تعداد بازدید: 3536

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 3 اسفند 1384-0:0

امروز در تاريخ:کودتاي پهلوي اول

درچنین روزی ،سوم اسفندماه 1299 هجری خورشيدي، واحدهای قزاق مقیم قزوین به فرماندهی رضاخان میر پنج وارد تهران شدند.


 کودتای سوم اسفند 1299 با توجه به تاثیرات فراوان آن بر حیات سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی ایران واقعه ای مهم و در خور توجه است. انگلیسی ها برای اجرای نقشه ای که کشیده بودند به دو چهره سیاسی و نظامی احتیاج داشتند و سرانجام در این میان سید ضیاء الدین طباطبایی مدیر روزنامه رعد و رضاخان میرپنج را به عنوان برای این کار برگزیدند .

  رضاخان سوادکوهی که چند سال قبل توسط اردشیر جی به  عوامل انگلستان ملحق شده  بود به عنوان عامل نظامی کودتا به ژنرال آیرونساید معرفی شد. در این میان با کمک بانک شاهنشاهی و همکاری نظامی کلنل اسمایس ، کاظم خان سیاح مسعود خان کیهان  ، قوای نظامی و قزاق  سازماندهی شده و شرایط برای انجام کودتا و اشغال تهران فراهم شد . رضا خان در بهمن ماه همان سال در ملاقاتی با آیرون ساید توافق کرده بود که پس از فتح تهران توسط نیروهای قزاق مقام نخست وزیری به سید ضیاء الدین طباطبایی سپرده شود . 

برای این که رضا خان اطمینان حاصل کند که در تصرف تهران مشکلاتی وجود نخواهد داشت ژنرال انگلیسی به او اعلام کرد که احمد شاه در جریان این اقدام قرار دارد و نورمن سفیر انگلستان در تهران مشکلات احتمالی را مرتفع خواهد کرد . 
سرانجام در شب سوم اسفند 1299 کودتاچیان وارد تهران شده و نقاط حساس شهر را به اشغال خود درآوردند. با فتح تهران حکومت به دست کودتاچیان افتاد . فردای همان روز سید ضیاء‏الدین طیاطبایی به عنوان نخست وزیر  رسما زمام امور را در دست گرفت. پست حساس وزارت جنگ با اندکی کشمکش در اختیار رضاخان سردار سپه قرارگرفت.(mehrnews)



    ©2013 APG.ir