تعداد بازدید: 3966

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 25 فروردين 1394-17:22

خبرنگاران این هفته سوژه خبر شدند

بی تدبیری در حذف بیمه خبرنگاران

این که بسیاری بیمه صندوق هنر هستند و نه خبرنگارند و نه هنرمند، شکی نیست، اما ابتدا باید سره از ناسره تشخیص داده و اطلاع رسانی می شد و به صورت دفعی اقدام به قطع بیمه همکاران نمی شد. اکنون بر این کار غیرعقلانی وزارت ارشاد  دولت تدبیر، غیر از بی تدبیری نامی دیگر نمی توان نهاد.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، سیدروح الله شجاعی: خبری این هفته بین خبرنگاران هنرمندان و اصحاب رسانه رد و بدل شد مبنی بر قطع بیمه این قشر بی پناه!

بسیاری از این هنرمندان وقتی به شعب تامین اجتماعی شهرستان محل سکونت شان مراجعه کردند یک پاسخ مشترک شنیدند: بیمه شما از طرف صندوق حمایت از هنرمندان قطع شده،  در حال حاضر مجوز ارائه خدمات به شما را نداریم.

این خبر آن قدر نگران کننده بود که به سرعت بین اهالی فرهنگ و هنرانتشار یافت و تقریبا بیشتر اعضای این تشکل از این خدمات بیمه ای محروم شدند.

 پیگیری ها از طبقه چهارم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران شروع شد، اتاقی 10 تا 12 متری با یک نفر کارمند و مسئول مستقیم برای پاسخگویی به مراجعان. آن هم صرفا روزهای زوج هفته!

مهدی کردان که پیشتر نامش را در تئاتر و هنرهای نمایشی شنیده بودیم با حجم انبوهی از مطالبات بیمه ای همکاران فرهنگی مواجه شده است، اومجبور بود علاوه بر انجام کارهای مربوط به ساماندهی ، پاسخگوی اعتراضات همکاران نیز باشد.

ظاهرا صندوق اعتباری هنر در حال پالایش اعضای خود است و قطع بیمه هنرمندان و روزنامه نگاران در راستای همین ساماندهی صورت گرفت.

هم اکنون چند سال است ثبت نام بیمه خبرنگاران و هنرمندان از طریق صندوق حمایت از نویسندگان و به صورت اینترنتی انجام می شود. ثبت نام تمامی خبرنگاران و هنرمندان در این صندوق اعتباری بارها از طریق رسانه ها، اطلاعیه و ارسال پیامک اعلام شده است.

خبرنگاران معترض اما عکس این مسئله را عنوان می کنند. خبرنگارها و هنرمندان نسبت به این اقدام فوری، بدون تدبیر و اطلاع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معترضند.

 مسئولان امر دلیل واضحی برای این امر ارائه نکردند ، انتظار می رفت متولیان امر با تدبیر مناسب و اقدام لازم در این خصوص تصمیم گیری می کردند نه اینکه به صورت قطع نابهنگام نسبت به قطع بیمه این قشر بی پناه اقدام کنند.

اهالی رسانه و هنر که زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کنند، همواره از کم ترین حقوق و مزایا بهره مندن و با مشکلات فراوان اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.

همکاری که فرزند 2ساله اش به دلیل نارسایی حاد کلیه، دیالیزی است و هر هفته نیاز به مراجعه به مراکز درمانی دارد. اینکه بیمه امثال این ها را قطع کردند چه کسی باید پاسخ بدهد؟

علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کم کردن رنج بیمار، همواره شاهد رفتارهای غیرمسئولانه از برخی نهادها هستیم که رنجی به مراتب بیشتر از بیماری را به ما تحمیل می کنند.

پیگیری تلفنی  این موضوع تا دفتر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد ادامه پیدا کرد. یکی از کارمندان وزارتخانه در خصوص مشکل به وجود آمده به ما گفت: موضوع بیمه خبرنگاران مدتی است که از دستور کار این معاونت خارج شده و مقرر شد خبرنگاران توسط مدیران مسوول بیمه شوند در عوض مابعدالتفاوت حق بیمه مستقیم به حساب صاحبان نشریات واریز شود.

البته موضوع به همین جا ختم نشد. به سراغ رییس یکی از شعب تامین اجتماعی در مازندران رفتیم. این مقام مسئول در پاسخ به پیگیری های ما گفت: در چند روز اخیر از سوی صندوق اعتباری هنر، نامه ای مکتوب مبنی بر قطع بیمه برخی از هنرمندان و خبرنگاران به این سازمان ارسال شده است.

 این مدیر تامین اجتماعی افزود: در این نامه آمده چون این افراد در حرفه مزبور اشتغال ندارند باید از ارائه بیمه به آنان خودداری شود.

همچنین در این نامه قید شده در صورت قطع بیمه این افراد چنانچه ظرف سه ماه آینده در صندوق اعتباری هنر ثبت نام کردند بدون آزمایش و سایر موارد می توانند مجددا نسبت به پرداخت بیمه خود اقدام کنند.

تجربه نشان داده طی سالیان گذشته بعضا کسانی صاحب نشریه در استان شدند که کمترین توان اقتصادی را دارا بوده و در انجام امور جاری شان مانده اند و گواه این موضوع انتشار نامنظم نشریات در استان است. حال تعهد بیمه هم اگر به گردن آنها بیفتد دیگر موضوع خیلی بغرنج تر خواهد شد.

در حالی که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد تاکید بر اجرای این تعهد از سوی مدیرمسئولان دارد و حتی وعده اعطای یارانه را هم به آن ها داده، کمتر مدیر مسوولی حاضر به این کار شده است؛ چرا که ازتبعات تعهدی که باید در قبال بیمه شده داشته باشد می هراسد.

به نظر باید در امر پالایش و راستی آزمایی اقدام عاجل صورت گیرد تا بدین وسیله افراد صاحب صلاحیت شناسایی و سایر افراد غیر مرتبط، با توجه به محدودیت های اعتباری در رده های بعدی اولویت بیمه قرار گیرند.

این که بسیاری بیمه صندوق هنر هستند و نه خبرنگارند و نه هنرمند، شکی نیست، اما ابتدا باید سره از ناسره تشخیص داده و اطلاع رسانی می شد و به صورت دفعی اقدام به قطع بیمه همکاران نمی شد. اکنون بر این کار غیرعقلانی وزارت ارشاد  دولت تدبیر، غیر از بی تدبیری نامی دیگر نمی توان نهاد.

 


  • فیس بوک مازندنومهپاسخ به این دیدگاه
    چهارشنبه 26 فروردين 1394-9:54

    پس این آقای ارجمندی چند وقت پیش اومد مازندران واین همه وعده و عیدش چی شد رفت ابرو بگیره زد چشم ها را کور کرده

    • همکار مطبوعاتیپاسخ به این دیدگاه
      چهارشنبه 26 فروردين 1394-9:10

      متاسفانه این مشکل تنها مشکل استان مازندران نیست و خبررسیده تو استان های مختلف اتفاقات مشابهی افتاده! قرار هم نیست مشکل به این زودی ها حل بشه!
      یک سوال پیش میاد اینهایی که بیمه شون قطع شدایرانی نیستن و آیا نباید از قشر مظلوم هنرمند دفاع بشه؟ پس کجاست این کلید تدبیر

      • چهارشنبه 26 فروردين 1394-8:59

        وزیر ارشاد داره ما رو مایوس می کنه. دست به هرکاری میزنه تا بمونه. اینم از بیمه چند خبرنگار بیچاره!


        ©2013 APG.ir