تعداد بازدید: 4228

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 17 ارديبهشت 1394-14:46

پایان بحران زباله در مازندران

اولین تصفیه خانه شیرابه نانو فیلتراسیون عملیاتی شد

گزارش+عکس از همایش یکروزه توسعه کاربردی فناوری نانو در مدیریت شهری/نخستین تصفیه خانه پسماند کشور با استفاده از فرآیند نانو فیلتراسیون ترکیبی در منطقه کیاسر ساری با موفقیت عملیاتی شد.


 مازندنومه، سرویس اجتماعی: چهارشنبه 16 اردی بهشت 1394 سالن همایش های دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران در نوشهر شاهد برگزاری همایش یکروزه توسعه کاربردی فناوری نانو در مدیریت شهری و کارگاه آموزشی مدیریت پسماندهای ویژه، با حضور بیش از 60 نفر از شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهرها و کارکنان شهرداری های شهرهای مختلف استان بود.

در این همایش که به میزبانی و مسئولیت شرکت همایش آرا سبز با همکاری استانداری مازندران و شورای اسلامی استان مازندران برگزار شد، پرفسور محسن جهانشاهی، دکتر شهوری، دکتر پیروی، حمیدرضا افراشته و لطف الله آجدانی سخنرانی کردند.

در آغاز این همایش مریم پروین -مدرس دانشگاه و مشاور فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مازندران و مدیرعامل شرکت همایش آرا سبز- در سخنانی هدف از برگزاری این هم اندیشی و کارگاه آموزشی را آشنایی و آگاهی هر چه بیشتر مدیران شهری با ضرورت راهبردهای توسعه ای برای حل مشکلات زیست محیطی و به ویژه پسماند و تصفیه شیرابه ها دانست و مدیریت یکپارچه و همکاری هر چه بیشتر مسئولان را جهت استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود برای توسعه استان و به ویژه حل معضلات زیست محیطی در پسماند خواستار شد.



پروین در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به وظایف ذاتی شوراها و شهرداری ها در حوزه مدیریت شهری و مسائل زیست محیطی بر نقش آموزش با هدف افزایش توانمند سازی مسئولان اجرایی در حوزه های مختلف تصمیم سازی، برنامه ریزی و اجرای کارآمد تاکید و خاطر نشان کرد: با عزم جدی و بهره¬گیری از دانش و دستاوردهای علمی جدید باید و می توان بر بسیاری از مشکلات حوزه مدیریت شهری با رویکرد کاربردی و توسعه ای غلبه کرد.



یک طرح منحصر به فرد

پرفسور محسن جهانشاهی -عضو هئیت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و رئیس پژوهشکده نانو در مازندران و طراح و مجری اولین تصفیه خانه شیرابه نانو فیلتراسیون با کارفرمایی دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران- نخسین سخنران علمی این همایش بود.

جهانشاهی با اشاره به موفقیت آمیز بودن نخسین تصفیه خانه شیرابه پسماند در مازندران با استفاده از نانو فیلتراسیون از عملیاتی شدن پیشرفته ترین روش تصفیه شیرابه های پسماند جهان در مازندران خبر داد.

وی تصریح کرد: نخستین تصفیه خانه پسماند کشور با استفاده از فرآیند نانو فیلتراسیون ترکیبی در منطقه کیاسر ساری با موفقیت عملیاتی شد.



این مدرس دانشگاه افزود: در این روش 70 مترمکعب در روز شیرابه زباله تصفیه و به 95% آب مصرفی تبدیل و 5% باقی مانده آن نیز در مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رئیس پژوهشکده فناوری نانو مازندران تصریح کرد: با اعتباری حدود 20 میلیارد تومان برای احداث سه مرکز در غرب، مرکز و شرق مازندران می¬توان تمامی شیرابه¬های پسماندهای مازندران را بدون بر جای گذاشتن هیچ مواد و آثار مضری برای محیط زیست تصفیه کرد.

جهانشاهی با اشاره به منحصر به فرد بودن این طرح اعلام کرد: هم اکنون علاوه بر استان های تهران، سمنان، اصفهان و قزوین، برخی از کشورهای همسایه نیز خواهان اجرایی شدن این طرح عظیم ملی و جهانی هستند.



اولین تصفیه خانه شیرایه پسماند ، پیشرفته ترین دستاوردهای علمی

در بخش دیگری از این همایش لطف الله  آجدانی -مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری مازندران- با تشریح دلایل اهمیت طرح پژوهشی و نیمه صنعتی اولین تصفیه خانه شیرایه پسماند در ایران، با اشاره به چالش و بحران پسماند در مازندران تاکید کرد: طرح تصفیه¬خانه شیرابه پسماند از آخرین و پیشرفته ترین دستاوردهای علمی در این زمینه با بهره¬گیری از فناوری نانو است.

آجدانی با اشاره به انتخاب این طرح در جشنواره علم تا عمل به عنوان طرح برتر ملی خواستار همراهی، همکاری و حمایت هر چه بیشتر همه مسئولان اجرایی استان مازندران برای تحقیق ضرورت حل مشکل پسماند در مازندران شد.



باید به مشکل پسماند توجه ویژه ای داشت

حمیدرضا افراشته -رئیس شورای اسلامی استان مازندران- نیز در این همایش طی سخنانی با توجه به نقش و جایگاه شوراها در
بهره گیری از فرصت ها برای رفع مشکلات گفت: باید به مشکل پسماند توجه ویژه ای داشت و در این زمینه مصمم هستیم تا از دانش های پیرشته و ظرفیت¬های علمی در استان بهره بگیریم.

افراشته از معضل پسماند در مازندران به عنوان یک بحران و تهدید جدی یاد کرد و با اعلام آمادگی برای مشارکت در حل این بحران، همکاری و مساعدت شوراها و شهرداری ها و نیز حمایت های مسئولان استانی را برای تخصیص اعتبارات لازم استانی و ملی برای اجرایی شدن طرح احداث تصفیه خانه شیرابه پسماند در مازندران خواستار شد.



همچنین در این همایش دکتر شاهوی با عنوان « آموزش مبانی فناوری نانو و معرفی کاربردهای آن در زندگی شهری» و دکتر پیروی با عنوان « مدیریت پسماندهای ویژه با استفاده از فناوری نوین (نانو و بیو)» به ارائه کارگاه آموزشی پرداختند.

این همایش با پرسش و پاسخ حاضران و سخنرانان به پایان رسید.

 


  • ذبیح اله یوسفیپاسخ به این دیدگاه 14 0
    چهارشنبه 28 مرداد 1394-0:51


    عجیب است که طرح تصفیه خانه شیرابه زباله ساری در کیاسر قبلا توسط اینجانب (در قالب قرارداد بین شهرداری ساری و شرکت مهندسی مشاور زیست گستر خزر) طراحی شد و متاسفانه شهرداری ساری بدون نظارت اینجانب با انتخاب پیمانکار طرح بنده را عملیاتی کردند و تیم آقای ... بعدا با افزودن نانوفیلتر و سیستم غشایی با اخذ مبلغ بسیار کلان که نه توجیه اقتصادی دارد و نه توجیه فنی دارد کل سیستم را بنام خودش تمام کرده است که این کار نه اخلاقی است و نه علمی... مضاف به اینکه این سیستم با مشکل گرفتگی فیلتر و غشاء مواجه هست و فقط در چند ماه اول ممکن است به یمن سیستم تصفیه طراحی شده اینجانب ماقبل نانوفیلتر توفیقی داشته باشد. سیستم نانوفیلتر و غشائی برای تصفیه شیرابه آنهم توسط تیم غیرمتخصصی که هیچ گونه تخصصی در تصفیه فاضلاب ندارند علاوه بر هزینه سنگین اقتصادی برای شهرداری ها، سبب هزینه بسیار وحشتناک سرمایه ای و در ادامه هزینه سنگین تعویض نانوفیتر و غشاء سبب وابسنگی کامل شهرداری به تیم متخصص خواهد شد که برای شیرابه با حجم کم توجیهی ندارد. ضمنا برآورد شیرابه زباله ساری 25 متر مکعب در روز و در شرایط بارانی حداکثر 40 متر مکعب است نه 70 متر مکعب.
    امیدوارم این کامنت درج شود و بنده حاضرم در جمع کلیه شهرداران و شورای اسلامی شهرهای استان به سخنرانی در خصوص این بحران جدید و عوارض نصب اینگونه سیستم های ناکارآمد متاسفانه توسط یک تیم دانشگاهی بپردازم و کارگاه آموزشی جهت ارائه راه حل اساسی با هزینه بسیار پایین تر و فاقد عوارض مذکور برگزار نمایم. که پیشنهاد این کارگاه آموزشی به دانشگاه علوم پزشکی ارائه شد تا عوارض این تبلیغات غیر آکادمیک گرفته شود.

    • شنبه 19 ارديبهشت 1394-19:43

      ... به نظر می رسد باید طرح ایشان را در ساری به صورت تخصصی بررسی کرد که اصلا انجام شدنی هست. فیلتر خارجی با تحریم چگونه ممکن است. اقای اجودانی کارهای اقتصادی شما زیرکانه هست

      • شنبه 19 ارديبهشت 1394-12:4

        مسئولان استانی دارن از اجرای این طرح در ساری سو استفاده می کنن... این طرح با حمایت و کمک مالی شهرداری ساری در محل دفن زباله ها در پشتکوه انجام شد.. جالبه که از اسپانسر مالی این موضوع که ریسک کرد تا طرح برای اولین بار انجام بشه اسمی نبردن... عجیبه!!

        • چهارشنبه 28 مرداد 1394-1:14

          عجیب تر اینکه سیستم کامل تصفیه فیزیکی و بیولوزیکی و شیمایی ماقبل نانوفیتر توسط شرکت مشاور زیست گستر خزر براساس قرارداد با شهرداری طراحی و بعدا توسط شهرداری عملیاتی شد و در این خیر و همایش ها نامی از طراح سیستم نیست و متاسفانه کل سیستم را به خودشان نسبت می دهند که این کار نه بلحاظ اخلاقی و علمی بلکه یک سرقت علمی محسوب می شودو اضافه نمودن نانوفیلتر و ... نه توجیه علمی ونه توجیه اقتصادی دارد بلکه فقط یک کاربرد تبلیغاتی برای آقایان دارد و همه جوامع علمی و افراد با اندک سواد می فهمند که کاربرد نانوفیلتر و غشاء مشکلات شهرداری ها را جند برابر می کند و مدام با گرفتگی غشاء و تعویض آن و هزینه چندصد میلیونی آن و ابستگی همیشه به تیم متخصص غشاء با هزینه بهره برداری و نگهداری غیر قابل توجیه همراه خواهد بود. این کار خودش یک بحران جدیدی بر بر سر شیرابه است؟!!!


        ©2013 APG.ir