تعداد بازدید: 3450

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 29 دی 1384-0:0

مافياي برنج وارد مي‌شود

به فاصله كوتاهي از اعلام طرح دولت براي خودكفايي برنج، صداي مافياي برنج واكنش نشان داد و تعهدات عجيب آنان به صادركنندگان پاكستاني در رسانه‌هاي خارجي منعكس شد.


 سايت «گلوبال ترند» در خبري اعلام كرد: مقامات ايراني به انجمن صادركنندگان پاكستان (REAP) و اعضاي آن در لاهور اعلام كرده‌اند، با توجه به مصرف زياد برنج در ايران، آنان مي‌كوشند، عوارض بازرگاني و سود گمركي آن به ايران را كاهش دهند.

هم چنين، مشاور كل ايراني، قول داده است امكانات لازم براي گرفتن ويزاي شش‌ماهه براي صادركنندگان برنج پاكستان به ايران را فراهم آورد تا آنان براي صدور اين كالا به ايران، مشكلي نداشته باشند.

اين گزارش، در حالي منتشر مي‌شود كه تنها دو روز پيش، يكي از مسئولان وزارت جهاد كشاورزي، از طرح اين وزارتخانه براي خودكفايي برنج كشور خبر داد.

البته نام مقامات ايراني حامي صادركنندگان برنج پاكستاني، مشخص نيست، اما گويا آنان پشتوانه پرقدرتي در ايران دارند كه قول كاهش عوارض بازرگاني و سود گمركي را به تجار پاكستاني داده‌اند.

برنج ايراني كه بنا بر گزارش «FAO» باكيفيت‌ترين برنج دنياست، عمدتا در 230 هزار هكتار اراضي شاليكاري استان گيلان به عمل مي‌آيد و ساليانه بين 600 تا 700 هزار تن برنج سفيد از اين مزارع برداشت مي‌شود.

موضوع خودكفايي برنج و افزايش سطح زير كشت برنج، در حالي مطرح مي‌شود كه واردات و به ويژه قاچاق مقادير زيادي از اين محصول از مرزهاي جنوب شرقي از يك‌سو و تبديل سريع زمين‌هاي كشاورزي شمال به ساختمان‌ها و ويلاهاي مسكوني از سوي ديگر، اين هدف را به چالش كشانده است.

به نظر مي‌رسد به‌كارگيري برنامه‌هاي ترويجي در دستيابي سريع‌تر به خودكفايي برنج و جلوگيري از واردات و افزايش عوارض گمركي و همچنين افزايش سطح زير كشت برنج و به‌كارگيري برنج هيبريدي، توان توليدي كشور را دو برابر مي‌كند.

اين در حالي است كه ايرانيان، علاقه زيادي به طبخ و خوردن برنج دارند و ايران به رغم داشتن بهترين برنج دنيا، سومين واردكننده برنج جهان نيز به شمار مي‌رود.(baztab)



    ©2013 APG.ir