرسه در استان مازندران آبخوري ندارند و 141 مدرسه هم فاقد سرويس بهداشتي هستند.

ربيع فلاح جلودار-استاندار مازندران-نيز در اين مراسم با بيان اينكه به دليل اهميت غذا و مسايل مرتبط با معيشت مردم بسياري از مسئولان در اين كارگروه عضو هستند و حضور دارند افزود: مسئول تمامي تصميمات كارگروه سلامت و امنيت غذايي است و اگر قصوري در اين خصوص انجام شود ما مسئول هستيم.

وي با بيان اينكه بايد تلاش كرد تا مديريت اين حوزه در تمام مناطق استان هماهنگ عمل كنند گفت: مردم هم در اين زمينه دقت و نظارت كافي را داشته باشند.

نماينده عالي دولت تدبير و اميد در مازندران به كارگروه ويژه آرد و نان در استان اشاره كرد و گفت: مسئوليت ارتقاي كيفيت نان برعهده ما است و بايد در اين راستا بازرسي ها تشديد شود تا وضعيت كيفيت نان ارتقا يابد.

وي با بيان اينكه در راستاي ارتقاي كيفيت نان بايد همه خبازي ها آموزش ببينند، افزود: علاوه بر اين بايد به وضعيت بهداشتي نانوايي ها توجه ويژه كرد.

استاندار مازندران از ورشكستگي كارخانه نان حجيم در يكي از شهرهاي مازندران خبر داد و اظهار داشت: اميدواريم در بيمارستان ها و مراكزي كه مي توان از اين نوع نان استفاده كرد همكاري هاي لازم با اين واحد صورت پذيرد تا از اين حالت خارج شود.

وي در خصوص وضعيت برنج در استان هم اظهار داشت:علي رغم مشكلاتي كه در ابتداي فصل زارعي داشتيم خوشبختانه اعتراضي در اين زمينه نداشتيم كه اين نشان از اقدام و تدبير درست دولت دارد.

فلاح جلودار به برداشت زودتر از موعد محصولات باغي و ميوه ها نيز اشاره كرد و ابراز داشت: قطعا اين ميوه ها كيفيت خوبي ندارند و با شيوه كاذب، رنگ سبز ميوه به رنگ مطلوب تبديل مي شود.

وي گفت: بعضي از واكس ها كيفيت لازم را ندارند و نياز است اقدام مناسب در اين زمينه صورت پذيرد.

نماينده عالي دولت در مازندران نسبت به آمار نداشتن آبخوري و سرويس بهداشتي در مدارس هم واكنش نشان داد و اظهار داشت: بايد به گونه اي عمل كنيم كه حتي يك مورد مدرسه بدون آبخوري و يا سرويس بهداشتي نداشته باشيم.

وي ادامه داد: مازندران جزو مناطق گردشگري است و بايد از فضاي آموزشي در فصول تابستان و ايام عيد اين زمينه استفاده كرد.

فلاح ابراز داشت: بايد تلاش كرد وضعيت مناسب شود تا با همين امكانات حداقل بتوانيم به مردم و ميهمانان خدمات دهيم.

استاندار مازندران با بيان اينكه در كنار بودجه هاي دولتي بايد برنامه ريزي براي كسب درآمد صورت گيرد، افزود: بايد با انضباط خاصي در اين زمينه اقدام كرد.

وي ادامه داد: با توجه به محدوديت اعتبارات دولتي بايد بررسي شود كه با چه ميزان اعتبار اين مشلات حل خواهد شد تا در بودجه سال آينده اقدامات لازم انجام شود.

استاندار مازندران تصريح كرد: دانشگاه علوم پزشكي نيز بايد در زمينه بهداشتي نظارت هاي خود را بيشتر كند و نبايد در اين زمينه از چارچوب هاي خاص خارج شد.

نماينده دولت در مازندران در موضوع كارخانه آرين سينا نيز اظهار داشت: علي رغم همه بحث هاي انجام شده بايد گفت كه شهرك هاي صنعتي نيازمند داشتن تصفيه خانه هستند.

وي با بيان اينكه گزارش كاملي از وضعيت موجود كارخانه گزارش شود، افزود: تا كي بايد اين وضعيت حفظ شود بالاخره بودجه هاي شهرك صنعتي مشخص است و در موارد خاص مانند آرين سينا بايد طرحي تهيه شود تا آلودگي هاي موجود سامان دهي شود.

استاندار مازندران با اشاره به اعتراض ها و تحصن هاي مردمي در اين زمينه نيز گفت:پيگيري هاي لازم انجام شود و اين امر بايد سامان دهي شود.

 



    ©2013 APG.ir