تعداد بازدید: 3160

توصیه به دیگران 1

شنبه 29 بهمن 1384-0:0

شاعراني که اهل مطالعه نیستند

مصطفی علی پور - شاعر تنکابني- گفت : شعر امروز بیشتر از شعرهای فاقد ساخت و بدون فرم و اندیشه پرشده و از نگاه فرهنگی که بتواند مخاطب حرفه ای امروز بر روی آن سرمایه گذاری کند ، خالی است .


وي افزود : شاعران بزرگ درنسل های قدیم عموما درچاپ آثارشان وسواس به خرج می دادند ، حتی شاعران معاصری چون علی معلم ، قیصرامین پورهم همین طوربودند ، البته این وسواس زیاد را هم تایید نمی کنم اما به نظرمن شاعران امروزبرای چاپ آثارشان بسیار شتابزده هستند .

مصطفی علی پور خاطرنشان کرد : امروزه  موانع خاصی برای چاپ اثر وجود ندارد ، درگذشته وقتی کتابی به ناشر داده  می شد به دلیل سرمایه گذاری که ناشر برروی اثر داشت ، کتاب توسط کارشناسان مورد تایید قرار می گرفت  و بعد منتشر می شد اما امروزه عمدتا جوانان با سرمایه خودشان آثار را به چاپ می رسانند و این امر نتیجه خوبی هم به دنبال ندارد .

علی پوریاد آورشد : یکی ازمشکلات شعرامروز این است که ازلحاظ کمی آثارزیادی داریم اما به لحاظ کیفی با فقر اثر مواجه هستیم و کمتر اتفاق می افتد که در دفترشعریک شاعرجوان چند قطعه شعرخوب یافت شود و باید شاعران جوان درچاپ آثار اولیه خود تعجیل نکنند .

این شاعرمازندراني تصریح کرد : " شعرامروز" به لحاظ هویتی ازشعرگذشته ما گسسته شده و به گمان من امروزه هنوزهم ادبیات فارسی قبل ازاسلام نیزامکان ترجمه و گسترش را دارد .

وی اضافه کرد : این ادبیات آن قدرامکانات معناگرا ، اخلاقی ، اندیشه ای و فلسفی و اجتماعی دارد که بتواند دستمایه و سرمایه خوبی برای نسل امروز باشد ، اما جوان امروزازفرهنگ و تمدن فاصله گرفته و اصالتش را قطع کرده است .

علی پور ادامه داد : اولین عنصری که در حوزه شعر باید مورد توجه قرار گیرد " وزن " است که در شعر جوان امروز کنار گذاشته ،  چه برسد به معنا و اندیشه و ... که در آثار شاعرانی همچون سعدی ، حافظ ، بیهقی و ... وجود دارد .

این شاعر با بیان این مطلب افزود : شاعران جوان امروز تمام عناصر زیبا شناختی شعر که در جهان مورد قبول است را کنار گذاشته و جزء مبانی و اعتقادات شعر خود قرار نمی دهد و برای رفع این معضل ، بازگشت به گذشته یک عامل مهم است .

مصطفی علی پوردرپایان گفت : مطالعه آثارکلاسیک برای کمک به شاعران جوان بسیارمهم است ، یک شاعر جوان به طور کلی ادبیات کلاسیک ما را نمی خواند ، درحالی که خواندن حافظ برای یک شاعرباید یک تکلیف باشد .  شاعران جوان امروز متاسفانه اطلاعات اندکی ازتاریخ و اجتماع دارند و فهم درستی ازفرهنگ مردم نداشته و به کلی اهل مطالعه نیستند که این بیماری بزرگ باید علاج شود .(mehrnews)



    ©2013 APG.ir