تعداد بازدید: 4013

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 8 ارديبهشت 1394-15:42

از 28 تا 31 اردیبهشت ماه؛

تیرنگ در ساری نغمه سر می دهد

رییس حوزه هنری مازندران: اگر صدا و سیما جشنواره تیرنگ را پوشش ندهد، بخش عمده ای از زحمات ما به نتیجه نخواهد رسید/معاون فرهنگی، اجتماعی شهردار ساری: جای خالی اداره ارشاد در جشنواره تیرنگ محسوس است.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، مینامحسن پور: نشست خبری رییس حوزه هنری استان مازندران به مناسبت برگزاری دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر بومی "تیرنگ"، با حضور دبیر اجرایی جشنواره و معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار ساری، صبح سه شنبه در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.

یاسر محمودی-دبیر اجرایی جشنواره تیرنگ- با بیان اینکه 75 اثر از 30 گروه تئاتر، به دبیرخانه جشنواره رسیده است، اظهار داشت: آثار در 3 بخش صحنه ای، آیین های نمایشی و آثار پژوهشی اجرا می شوند.

وی خاطر نشان کرد: برای نخستین بار در جشنواره امسال، بخش صحنه ای به صورت ملی برگزار می شود.

دبیر اجرایی دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر بومی "تیرنگ" همچنین از تهیه آرم جشنواره با محوریت فرهنگ و هنر بومی مازندران، در قالب آهنگی با نام "تیرنگ بهار" که در آن ترکیبی از شعر مازندرانی و فارسی گنجانده شده است، خبر داد.

وی افزود: این قطعه توسط گروه موسیقی تبری تهیه شده است.

محمودی با بیان اینکه بهترین های تئاتر صحنه ای کشور، در جشنواره امسال حضور دارند، یاد آور شد: مراسم افتتاحیه عصر روز 28 اردیبهشت ماه در پارک روشن و مراسم اختتامیه صبح روز 31 اردیبهشت در سالن شهید باغبانی حوزه هنری مازندران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به نوآوری در جشنواره امسال، افزود: قبل از اجرای نمایش های صحنه ای و آیینی، کارگردان و یا بازیگر نمایش توضیح کاملی در مورد آن آیین به تماشاچیان می دهند و آیین به طور کامل معرفی می شود.

* تنها جایی که دست ما را گرفت، شهرداری ساری بود

در ادامه رییس حوزه هنری مازندران با بیان اینکه آثار ارسالی نسبت به سال 93 رشد چشمگیر داشته است، ابراز داشت: جشنواره تیرنگ به دلیل بومی بودنش غریب واقع شده و کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

سینا دلشادی ادامه داد: سختی کار در حوزه بومی که نیازمند صبر و دانش زیاد است، از دیگر دلایل کم توجهی به این عرصه است.

وی با تاکید بر غنیمت بودن فرصت برگزاری جشنواره برای نمایاندن فرهنگ بومی مازندران به سایر هموطنان، گفت: نمایش بهترین ابزار برای همدلی و همزبانی اقشار مختلف جامعه است زیرا هنر، زبانی همه فهم دارد.

  رییس حوزه هنری مازندران با بیان اینکه حداقل اعتبار برای جشنواره 150 میلیون تومان است، تصریح کرد: برای جشنواره تیرنگ دست مدد خواهی به جاهای مختلف دراز کردیم و تنها جایی که دست ما را گرفت، شهرداری ساری بود.

دلشادی ادامه داد: اگر صدا و سیما جشنواره را پوشش ندهد، بخش عمده ای از زحمات ما به نتیجه نخواهد رسید.

رییس حوزه هنری مازندران با بیان اینکه دستگاه ها باید این جشنواره بومی ملی را از خودشان بدانند، افزود: از سایر دستگاه ها مانند فرهنگ و ارشاد و میراث فرهنگی توقع می رود که با این جشنواره همکاری داشته باشند، زیرا بحث بوم و فرهنگ در میان است.

وی خطاب به سایر مسوولان گفت: حمایت و حضور در عرصه فرهنگ، بیش از پول، نیاز به اندیشه و دغدغه دارد.

دلشادی استانداری را نسبت به سال های قبل در مقوله همکاری در جشنواره منعطف تر ارزیابی کرد و گفت: امسال استاندرای برای کمک به تیرنگ، پیش قدم شد که امیدوار کننده است.

*جای خالی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوس است

در ادامه جلسه ناصر معیل - معاون فرهنگی، اجتماعی شهردار ساری- با تاکید بر اینکه سرباز متولیان هنر است، ابراز داشت: در جشنواره تیرنگ جای خالی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوس است که ممکن است به خاطر جابه جایی ها باشد.

وی با بیان اینکه شهرداری مسیری برای توسعه گردشگری در راستای نهادینه شدن توسعه شهری طراحی کرده است، افزود: کوتاه ترین راه برون رفت از وضعیت کنونی، توسعه گردشگری است که با یاری گرفتن از هنرمندان شهرمان محقق خواهد شد.

معیل با بیان اینکه تاکید ما بر خیابانی اجرا شدن نمایش ها بوده است، تصریح کرد: در شهری که مردم آن تئاتر نبینند، به سینما نروند، کتاب نخرند و نخوانند و از کنسرت سنتی استقبال نکنند، خبری از فرهنگ نیست.

وی با تاکید بر لزوم برقراری آشتی میان هنرمندان و مردم شهر، برگزاری جشنواره ها را فرصت خوبی برای این امر دانست و افزود: ساری پتانسیل لازم را برای برگزاری جشنواره های ملی دارد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار ساری با بیان اینکه بابلی و قائمشهری و ساروی بودن فرقی ندارد، تاکید کرد: در کنار هم بودن می تواند توسعه شهر و استان ما را رقم بزند.

معیل با اشاره به معضلاتی مانند فقر، فحشا و اعتیاد و رواج آن ها در جامعه، گفت: در برابر این مشکلات نمی توان قد علم کرد، جز اینکه راه توسعه شهرمان را هموار کنیم.

وی خواهان اتحاد و دوری از حاشیه ها شد و تاکید کرد: درگیر شدن مردم در مقوله توسعه شهری با همکاری رسانه ها، می تواند ما را زودتر به توسعه شهرمان نزدیک کند.

در پایان جلسه از پوستر دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر بومی "تیرنگ" رونمایی شد.

گفتنی است: نمایش های صحنه ای در پارک روشن و پارک ملل اجرا خواهند شد.


  • شنبه 12 ارديبهشت 1394-18:3

    با توجه به وزن کارکرد جناب شهردار عبوری ، این وزن سبک معاونت فرهنگی و رویکرد بی مایه و ارزان ایشان ، شاهد پارادکسی آشکار هستیم . ایکاش تیم جناب عبوری از فرهنگی گرفته تا زیباسازی ، از عمرانی تا فضای سبز ، از مالی تا رفاه شهری ، همه و همه ضمن داشتن تنوع ایده ها ، هماهنگ با یک سیاست واحد حرکت می کردند . در آنصورت شاهد اتفاقات اعجاب انگیز تری بودیم .

    • یک همکار پاسخ به این دیدگاه 5 0
      شنبه 12 ارديبهشت 1394-0:51

      تعجبی بالاتر از این نیست وقتی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تمام همت خود را بجای المانهای ماندگار به عروسکهای چند روزه باور دارد و ادعاهای خلاقیت او گوش فلک را کر کرده است .میلیاردها تومان از بودجه شهرداری در مصرف روزمرگی به نام کارهای فرهنگی هزینه میشود در حالیکه تمام کارهای ایشان از جنس خود نمایی و اداست . ما که در درون شهرداری هستیم شاهد یک کار ماندگار از ایشان نیستیم رنج می بریم و اینروزها قصد نشاندن همکار نزدیک خودش در راس زیبا سازی به هر دری میزند تا هر کس و هر کار دیگران را زیر سوال ببرد تا در مقصود خود به نتیجه برساند .

      • دلاور مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 3 0
        جمعه 11 ارديبهشت 1394-1:21

        ...ژست است
        والسلام نامه تمام

        • جمعه 11 ارديبهشت 1394-1:2

          آقای معیل واقعا اگر به فرهنگ کتاب و کتابخوانی اهمیت می دادید ، نمادی را که شهرداری در سال گذشته برای آن سرمابه گذاری کرد و نماد حجمی بسیار زیبا توسط هنرمندان استان با سه کتاب شهید بزرگوار در خیابان آیت‌الله طالقانی ابتدای خیابان معلم نصب شده بود به انبار کشتارگاه شهرداری در میان آشغالها قرار نمی گرفت .

          • پنجشنبه 10 ارديبهشت 1394-0:25

            جناب معیل ! وقتی شهرداری کارهای فرهنگی اش را با پسرخاله بازی پیش ببرد، خبری از فرهنگ هست؟! فقط یک نگاه به شیوه تشکیل انجمن های فرهنگی هنری تان بیاندازید!


            ©2013 APG.ir