تعداد بازدید: 6261

توصیه به دیگران 1

جمعه 21 فروردين 1394-22:6

کنسرت وارش در ساری/رونمایی از مجموعه های جدید موسیقی

گزارش+عکس از کنسرت گروه وارش به خوانندگی اکبررستگار/ احد جاودانی: مجوز کنسرت و اجرای زنده موسیقی را به هیچ فرد غیر مازندرانی نمی دهیم.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی وهنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: عصر و شامگاه جمعه در دو نوبت کنسرت گروه موسیقی وارش به اهتمام موسسه فرهنگی-هنری نسیم مهرآوا در سالن سلمان هراتی اداره کل فرهنگ  وارشاد ارشاد مازندران برگزار شد.

در این مراسم که احد جاودانی-مدیرکل ارشاد مازندران-نیز حضور داشت، گروه موسیقی وارش به سرپرستی و خوانندگی اکبر رستگار چند قطعه موسیقی مازندرانی اجرا کردند و سپس با حضور هنرمندان موسیقی و شاعر، گنجینه موسیقی مازندران رونمایی شد.

احد جاودانی –مدیرکل ارشاد مازندران- در مراسم رونمایی از این گنجینه موسیقی مازندران اظهار داشت: انسان با بعضی از واژه ها شاد می شود که یکی از زیباترین واژه ها مادر است.

وی با بیان اینکه در کشور ما بیشتر بر اساس دستورات دینی مادر دارای ارزش و احترام است، افزود: مادر در همه اقوام و کشورها، برای مردم دارای ارزش و قابل احترام است.

جاودانی با اشاره به اینکه ما معمولا در کشور گریه جمعی را تمرین می کنیم، اما شادبودن در کنار هم را تمرین نمی کنیم، گفت: این موضوع از نظر تربیتی بر روی مردم و جامعه تاثیر خواهد گذاشت.

وی گفت: شادی های جمعی برای ایجاد نشاط و بهتر کارکردن است، هرچند به دلیل بعضی از برداشت ها و سلایق گاهی ممکن است شاهد تعارض هایی نیز در این زمینه باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه موسیقی مازندران هم شاد و لذت بخش است و هم در بخشی از این موسیقی حزن و اندوه دیده می شود افزود: باید برای نشر این فرهنگ غنی و موسیقی محلی تلاش کرد.

وی در راستای حمایت از هنرمندان استانی اظهار داشت: از این به بعد مجوز کنسرت و اجرای زنده موسیقی را به هیچ فرد غیر مازندرانی نمی دهیم و تمام مجوز ها به افراد مازندرانی و یا موسسه های فرهنگی مازندرانی واگذار خواهد شد.

جاودانی با بیان اینکه نباید موسیقی مازندران را محصور به مرزهای استان کنیم، گفت: باید تلاش کرد تا این موسیقی در سطح سایر استان ها و حتی در خارج از کشور تبلیغ و ترویج شود.

وی به مذاکره خود با معاون فرهنگی وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: به ما وعده داده شده است که گروه برتر موسیقی مازندرانی را برای اجرا به یکی از کشورهای خارجی با هزینه خود وزارت ارشاد اعزام کنند.

در ادامه این مراسم استادان کیوس گوران و محمدعلی کاظمی-شاعران برجسته مازندرانی- و استاد محمدرضا اسحاقی -خواننده بنام بهشهری- هم چنین استاد نبی احمدی–نوازنده تار و سه تار و محقق - نیز از رجب رمضانی–آهنگساز، نوازنده سنتور و دوتار و سرپرست گروه موسیقی امیرپازواری- هم چنین فرشاد رحمانی چراتی-شاعر و خواننده- و مهرداد عالمی-آهنگساز، نوازنده سنتور و سرپرست گروه ورشان- و همچنین جمشید نیکوزاد، پرویز سیادشتی و اکبر رستگار-هنرندان موسیقی مازندران- قدردانی شدند.

نبی احمدی در مراسم رونمایی از گنجینه موسیقی مازندران با بیان اینکه یکی از دغدغه های اصلی من امر آموزش موسیقی در مازندران است، افزود: دغدغه مبانی و متد آموزشی موسیقی در مازندران وجود داشت.

وی گفت: پس از آموزش دو تار نزد استاد اسحاقی کتاب آموزش دوتار را برای اولین بار نوشتم.

احمدی همچنین به بازشناسی و بازسازی بناهای اصلی موسیقی مازندرانی اشاره کرد و گفت: این کار را طی سال ها انجام دادم تا انتقال موسیقی به نسل آینده آسان تر باشد..

وی با اشاره به انتخاب ارسلان طیبی برای خوانندگی در این مجموعه افزود: سعی کردیم یکی از خوانندگان که دارای جنبه آموزشی باشد را برای این کار انتخاب کنیم.

احمدی ابراز داشت: بیش از 400 ساعت در استودیو فرهنگ این مجموعه را ضبط کردیم که شامل 500 دقیقه و 140 قطعه از موسیقی های مازندران از بهشهر تا غرب مازندران است.

وی گفت: از تمام روایان موسیقی مازندران و کسانی که در این کار بزرگ به ما کمک کردند قدردانی می کنم و امیدوارم این اثر بتواند مقداری در راستای شناسایی موسیقی مازندران راهگشا باشد.

در ادامه این مراسم کیوس گوران و محمدعلی کاظمی دو شعر به زبان محلی قرائت کردند و سپس توسط مدیرکل ارشاد از تمام هنرمندان قدردانی شد.

در این مراسم علاوه بر گنجینه موسیقی مازندران به همراه هشت لوح فشرده، مجموعه های سوزگلام و ایران نامه(کوروش) هم رونمایی شدند.

پس از مراسم رونمایی و میان برنامه، مجددا هنرمندان گروه موسیقی وارش به روی سن آمدند و چند قطعه دیگر از جمله "ماه آسمون"،"ماه دکتی شو" ، "دور از گالش" و "مادر" را اجرا کردند.

 


  • ﻭاﻣﺼﻴﺒﺘﺎپاسخ به این دیدگاه
    سه شنبه 25 فروردين 1394-13:13

    ﻭاﻗﻌﺎ ﻛه...اﻳﺸﻮﻥ اﺯ ﻫﻤﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ اﻓﺮاﻃﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ


    ©2013 APG.ir