تعداد بازدید: 9583

توصیه به دیگران 1

شنبه 16 مهر 1384-0:0

فصل دريا به سر شد

گزارشي درباره محدودیت های دريا و خطر غرق شدن شناگران زن در دریای خزر.


به رغم شمار بالای کسانی که هر سال در دریای خزر غرق می‌شوند، مسافران شمال و به خصوص خانم‌ها برای اینکه بتوانند آزادانه شنا کنند، به نواحی خلوت و غیرمجاز دریا می‌روند و در نتیجه با خطر غرق شدن بیشتری روبرو هستند. در قسمت هاي اسلامی و به اصطلاح «سالم سازي» شده، زن ها بايد در بخشي كه با برزنت و چادر محصور شده شنا كنند. قسمت هاي در نظر گرفته شده بسيار كوچك است و در عين حال زمان استفاده از انها نيز محدود است. در حقيقت محدوديت هاي وضع شده براي ورود خانم ها به دريا كار را به جايي رسانده است كه بسياري از آنها حتي تن به قسمت هايي مي‌سپارند كه با تابلوهاي نسب شده از سوي مقامات محلي محدوده خطرناك براي شنا اعلام شده است.
آرش ايراني (خبرنگار مستقل، تهران): دو خواهر جوان در حالي كه تي شرت و شلوار مشكي به بر دارند همراه با ساير اعضا خانواده خود، تن به امواج خزر سپرده‌اند. همراه با پدر و برادرشان شيرجه مي‌زنند و با سرعت كرال مي‌روند.

با آن كه اين قسمت از ساحل مازندران همچون بسياري از نقاط ساحلي اين استان خارج از طرح سالم سازي درياست، اما اعضا اين خانواده بي اعتنا به هشدارهاي داده شده در خصوص خطرات آب تني در چنين بخش هايي، به شنا مشغول‌اند.

از خواهر بزرگتر كه خود را مريم 22 ساله دانشجو، معرفي مي‌كند، مي‌پرسم: آيا از تعداد غرق شدگان امسال در قسمت هاي خارج از طرح سالم سازي دريا مطلع هستيد؟ و او مي‌گويد: ما دوست داريم در كنار خانواده هايمان تفريح كنيم. در قسمت هاي سالم سازي شده، زن ها بايد در بخشي كه با برزنت و چادر محصور شده شنا كنند. قسمت هاي در نظر گرفته شده بسيار كوچك است و در عين حال زمان استفاده از انها نيز محدود است. ساعت 4 بعد از ظهر و در حالي كه اكثر مردم تازه مي‌خواهند با خنك تر شدن هوا تني به آب بزنند، چادرها بالا زده مي‌شود و خانم ها ديگر حق استفاده از دريا را نخواهند داشت. اما در بخش هاي خارج از طرح، لااقل از چنين محدوديت هايي خبري نيست.

نكته مورد اشاره اين دختر جوان تهراني، موضوعي است كه بيشتر بانواني كه در قسمت هاي غيرسالم سازي شده خزر تن به آب مي‌سپارند، روي آن انگشت مي‌گذارند. در حقيقت محدوديت هاي وضع شده براي ورود خانم ها به دريا كار را به جايي رسانده است كه بسياري از آنها حتي تن به قسمت هايي مي‌سپارند كه با تابلوهاي نسب شده از سوي مقامات محلي محدوده خطرناك براي شنا اعلام شده است.

يكي از نيروهاي امدادگر جمعيت هلال احمر كه با قايق هاي تندرو وظيفه گشت زني در سواحل و نجات حادثه ديدگان را بر عهده دارند، مي‌گويد: واقعا كاري از دست ما ساخته نيست. يكسره مشاهده مي‌كنيم كه در بخش هاي خطرناك و پر تلفات عده اي از خانواده ها مشغول شنا هستند. تذكرات ما به جايي نمي رسد. البته من به نوبه خودم حداقل به زنها حق مي‌دهم. قسمت هاي تخصيص داده شده به آن ها اصلا مناسب نيست.

خانمي جوان كه همراه با شوهرش مشغول آب تني است پس از مشاهده گفتگوي ما، تصريح مي‌كند: ما كه با لباس وارد اب مي‌شويم. حداقل بگذارند در قسمت هاي حفاظت شده خانواده ها در كنارهم باشند.اما ظاهرا كسي كه با ماتنو و روسري هم شنا مي‌كند، خلاف كار به حساب مي‌ايد.

البته اخيرا ارائه طرحي با عنوان لباس شناي زنان مسلمان توسط يك شهروند كشور تركيه، با استقبال برخي از رسانه هاي دولتي نظام اسلامي مواجه شده است. خبرگزاري ميراث فرهنگي درباره اين لباس شنا مي‌نويسد: اين لباس از مواد خاصي ساخته شده كه افتاب را از خود عبور مي‌دهد. به اين ترتيب زنان مي‌توانند بدون برهنه شدن، پوستشان را برنزه كنند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان گيلان هم در اين خصوص گفته است: استفاده از لباس شناي اسلامي براي زنان در ايران مي‌تواند امار تلفات شنا در درياها را كاهش دهد. يكي از مشكلات اصلي گردشگران ايراني و خارجي در ايران، نبود امكان شنا براي خانواده ها در كنار هم است. اين مشكل سبب شده تا علاقه خانواده هاي ايراني به شنا در مناطق خارج از طرح هاي سالم سازي دريا افزايش يابد كه اين خود ميزان تلفات دريا را افزايش داده است.

اما آيا به راستي مشكل نيروهاي تندرو و تاثيرگذار نظام اسلامي با ورود آزادانه خانم ها به دريا، با پوشيده بودن لباس آنها مرتفع خواهد شد؟ اينطور كه شواهد و قرائن نشان مي‌دهد پاسخ اين سوال منفي است. كما اينكه هفته نامه يالثارات، ارگان انصار حزب الله، در شماره دوم شهريور خود با اشاره به خبر احداث پلاژ ويژه بانوان در منطقه چابهار كه به گفته فاطمه بني كعب، مشاور امور بانوان سازمان منطقه آزاد چابهار، زنان بايد با پوشش كامل در آنجا به شنا بپردازند، خواستار عزل اين خانم از سمتش شد و نوشت: لازم است برادر احمدي نژاد يك آدم فرهنگي و متدين را به رياست مناطق آزاد كشور بگذارد!

مريم 22 ساله كه پس از شنا به همراه خانواده اش در حال ترك ساحل است، مي‌گويد: هيچ كس دوست ندارد با آب تني در نقاط حادثه خيز زندگي اش را به خطر بي اندازد. اما از انجا كه گويا عده اي كلا با ورود خانم ها به دريا مشكل دارند، ما چاره اي نداريم جز اين كه براي دقايقي تفريح در كنار بستگان مان، تن به چنين ريسكي بدهيم.(radiofarda)



    ©2013 APG.ir