تعداد بازدید: 3957

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 30 فروردين 1394-10:5

توسعه لاک پشتی!

دو سال گذشت/رانش سال 92 دودانگه هم چنان در انتظار رسیدگی

نبود اراده لازم، پیگیری های کم و ضعف مدیریت محلی سبب شده علی رغم انتخاب پیمانکار، دوسال پس از وقوع رانش در روستای سنگده دودانگه هنوز وضعیت منطقه بحرانی باشد/تخریب دیوارها ادامه دارد و خطر اکنون به چند متری منازل مردم رسیده است و مشخص نیست چه وقت به نیاز و داد مردم رسیدگی می شود؛ شاید وقتی که کسی زیر آوار بمیرد.


مازندنومه، سرویس اجتماعی: 5 مهرماه سال 1392 گزارشی در مازندنومه منتشر شد با تیتر «رانش در دودانگه، مسئولان در خواب». آن مطلب به بروز رانش در بخشی از روستای بزرگ و پرجمعیت سنگده دودانگه مربوط بود.

در قسمتی از آن گزارش آمده بود: «دهیار و اعضای شورای اسلامی سنگده، بخشدار دودانگه، نیز ستاد حوادث پیش بینی نشده استانداری مازندران، باید بدانند که بسته شدن این راه که محل عبور و مرور حدود 35 خانوار ساکن در این قسمت از روستای سنگده دودانگه است، در فصول سرد سال مشکلات متعددی را به وجود خواهد آورد و خطر فروریختن تعدادی از منازل کنار این رانش جدی است.»

*7 ماه گذشت...

7 ماه از انتشار آن گزارش گذشت و اقدامی نشد. در 22 فروردین سال گذشته گزارش دیگری را در همین رابطه انتشار دادیم با این عنوان: «رانش به خانه های مردم رسید/ خواب مسئولان ادامه دارد

در بخشی از گزارش دوم ما چنین آمده: «همان طور که پیش بینی کرده بودیم رانش در منطقه مورد نظر(روستای سنگده دودانگه ساری) بعد از زمستان پربرف و باران گذشته از کوچه به منازل اهالی رسید و اکنون خطر جدی حتی جان مردم را تهدید می کند.

معمولا" مدیران استان منتظر حادثه می مانند تا به وقوع بپیوندد و بعد که حادثه روی داد و مردم در فلاکت و تنگنا قرار گرفتند، شروع به امدادرسانی می کنند.

علی رغم برخی پی گیری های محلی، در مورد رانش در روستای سنگده هنوز اقدام خاصی از سوی مسئولان شهرستان و استان صورت نگرفته است و اهالی تنها وعده می شنوند، در حالی که هر روز خطر ریزش منازل و بروز خسارت های احتمالی متصور است.(هر چند اکنون نیز خسارت به برخی ساکنان وارد شده است)

به نظر می رسد معاونت عمرانی استانداری، ستاد حوادث پیش بینی نشده استان، بنیاد مسکن، فرمانداری ساری و سایر دستگاه های اجرایی مرتبط با رانش، منتظر بروز حادثه جانی هستند تا کمی به خود بجنبند و انگار از کف رفتن دیوار و ریزش منازل مردم برای شان اهمیتی ندارد!

شاهدان عینی و ساکنان گرفتار رانش در این منطقه می گویند قضیه بسیار جدی است و همین امروز هم اگر اقدام عملی صورت پذیرد، دیر است، چه برسد به این که اقدام های لاک پشتی مسئولان ادامه یابد.

ما 7 ماه پیش نسبت به بروز خسارت در این منطقه هشدار دادیم، کسی جدی نگرفت، اکنون نیز هشدار می دهیم که اگر اقدام عاجل و فوری صورت نگیرد، خانه های مردم فرو می ریزد.

یکی از بومیان منطقه که منزلش شدیدا" در معرض خطر قرار دارد و همین روزها رانش به دیوار خانه او می رسد، می گفت: «ای کاش یکی از همین مسئولان بی حال و پشت هم انداز، کنار خانه ما ویلا داشت تا حداقل از نفوذ او استفاده می کردیم تا هستی و نیستی ما این گونه به باد فنا نرود. مسئولان تنها زمانی به فکر مردم می افتند که سرمایه های اجتماعی و اقتصادی خود و وابستگان شان در معرض خطر قرار گیرد.»

وعده تخصیص اعتبار و در راه بودن پول و... گره گشای مشکل پیش آمده نیست، مردم وعده زیاد شنیده اند،  فقط اقدام عملی عاجل می خواهند، آن هم نه بعد از مرگ سهراب، اکنون و امروز!»

تنها یک روز پس از انتشار گزارش و تصاویر مربوط به رانش زمین در روستای سنگده از منطقه دودانگه ساری در مازندنومه، نماینده مردم مرکز استان در دیدار با علی احسانی -معاون برنامه ريزي و اشتغال استاندار مازندران- ضمن استناد به گزارش و عکس های منتشره و بازدید خود از روستای مذکور بر واکنش سریع همه دستگاه هایی که به نوعی می توانند به حل این مشکل یاری برسانند، تاکید کرد.

محمد دامادی در این دیدار با تشریح وضعیت روستای سنگده افزود:«وضعیت این روستا به مرحله نهایی و بحران رسیده است

بنا به گفته این نماینده وی پیشتر و در جریان دیدار از روستای مذکور، گزارشی را در این خصوص ارائه و با مدیران کل چند اداره مرتبط به حل این مساله گفتگوی مفصل انجام داده بود، اما کم کاری صورت گرفته نتیجه ای جز بحرانی تر شدن مساله نداشته است.

دامادی با اشاره به این مساله که « در خصوص وضعیت سنگده باید گفت که فردا دیر است» خواهان تلاش ویژه معاون برنامه ریزی استاندار مازندران شد.

* دوسال گذشت...

در هفته ها و ماه های بعد نماینده دیگر منطقه -سیدرمضان شجاعی و برخی دیگر از مسئولان مرکز استان از منطقه رانشی بازدید کردند که در نهایت به تخصیص اعتبار محدودی منجر شد.

نبود اراده لازم، پیگیری های کم و ضعف مدیریت محلی سبب شده علی رغم انتخاب پیمانکار، دوسال پس از وقوع رانش هنوز وضعیت منطقه بحرانی باشد.

در نوروز امسال رانش ضمن پیشرفت، قسمت های دیگری را آسیب رساند و ضمن تخریب دیوارها، اکنون به چند متری منازل مردم رسیده است و مشخص نیست چه وقت به نیاز و داد مردم رسیدگی می شود؛ شاید وقتی که کسی زیر آوار بمیرد!

عکس های زیر روز جمعه 28 فروردین ماه امسال از منطقه رانشی سنگده گرفته شده است.


  • سه شنبه 1 ارديبهشت 1394-13:53

    این عکس کوچه ماست که ریزش کرده من همش نگران بچه های همسایه هستم که هر روز مجبورند از زیر این دیوار که حدود یک متر به واسطه رانش جلو تر امده عبور کنن و برن مدرسه
    اگه یه وقتی .........
    چطور میخان پاسخ گو باشن خدای من رحم کن

    • کجوری نفط چالیپاسخ به این دیدگاه
      چهارشنبه 2 ارديبهشت 1394-21:56

      (( سکه دورو دارد باید طرف دیگررا هم دید ))

      ما نه کارشنسیم و نه زین شناس و خاک شناس ولی با توجه به تصاویر و نوع خاک مشاهده شده باید کارشناسی می شد همه را نباید به گردن مسولین بگذاریم چرا که :
      مصلا نیسان توان حد اگثر 2 تن باررا دارد اگر راننده 5 تن بار بزند دذ خیابان ماشین توان حرکت نداشته باشد شرکت سازنده مقصره ؟
      این زمین رانشی هست قبول قبلا روستا ها با خانه های چوبی ساخته می شدند حداکثر وزن خانه ها ازپی تا بنا 2 تن نی شد الان وقتی یک زمین که توان ایستایی ندارد رانشی هست همین خانه ای مشاهده شد مصالح بکاررفته در آن بالای 30تن می باشد خب اگر در همین محیط 30تا خانه این چنینی باشه وزن قابل توجهی را متوجه زمین با شیب تند می کنه و ظرفیت نداره بنابراین رانش خوبه زمین باید کلا جابجا شود
      باید ریشه ای فکر شود من که آنجارا بلد نیستم ولی با توجه به شناخت چنین زیمنهایی در مخیط خودمان و اراضی شیب دار بدون درخت و پایه سست این اتفاقات عجیب نیست وقتی خربزه می خوریم باید پای لرز ش هم بنشینیم وقتی خانه چوبی 700کیلویی زرا 70تن تبدیل می کنیم این همان مصال نبسان دو تن ظرفیت با 5 تن بار می باشه

    • فیس بوک مازندنومهپاسخ به این دیدگاه 4 0
      دوشنبه 31 فروردين 1394-10:19

      مسئولان سالهاست که در خواب سیر می کنند.

      • دوشنبه 31 فروردين 1394-9:57

        ولی انصافا نباید همه چیز رو گردن مسئولین انداخت... اینجا یک حجم زیادی از کود داره رانش میکنه ... مسئول چه گناهی کرده آخه؟ مردم محل زندگی رو باید جای مناسب تری انتخاب کنن نه زیر کوه رانشی...

        • دوشنبه 31 فروردين 1394-12:9

          بنا بر توصیف این منصف،مردم تصادف نکنندچون مسئولان وظیفه ای در این قبال ندارند. ماشین نخرند. به مسئولان چه؟. مردم غرق نشوند چون مسئولان وظیفه ای دراین قبال ندارند.نروند دریا. مردم مریض نشوند و سرطان نگیرند چون مسئولان وظیفه ای دراین قبال ندارند.تحت تاثیر پارازیت و امواج قرار نگیرند. مردم به پلیس مراجعه نکند چون مسئولان وظیفه ای در قبال سرقت اموالشان ندارند.خودشان مراقب اموالشان باشند. ای آقا این چه استدلالیست؟!! رانش مگر دست مردم است؟حالا گیریم که دوسال است مردم متوجه رانش شده اند، چرا همین الان مجوز ساخت می دهند؟ تکلیف خانه هایی که سالها قبل در این منطقه ساخته شده و آن زمان رانش نبود چه میشود؟ یه چی میگیا!!

          • سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 3 0
            دوشنبه 31 فروردين 1394-10:14

            دوست عزیز، شما در یک کلمه بفرمایید وظیفه مسئولان چیست؟ نه این که مسئول وظیفه دارد در قبال پستی که دارد به مردم خدمت کند؟ اگر بنا به دلیل شما باشد که خب زلزل بیاید مردم به جهنم مردند، چون وظیفه داشتند مقاوم سازی کنند، سیل آمد مردم به جهنم مردند چون وظیفه داشتند کنار رودخانه نباشند یا درخت قطع نکنند، رانش امد مردم به جهنم مردند چون وظیفه داشتند جای رانشی خانه نسازند...عجب استدلالی؟!! پس وظیفه مسئولان این وسط چیست؟ بگویند دندت نرم، می خواستی آنجا خانه نسازی؟!! آقای عزیز، این منطقه رانشی در سوادکوه که خودم آنجا را دیدم جزو بافت روستاست، مجوز ساخت می دهند، خیلی از بومی ها چندین دهه است انجا خانه و سکنی دارند، حتی خوش نشین هایی هستند که بیش از یک دهه هست انجا سکونت دارند. اگر منطقه رانشی است چرا تخلیه نمی کنند؟ چرا هر روز مجوز ساخت می دهند و از مردم پول می گیرند؟ همین الان در این منطقه چند خانه با مجوز بخشداری و دهیاری در حال ساخت است. پروانه می دهند. ضعف مدیریت مسئولان را به گردن مردم نیندازید و مردم را فقط شب انتخابات مردم نخوانید لطفا

          • دوشنبه 31 فروردين 1394-8:51

            دو سال از رانش می گذرد و کاری نمی شود؟ مگر عصر حجر است؟ در عصر انفجار اطلاعات این کندی و کاهلی آن هم در دولت تدبیر واقعا جای سئوال دارد؟ یک پرسش: آیا مدیرکل بنیاد مسکن مازندران بازمانده از دولت قبلی است یا جدید است که این قدر کند عمل می کنند؟

            • ددونگه ایپاسخ به این دیدگاه 1 0
              يکشنبه 30 فروردين 1394-14:34

              آخه فاصله ددونگه از ساری خله زیاده امه صدا نرسنه مسئولان گوش!!!! بخشدار ددونگه و دهیار و شورای محل هم که...صلوات برسندین! هرکی دره شه فکر!

              • يکشنبه 30 فروردين 1394-16:19

                (( چشم ماروشن ))
                انسان (( کر ) دو بار می حندد یکی اول همه می خندند او می خندد دیگر بعد از اینکه تازه فهمید که تانقدر می خندد که نمی شود جلویشان را گرفت ؟؟!!
                در محور سوادکوه صدها سال هست رانشی می باشه بعداز پلیس راه طرح چهار بانده شدن بخشی از کناره جاده را خاک رداری و سپس دیواره بتنی ساختند یکسر افتاد ریزش کرد دوباره کلافهای مورب گذاشتند تارسید به منازل مردم تازه فهمیدند باید از سمت رودخانه دیواره بزنند دو سال وقت گرفت نقطه سر خط ؟3
                در تونل که ریزش کرد دم تونل جوارم همین اتفاق افتاد
                می گفتند برای جلوگیری از ریزش و عدم تخریب منابع طبیعی زمانیکه جاده سوادکوه احداث شد قرار شده بود لاین دوم را در سقف رودخانه احداث نمایند یعنی از شیرگاه تا زیراب بدون تخریب جنگل تماما جاده روی رودخانه ایجاد شود تا لاوه بر هزینه کمتر رانش ایجاد نشود الان برویذ ببنید
                مازندران رانشی است ولی اینکه بدونیم منطقه رانشی هست و اقدامی نکنیم عمین منطقه مورد اشاره خبر اگر یک باران تند بیاید و لای شکاف پر از آب شود خانه مردم سهل هست تمام منطقه زیررو می شود اونوقت ستاد بحران کازشتناس ارزیابی خسارت چه عرض کنم چادر اسکان یک عده اگر آب درنیاد نون در میاد !!
                خوبه که مازند نومه دید یک بار مسولین خوابند دوباره دید که هنوز بیدار نشده اند بنابراین :
                ـنکس که بداند که بداند که نداند
                بیدار نمایید که بسی خفته نماند
                آنکس که نداند که بداند که نداند
                در جهل مرکب ابدادهر بماند

              • يکشنبه 30 فروردين 1394-12:46

                در خبر قبلی شما آمده: مدیرکل برنامه ریزی و بودجه استانداری مازندران با بیان اینکه در سال قبل رقمی در حدود 450 میلیون تومان اعتبار برگشتی داشتیم افزود: استاندار مازندران به شدت نسبت به این امر معترض بودند، بنابر این توقع این است که پیگیری های لازم برای جذب و هزینه اعتبار صورت پذیرد.

                - پول را برگشت می زنند لااقل بیایند بدهند روستاها را درست کنند!!! رانش هم چیزی است که انجامش نمی دهند؟


                ©2013 APG.ir