تعداد بازدید: 3686

توصیه به دیگران 2

جمعه 7 فروردين 1394-12:10

در انتقاد از ترافیک پنج شنبه شب محور سوادکوه

راه بندان، مسئولان را مات کرد!

در اثنای معطلی در راه بندان سوادکوه، زمانی که خودورها 2 متر به جلو می رفتند و 10 دقیقه متوقف می شدند، راننده ای که از پلاک ماشینش می شد فهمید مسافر است، سر را از پنجره خودروی خود بیرون آورد و بلند گفت: «حالا بروید ادعای مدیریت جهانی داشته باشید و هی بگویید مرگ بر فلان و بهمان!!»


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، سردبیر: یک هفته در جاده های غرب کشور و پیمودن نزدیک به 2500 کیلومتر مسیر در سه استان کرمانشاه، کردستان و لرستان، بدون حتی دقیقه ای ماندن در ترافیک و دردسر راه بندان! حتی در تهران شلوغ و بزرگ هم راه بندان قابل گفتنی نبود!

 از جمعه گذشته -پیش از تحویل سال نو- تا پنج شنبه 6 فروردین ماه  بسیاری از شهرهای غرب کشور را در آفتاب و برف بهاری گشتم و مشکل حمل و نقلی که قابل نوشتن باشد، نیافتم؛ دیروز اما بیش از 700 کیلومتر راه را از کرمانشاه تا زیراب،  9 ساعته آمدم و از میدان اصلی شهر زیراب را تا تونل شیرگاه که 20 کیلومتر هم نیست،  4 ساعت در راه بندان ماندم!!

از عصر دیروز تا شباهنگام، هزاران خودروی بزرگ و کوچک بومی وغیربومی در راه بندان سوادکوه ماندند. برخی پیاده راه افتاده بودند، عده ای مشکل سرویس بهداشتی پیدا کرده بودند، چند ماشین به یکدیگر برخورد کردند که رانندگان آن ها از فرط خستگی و بی حوصلگی حتی از خودروهای شان پیاده هم نشدند، وانگهی غیر از پارک جوارم، پلیسی هم نبود که مشکل گشا باشد؛ یک آشفتگی کامل و بی تدبیری محض از سوی کاربدستان استانی.

با توجه به تجربه های سال های گذشته و قرار گرفتن در آستانه موج دوم سفرها، ترافیک دیشب قابل پیش بینی بود، ولی مسئولان خدمات سفر استان و پلیس راه ترجیح دادند در ستادشان بماند و به ارائه آمارهای دل خوش کنک و رسانه پسند، بسنده کنند.

به ارزش ریالی وقت و زمانی که مردم اعم از بومی ها و مسافران، شب گذشته در محور سوادکوه و در ترافیک کور و لاینحل زیراب و شیرگاه تلف کردند، کاری ندارم، چرا که تلف شدن وقت و ساعت در  این مملکت عادی ترین مساله است؛ هر چند کافیست ارزش ریالی هر دقیقه از زمانی را که در اختیار داریم، در دقیقه‌هایی که در ترافیک تلف می‌شوند، ضرب کنیم. عددی به دست می آید که اگر در روزهای کاری سال ضرب شود، می‌تواند تخمینی از ضرر مالی گرفتار شدن در راه بندانی شبیه دیروز و دیشب را به ما نشان دهد.

به استهلاک خودرو هم نمی پردازم، عاملی که در بحرانی چون ترافیک دیروز سوادکوه باعث کاهش شدید سلامت موتور، سوخت، تایر، لنت ترمز، روغن موتور و دیگر اجزای خودرو می شود.

تمامی عواملی که سبب تراکم حجم ترافیک، کندی آمد و شد مردم و افزایش زمان دسترسی شهروندان به نیازهای روزمره خود شود یا تولید را از صرفه مطلوب خود تنزل دهد، جزو هزینه‌های اقتصاد ترافیک محسوب می‌شوند، لیکن من از میان همه ضایعات و هزینه ها و خسارت های آشکار و پنهان راه بندان، تنها به یک مشکل مهم می پردازم که همانا آسیب های روانی ترافیک است.

ترافیک بر کل بدن انسان تاثیر می گذارد، ولی اثر آن روی مغز بیشتر است. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند تنها 90 روز برای تغییر DNA انسان کافی است. سی دقیقه تماس با ترافیک های پر دود وسایل نقلیه، منجر به تشدید فعالیت های الکتریکی مغز می شود که این اتفاق ممکن است موجب تغییر یا تخریب رفتاری و شخصیتی فرد و در برخی موارد تخریب منطق و قدرت تصمیم گیری وی شود؛ اگرچه از استرس ناشی از آن نیز نمی توان غافل شد.



روان شناسان طیف خشم را از عصبانیت های لحظه ای تا انفجار فرد می دانند. علت هر چه باشد، عصبانیت در ترافیک، فوران مخرب خشم است. راه بندان دیشب یک بمب خشونت بود، تلنگری برای جنگ اعصاب و ایجاد درگیری های فیزیکی.

 انسان زمانی شاد است که زندگی بر وفق ‌مرادش باشد و دغدغه‌ای نداشته باشد، اما موضوع هایی چون بحران جاده ای دیروز و دیشب در سوادکوه که پیش تر نیز رخ داده، در آینده هم شاید گریبانگیر شود، به دغدغه مردم بومی و مسافران تبدیل شده است.

تحقق نیافتن حداقل حقوق مدنی و شهروندی و بی برنامگی عمومی(حداقل در بحث ترافیک) سبب ایجاد نارضایتی بین مردم و نیز رادیکالیزه شدن عصبانیت، اخم، اضطراب و استرس می شود.

کارشناس ها می گویند بیش از 20 درصد مردم ایران مضطرب و افسرده اند. خوب است حداقل در تعطیلات سال نو که موعد تفریح و گشت و گذار ایرانی هاست، کمی بیشتر به فکر باشیم تا اضطراب و افسردگی و استرس را برای چند روز هم که شده از مردم دور کنیم.

***

دیشب در اثنای معطلی در راه بندان سوادکوه، زمانی که خودروها 2 متر به جلو می رفتند و 10 دقیقه متوقف می شدند، راننده ای که از پلاک ماشینش می شد فهمید مسافر است، سر را از پنجره خودروی خود بیرون آورد و بلند گفت: «حالا بروید ادعای مدیریت جهانی داشته باشید و هی بگویید مرگ بر فلان و بهمان!!»
 


  • فیس بوک مازندنومهپاسخ به این دیدگاه
    يکشنبه 9 فروردين 1394-1:9

    من دوساعت پیش رسیدم تهران
    تو همون ترافیکی بودم که شما بودید

    • فیس بوک مازندنومهپاسخ به این دیدگاه
      شنبه 8 فروردين 1394-15:43

      این وضعیت جاده اصلا پاسخگوی وضعیت فعلی گردشگران نیست. اتفاقا چند روز پیش که از عبور جامخونه رد میشدم یاد شما افتادم که عکس بگیرم و خبرش رو بزارین بلکه یکی اون مسیر رو درست کنه. آخه جاده اصلی به اون فلاکت؟!!!!! مدیونید اگه خبرش رو درج نکنید
      لاستیک و جلوبندی زیادی اونجا پیاده شده!!

      • فیس بوک مازندنومهپاسخ به این دیدگاه 1 0
        شنبه 8 فروردين 1394-15:29

        این مسیر خوبه، اگه مسیر کندوان و رشت رو برین که رسما از زندگی انصراف میدین.
        گرفتاری سوادکوه اگه جاده چهارباند بشه حله ولی اینطرف رو چکار کنیم؟ من شمالی عاشق طبیعت حاضر نیستم در ایام عید که بهترین فرصت گشت و تفریحه، از خونه بیرون بیام.
        تا ملت سر ماشینشون رو کج کنن برگردن خونه هاشون.

        • شنبه 8 فروردين 1394-11:27

          من انتهای سال قبل تا انتهای سال جدید را سعادت داشتم به عراق سفر کنم؛ اون هایی که بعد از دفاع مقدس با ایرانیان بد رفتار می کردند الان می گویند شما از کشور سردار سلیمانی هستید؟ سردار 20 هست؛ بیسته! با وجود زحمات ایرانیان جهت همکاری در مقابله با گروه ضد دینی داعش و مشارکت هم وطنان در توسعه آن کشور و حضور فعال در زیارت گاه ها نگرششان تغییر فاحشی داشت. پس انقلاب مان برد جهانی مناسبی داشت ولی توزیع نامناسب و سلیقه ای بودجه سالانه موجب عقب گرد استانمان شد.

          • شنبه 8 فروردين 1394-11:21

            قرار بود راه آهن قائم شهر به غرب کشور وصل شود؛ ولی راه قائم شهر به تهران هنوز نیمه کار ماند.

            • قائم شهریپاسخ به این دیدگاه 1 0
              شنبه 8 فروردين 1394-11:19

              آخه این نماینده محترمی که پیگیر احداث کذرگاه تقاطع خیابان آیت ا... صالحی مازندرانی قائم شهر به جاده بابل بود چه کرد؟ زیرگذر می شود یا روگذر؟

              • سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 1 0
                شنبه 8 فروردين 1394-11:16

                چه وقت کمربندی جنوبی قائم شهر باز می شود؟

                • قائم شهر بزرگپاسخ به این دیدگاه 0 1
                  شنبه 8 فروردين 1394-11:14

                  وقتی قائم شهر بزرگ را (جویبار- کیاکلا- قائم شهر- سوادکوه شمالی- سوادکوه و زمانی فیروزکوه) 5 تکه می کنند تا اعتبار بیشتری به قول خود جذب کنند چرا نتیجه اش عقب ماندگی بیش تر شد؟

                  • شنبه 8 فروردين 1394-11:8

                    حالا آقای سردبیر محترم حامی دولت هم صدایش در آمد؛ ببینیم به چه سمتی می رویم؟

                    • يکشنبه 9 فروردين 1394-13:12

                      اين خرابيها از دولت پر مدعاي گذشته كه ميفرمود سالي 1000 كيلومتر راه ميسازم است دوست عزيز

                    • شنبه 8 فروردين 1394-10:32

                      مديريت جهاني ! خخخخخخخخخخخخخخخ

                      • حسین برزگر ولیکچالیپاسخ به این دیدگاه 2 0
                        جمعه 7 فروردين 1394-23:33

                        کاملا با موارد مطرح شده در یادداشت دوست عزیز و سردبیر محترم موافقم. بار اول نیست که چنین وضعیتی اتفاق می افتد. امروز (جمعه)که در راستای بازرسی از چگونگی اجرای طرح تسهیلات سفر نوروزی به عنوان بازرس ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی استان مازندران در محور سوادکوه تردد می کردم شاهد وقوع ترافیک آزار دهنده و راهبندان رنج آور بودم.درهنگام برگشت نیز از محور ساری سمنان نیز این وضعیت در حد فاصل دوراهی تاکام تا مرکز بخش کلیجانرستاق حاکم بود که از نزدیک شاهد بروز دو فقره تصادف بودم.ضمن تقدیر وتشکر ازمساعی و اهتمام مسولان و دست اندرکاران محترم انتظار می رود در دور دوم سفر نوروزی هم میهنان گرامی ،تدابیر خاص با هدف روان سازی ترافیک و کاهش مخاطرات احتمالی اتخاذ شودتا ذایقه سفر نزد مسافران،میهمانان و گردشگران تلخ نشود.


                        ©2013 APG.ir