تعداد بازدید: 3584

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 19 فروردين 1394-17:0

رییس حوزه هنری مازندران:

در زمینه فرهنگ عامه مازندران بسیار کم، کار شده است

سینا دلشادی: تنها می توانیم به تولید آثاری بپردازیم که غنا و قوت لازم را داشته باشد/ اگر دستگاه های فرهنگی اهداف سازمانی خود را بشناسند، موازی کاری پیش نخواهد آمد


 

مازندنومه؛ سرویس فرهنگی وهنری، مینامحسن پور: نشست خبری رییس حوزه هنری استان مازندران به مناسبت آغاز هفته انقلاب، صبح چهارشنبه در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.

سینا دلشادی با بیان اینکه هفته هنر انقلاب اسلامی فرصتی برای مانور فرهنگی و هنری برای حوزه های هنری کشور است، ابراز داشت: زحمات مسوولانه تلاشگران عرصه رسانه در انعکاس کار فرهنگی و هنری حوزه هنری بر کسی پوشیده نیست و آن را ارج می نهیم.

وی با بیان اینکه همه ما باید مراقب باشیم که شعار سال، به غلط تفسیر نشود، خاطر نشان کرد: این نامگذاری به معنی سکوت و سکون نیست و در سایه نقش آفرینی مردم همیشه در صحنه محقق خواهد شد.


این مسوول با بیان اینکه از توانمندی های هنر این است که گره های جامعه را در زمینه های مختلف نمایان کند، افزود: هنر توانایی ارائه راه حل ها و راه کارها برای برون رفت از مشکلات جامعه را نیز فراهم می آورد.

رییس حوزه هنری مازندران در بخش دیگری از سخنانش به استفاده از ظرفیت های استان پرداخت و تاکید کرد: اگر قرار بر این است که از ظرفیت های بومی استفاده شود، باید در گرو اعتلای فرهنگی جامعه باشد و مهمترین ابزار، هنر متعهد است.

دلشادی از برگزاری کرسی آزاد اندیشی تبیین هنری سند چشم انداز 1404 ، با حضور مسوولان کشوری در هفته هنر انقلاب خبر داد.

وی همچنین از اعطای مسوولیت کمیته نمایش چهارمین جشنواره آثار و تولیدات حوزه هنری انقلاب اسلامی به میزبانی شهر اصفهان، در مهرماه 1394 ، خبر داد و افزود: این فرصت برای معرفی مازندران، به عنوان یک استان صاحب سبک، بسیار گران بها است.



رییس حوزه هنری مازندران با اشاره به برگزاری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ در اردیبهشت ماه 94 ، تصریح کرد: برای برگزاری این جشنواره با کمبود ها و مشکلات مالی زیادی روبه رو هستیم و به جهت اهمیت پرداختن به فرهنگ بومی، برآن هستیم که این جشنواره به بهترین شکل برگزار شود که البته یاری سایر دستگاه ها را برای اجرای هرچه بهتر آن می طلبد.

وی با بیان اینکه حوزه هنری با ایده ئال هایش از لحاظ مالی، فاصله زیادی دارد، افزود: حوزه هنری هنوز از لحاظ جذب منابع مالی به جایگاه خود نرسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ساخت و تولید سریال پایتخت 4 ، گفت: حق خود می دانیم که نکاتی را متذکر شویم، ابتدا اینکه اشتباهات و اشکالات سه سریال پایتخت اصلاح شود و تکرار نشود، ضمن اینکه نکات مثبت این سریال ها را ارج می گذاریم مانند توجه به خانواده و سبک زندگی اسلامی و... اما باید توجه شود که سریال به سمت تمسخر و تحقیر نرود.

دلشادی در خصوص موازی کاری دستگاه ها نیز گفت: در این باره سوالات زیادی از من شده است و لازم است بگویم اگر دستگاه های فرهنگی اهداف سازمانی خود را بشناسند، موازی کاری پیش نخواهد آمد.

وی با تاکید بر تعهد و تخصص گرا بودن حوزه هنری، بیان داشت: این سازمان با داشتن کمترین بودجه و حداقل نیرو، بیشترین تاثیر را در جامعه به خصوص در شعر و ادبیات ایفا کرده است.



این مسوول همچنین از ثبت 44 فعالیت فرهنگی و هنری، برای سال 94 توسط حوزه هنری مازندران خبر داد و تصریح کرد: نسبت به میزان بودجه، این میزان فعالیت چشمگیر است.

 دلشادی در بخش پایانی سخنانش به شکل گیری هفته هنر انقلاب به مناسبت شهادت "سید مرتضی آوینی"  اشاره کرد و گفت: شهید آوینی در کنار ایده ها و آرمان ها و شعارهایی که می دهد، تمام اندیشه هایش را در میدان عمل و اثر می آورد و بالاترین درجه صداقت هنری را در زندگی و عمل شهید آوینی می بینیم و  باید از این یک شکل بودن درس بگیریم.

*در زمینه فرهنگ عامه بسیار کم، کار شده است

دلشادی در این نشست به دو پرسش مازندنومه هم پاسخ گفت.

*حوزه هنری در راستای جمع آوری و ثبت و ضبط فرهنگ عامه مردم مازندران و آیین ها و رسوم مردم استان و نشر آن به صورت کتاب، فیلم و یا عکس چه کرده است؟

-ما یکسری وظایف تعریف شده در سازمان داریم که در آن راستا فعالیت می کنیم که اصلی ترین آن ها پرداختن به ارزش های والای انقلاب اسلامی و همچنین فرهنگ عامه مردم است و می توان از میان فعالیت های انجام شده در زمینه فرهنگ عامه مردم به تولید مستند شهید آباد، تولید موسیقی هزار سنگر و موسیقی شهید آباد، آلبوم موسیقی نوروزخوانی، انتشار کتاب شعر "جان مار" به زبان مازنی، تولید یک انیمیشن برای کودکان اشاره کرد. همچنین به زودی وپس از تایید حوزه هنری مرکز، کتاب عکس شهید آباد را منتشر خواهیم کرد.البته اگر به دنبال اسناد دیگری هستید، باید بگویم که دستگاه های دیگر متولی این امر هستند و به نطر بنده در زمینه فرهنگ عامه بسیار کم، کار شده است.

*حمایت حوزه هنری از گروه های موسیقی و تئاتر و فیلم سازان جوان و هنرمندان تجسمی در استان، چگونه و در چه سطحی است؟

-ما برای جوانان یک روند مشخص داریم؛ شناسایی، آموزش و جذب. ما تنها می توانیم به تولید آثاری بپردازیم که غنا و قوت لازم را داشته باشد.

همچنین مراسم یادمان هنر انقلاب، به مناسبت تجلیل از هنرمندان عرصه هنر انقلاب اسلامی و رونمایی از آثار و تولیدات حوزه هنری مازندران پیش از ظهر چهارشنبه در سالن شهید باغبانی برگزار شد.



در این ویژه برنامه ضمن تجلیل از هنرمندان در رشته های مختلف هنری، از آلبوم موسیقی بومی محلی نوروزخوانی، موسیقی حماسه ششم بهمن، موسیقی شهید آباد و همچنین از نشریه فاخر 3 ، انیمیشن "راز ماهی قرمز" و فیلم مستند "درد عشقی که کشیده ام" که از تولیدات سال 93 حوزه هنری مازندران است، رونمایی شد.

 



    ©2013 APG.ir