تعداد بازدید: 3541

توصیه به دیگران 1

شنبه 22 فروردين 1394-9:45

می آییم و می رویم

در گفت و گوی مازندنومه با احد جاودانی مطرح شد: به دنبال این خواهیم بود که هنرمندان خودشان فعالیت های خود را مدیریت کنند/ چیزی به نام ریئس در حوزه فرهنگ و هنر مازندران معنا ندارد/ حجم تخلفات در این دولت به صفر رسیده است/ حتی رسانه های منتقد حمایت اگر نمی کنند، برخورد منصفانه ای داشته باشند.


   مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: در حاشیه مراسم رونمایی از گنجینه موسیقی مازندران و کنسرت مازندرانی اکبررستگار در سالن سلمان هراتی ساری، با احد جاودانی-مدیرکل ارشاد مازندران-به گفتگو نشستیم.

 مازندنومه: آقای جاودانی بفرمایید اولین برنامه شما پس از انتصاب در حوزه فرهنگ وارشاد مازندران چیست؟

جاودانی: برنامه های مان را در دو بخش پیگیری خواهیم کرد، یک بخش به کارهای مجموعه تشکیلات اداره کل بر می گردد که سعی خواهیم کرد اصلاح ساختار اداره کل را با توجه به توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری، مخصوصا توسعه در حوزه های رسانه های مجازی انجام دهیم.

 در حوزه فرهنگ و هنر هم تلاش می کنیم که ابتدا همه هنرمندان را به سمت مجتمع های فرهنگی و هنری تشویق کنیم، در واقع علاقه مندی ما این است که مجتمع های فرهنگی و فرهنگ سراهای استان را با حضور هنرمندان فعال کنیم.

 علاقه داریم وقتی به مجموعه های هنری و فرهنگی وارد می شویم گروه های فرهنگی و هنرمندان را در حال فعالیت، نشست و کارهای هنری ببینیم. شدیداً به جنب و جوش فرهنگی و هنری در استان نیاز داریم و تلاش خواهیم کرد  که این اتفاق رخ دهد.

 بخش دیگری هم که روی آن حساس هستیم، سامان دهی تشکل های فرهنگی و هنری است، به دنبال این هستیم که انجمن های فرهنگی و هنری شکل بگیرد و موسسات فرهنگی و هنری فعال شود، هنرمندان بتوانند در قالب تشکل هایی که خودشان راه اندازی می کنند فعالیت کنند و به دنبال این خواهیم بود که هنرمندان خودشان فعالیت های خود را مدیریت کنند.

 ما تلاش می کنیم که فقط خدمات فرهنگی ارائه کنیم، چرا که فعالیت فرهنگی را ما نمی توانیم انجام دهیم. در واقع نه توان آن را داریم و نه هنرش را. فعالیت فرهنگی را هنرمندان هستند که انجام می دهند و در این راستا اصحاب هنر و فرهنگ هستند که باید این فعالیت ها  را رقم بزنند.

 در ارائه خدمات به هنرمندان، اهل قلم و اصحاب رسانه به دنبال این هستیم که فقط به داشته های اداره کل اکتفا نکنیم، چرا که این میزان داشته ها اندک است. تلاش می کنیم رابطه ای با دستگاه های فرهنگی استان برقرار کنیم که از تمام ظرفیت های فرهنگی موجود در استان برای خدمات دهی استفاده کنیم که اگر این کار صورت پذیرد می توانیم بگوییم اندکی می توانیم پاسخگوی مطالبات اهل فرهنگ و هنر باشیم.

  مازندنومه: با توجه به اینکه شما چند سالی از استان دور بودید بفرمایید تا چه حد از فضای فرهنگی استان شناخت دارید؟

جاودانی: در هر حال ما بچه این استانیم، مازندرانی هستیم، همیشه ارتباطم با حوزه فرهنگ و هنر برقرار بوده است، چه زمانی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم و چه زمانی که در دوره کوتاه مدت دوران دولت گذشته از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  رفتم، اما همیشه هر جا بودم کار فرهنگی می کردم و این ارتباط فرهنگی و هنری، بوده است. تولیدات فرهنگی و هنری مازندران را پیگیری می کردم و آثار هنرمندان را پیگیر بودم واین ارتباط همیشه با مازندران برقرار بوده است، ضمن اینکه ما بسیاری از اوقات را در مازندران در همین ایام گذراندیم. بعید می دانم فاصله ای افتاده باشد، این چند روزی هم که اغلب هنرمندان را مشاهده می کنم تنها مو و ریش آن ها سفید شده، اما اینکه کار جدیدی داشته باشند که بنده از آن بی خبر باشم وجود ندارد.

 مازندنومه: با توجه به شرایطی که فرمودید آیا در حوزه معاونت های ارشاد هم تغییری دارید؟

جاودانی: یک سری مسایل، موضوعات اداری است، ما تلاش می کنیم که خدمات خوب به اصحاب فرهنگ و هنر ارائه دهیم و در این راستا از هر کسی هم که بتواند کمک خوبی هم به ما کند، استفاده می کنیم، خواه این افراد خارج از اداره ارشاد باشند و خواه همکار ما در اداره باشند.

 همه باید در خدمت فرهنگ و هنر استان باشند. همه همکاران من در مجموعه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  باید این احساس را داشته باشند که همه ما میهمان این اداره هستیم و میزبان خود هنرمندان و اصحاب رسانه و قلم هستند، ما می آییم و می رویم اما هنرمندان همیشه هستند، اصحاب رسانه ، اصحاب قلم همیشه هستند. بنا بر این تلاش کنیم که خدمات خوب ارائه کنیم. احساس این را نکنیم که آمدیم ریاست کنیم اصلا چیزی به نام ریئس در حوزه فرهنگ و هنر مازندران معنا ندارد.

  مازندنومه: رسانه های استان را تا چه اندازه می شناسید؟

جاودانی: معمولاً اخبار استان را به جهت علاقه مندی به مازندران پیگیری می کردیم. تحلیل ها و اخبار مازندران را از  رسانه های مختلف، روزنامه ها و هفته نامه ها پیگیر بودم ، تقریباً این شناخت بد نیست.

 مازندنومه: بفرمایید در خصوص حمایت از رسانه های استان برنامه خاصی دارید؟

جاودانی: سیاست ما حمایت از همه رسانه ها است. وظیفه ما این است که رسانه های مکتوب یا مجازی و سایت هایی که در استان وجود دارند، از همه اینها حمایت کنیم اما خواهش می کنیم که نسبت به فعالیت های دولت منصفانه برخورد کنند. این دولت دارد زحمت می کشد، دارد کار می کند، دارد تلاش می کند که از نیروهای زبده و مجرب در حوزه های مدیریتی استفاده کند، دولتی که به تعبیر جناب رئیس جمهور، دولت پاک دستان است، حجم تخلفات در این دولت به صفر رسیده است، حمایتی که رهبری از دولت دارد نشان می دهد که دولت در مسیر درستی در حال حرکت است، بنابر این انتظار ما این است که رسانه ها حمایت کنند، حتی رسانه های منتقد حمایت اگر نمی کنند، برخورد منصفانه ای داشته باشند. نقد اگر می کنند نقد منصفانه باشد و کمک کند به تعالی کشور. اگر نقدی مطرح می شود راهکارش هم برای بهتر شدن کار مطرح شود.

 مازندنومه: در خصوص برگزاری کنسرت ها متاسفانه ممانعت هایی در برخی شهرها به عمل می آید، در خصوص این موضوع چه برنامه ای دارید؟

 جاودانی: سعی می کنم با دستگاه های ذیربط هماهنگ کنیم که اگرمزاحمتی و یا مشکلی بود، حل شود. اما همانطور که اعلام کردم مجوزها را از این به بعد به گروه های هنری مازندرانی، انجمن های موسیقی مازندرانی و موسسات فعالی در زمینه موسیقی مازندرانی می دهیم، واسطه دیگه ای در این خصوص نخواهیم داشت.

  مازندنومه:خیلی از مدیران ارشاد در سطح شهرستان های استان با فشار نماینده های آن حوزه منصوب شدند، اگر قرار است تحولی در عرصه خدمات فرهنگی و حوزه فرهنگ و هنر ایجاد شود ، به این روند ادامه خواهید داد یا برنامه ی دیگه ای دارید؟

 جاودانی:  همه مدیران در سطح اداره کل ارشاد استان  و شهرستان ها باید مدیر دولت و مجری سیاست های دولت باشند. در عین حال که سیاست های فرهنگی دولت و شخص رئیس جمهور را اجرایی می کنند باید با نهادهای دیگه از جمله ائمه جمعه و نمایندگان محترم تعامل داشته باشند اما باید بدانند که فقط مجری سیاست های دولت هستند.

 مازندنومه: با توجه به محدودیت های بودجه ای در استان بفرمایید برنامه شما برای جذب اعتبار از وزارت ارشاد چیست؟

جاودانی: ببنید برای اینکه بودجه کشور را جذب کنیم باید فعالیت تعریف کنیم. فعالیت های ملی تعریف می کنیم و به واسطه اجرای فعالیت های ملی دوستان در تهران قول دادند که حمایت های لازم را انجام می دهند.

  مازندنومه: در خصوص سامان دهی وضعیت خبرنگاران استان خیلی از مدیران وعده دادند اما هنوز در این زمینه مشکل داریم بفرمایید در این زمینه چه خواهید کرد؟

جاودانی: این موضوع نیاز به بررسی های بیشتر دارد اجازه دهید در این زمینه پس از بررسی های بیشتر در خدمت شما باشم.


  • سه شنبه 25 فروردين 1394-19:35

    ﭼﺮا ﻛﺴﻲ اﻋﺘﺮاﺽ ﻧﻤﻴﻜﻨﻪ??ﻣﺎﺯﻧﺪﻧﻮﻣﻪ اﻻﻥ ﻭﻗﺖ اﻧﺘﻘﺎﺩه..ﭼﺮا ﺑﺎ ﻧﻘﺪ ﻧﻤﻴﻜﻨﻴﻦ اﻳﻦ اﻓﺮاﻃﻲ ﮔﺮﻱ ﺭﻭ?

    • دوشنبه 24 فروردين 1394-12:41

      با سلام مرسی از خبر خوبت مهندس بخشی عزیز ان شاالله موفق و پیروز باشید .


      ©2013 APG.ir