تعداد بازدید: 5886

توصیه به دیگران 1

شنبه 26 آذر 1384-0:0

چالوس در يک نگاه

جاذبه هاي طبيعي و تاريخي چالوس


 

تاريخچه شهر چالوس

چالوس از شهرهاي قديمي استان مازندران است كه در جلگه مياني سواحل درياي خزر واقع شده است. نام اين شهر در گذشته هاي دور سالوس يا شالوس بود كه در پيرامون آن دو شهر كوچك ديگر به نام كبيره و كچه نيز وجود داشته است. بعضي از علماي جغرافيانويس، چالوس را از آبادي هاي طبرستان دانسته اند. محمد بن اويس از امراي دوره تسلط خلفاي عرب به دستور خليفه معتصم به حكمراني چالوس منصوب شد. محمد بن اويس خود در رويان (قسمتي از طبرستان) استقرار يافت و پسرش احمد را به حكومت چالوس گمارد. شهر چالوس در زمان حمله امير تيمور تخريب شد و سپس تا قرن هاي متمادي به صورت روستايي كوچك درآمد. در دهه اول قرن حاضر (1310) با پشتيباني دولت وقت آرام آرام به صورت شهري سازمان يافته در آمد و امروزه به شهري زيبا با امكانات فراوان جهانگردي تبديل شده است.

 

مراکز تاريخي و باستاني

كاخ اجابت

كاخ اجابت در دوره سلطنت پهلوي، در روستاي اجابت از بخش كلاردشت ساخته شده است. اين كاخ در محلي مشرف به منطقه كلاردشت بنا شده، تزئينات و گچبري هايي زيبا به شيوه معماري اروپا دارد. محوطه اين كاخ بسيار زيباست و در داخل آن لوسترهايي نفيس و گران قيمت قرار دارد. حياط كاخ پوشيده از درختان سرو سرسبز است كه در حال حاضر به عنوان استراحت گاه مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

كاخ چاي خوران

كاخ چاي خوران چالوس اوايل سلطنت سلسله پهلوي ساخته شد و نماي داخلي و خارجي آن تزئينات گچبري و كاشي كاري بسيار زيبا دارد. اين كاخ بر خلاف ساير كاخهاي اين دوره‌، بسيار ساده و بي پيرايه است. مصالح عمده آن را سنگ و آجر تشكيل مي دهد و پوشش بام آن به صورت شيرواني است. ساختمان كاخ بامي دارد كه به شيوه خاصي نرده چيني شده است. نفوذ معماري اروپايي در ساختمان كاخ نيز به وضوح مشهود است. در حال حاضر كليه امكانات در اختيار نيروهاي انتظامي است.

جاذبه هاي طبيعي

آبشار اكاپل

اين آبشار در جنگل كوهستاني سردي چال كلاردشت واقع شده چشم انداز و مناظري بديع دارد. همجواري اين آبشار با ييلاقات كلاردشت و زيبايي طبيعي آن كه درياچه ولشت را نيز در خود جاي داده، قابليت تفرجگاهي آن را به طور فوق العادهاي افزايش مي دهد.

 

آبشار هريجان

اين آبشار بالاي روستايي به همين نام در نزديكي گردنه هزارچم در جاده تهران ـ چالوس قرار گرفته، بيش از 9 متر ارتفاع دارد ويكي از زيباترين آبشارهاي كوه البرز است. اين آبشار با آب فراوان، فضاي مرتفع و بيشه اي وچشم انداز كوهستاني، دره اي و جنگلي از فراز كوهي سنگي با پخشابي ويژه سرازير و در پايين دست به آبشارهاي متعددي تبديل مي شود .

 

پارك جنگلي چالوس

پارك جنگلي چالوس (في ين) در هفت كيلومتري جاده چالوس ـ تهران واقع شده است. رودخانه چالوس كه از كنار آن مي گذرد ويژگي خاص و جالبي به آن مي بخشد. در اين پارك، اردوگاهي احداث شده است كه كلبه و كومه هايي براي اقامت مسافران دارد. اين پارك امكانات خاص تفرجگاهي نظير ميز، نيمكت وجايگاه بازي بچه ها نيز دارد.

 

پارك جنگلي نمك آبرود

اين پارك بيش از 200 هكتار مساحت دارد و مانند ساير پارك هاي جنگلي، درختان خودرو و انبوهي را درخود جاي داده است. گونه هاي مختلف گياهان شمشاد آن بيش از 700 سال برآورد گرديده است. پارك نمك آبرود با طبيعت بكر و وحشي، ضمن حفظ سيستم هاي اكولوژيكي به عنوان يكي از پارك هاي جنگلي زيباي جهان محسوب مي شود .

 

درياچه ولشت

اين درياچه در جنوب غربي چالوس و شمال شرقي منطقه كلاردشت در ميان دره اي عميق قرار گرفته است . وسعت آن حدود 15 هكتار و عمق متوسط آن 20 متر مي باشد. حجم آب درياچه حدود سه ميليون متر مكعب برآورد شده و شيرين است و به همين دليل نيز مأمن پرندگان مهاجر، ماهي و ساير آبزيان است . دسترسي به درياچه از طريق مرزن آباد و سمت غربي جاده چالوس امكان پذير است .

 

درياچه سد دريوك

اين درياچه كه در حدود يك هكتار وسعت دارد، روبروي دره ولي آباد هزارچم و در دامنه كوه دال كمر قرار گرفته است. عمق آن حدود 5 متر است و آبي شيرين دارد. اطراف آن را مراتع و مرغزار احاطه كرده است. به همين جهت اين درياچه مأْمن و زيستگاه پرندگان بومي و وحوش است.

 

مرداب كندوچال

اين مرداب در ميان جنگل انبوه ’’في ين‘‘ چالوس قرار گرفته است. اين تالاب يك هكتار وسعت و حدود 4 تا 5 متر عمق دارد. آب آن از چشمه هاي اطراف تأمين مي شود و شيرين است. غير از درختان جنگلي كه دورتادور آن را فرا گرفته اند، پيرامون و سطح مرداب نيز پر از ني و گياهان مردابي است. اين تالاب در ارتفاع 730 متري دريا قرار گرفته است و مأمن پرندگان و آبشخور وحوش است .


  • کیومرث ملکانپاسخ به این دیدگاه 1 0
    سه شنبه 10 اسفند 1389-0:0

    سلام.لطفا در مورد شاه چشمه چالوس و همچنین در باره پل کرات چالوس و طویر و نارنج باغ اگر اطلاعاتی دارید بنویسید... کیومرث ملکان

    • پنجشنبه 15 دی 1384-0:0

      mazandnume site interneti khubist ke mitavanad tamami mazandaraniha ra dar hame ja be ham peyvand dahad be khosus ma daneshjuyani ke dar kharej az ostan hastim lotfan maghalati dar morede zabanhaye gharbe ostan va moghayese an ba sharghe ostan benevisid
      movaffagh bashid


      ©2013 APG.ir