تعداد بازدید: 4696

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 7 اسفند 1384-0:0

نگاهي ويژه به غرب مازندران

يادداشتي از:khorasannews.


استان مازندران از جمله زيباترين و دلپذيرترين مناطق گردشگري ايران به شمار مي‌رود البته آن چه اين استان را نسبت به ساير مناطق کشور متمايز مي‌سازد بهره‌مندي آن از نعمات الهي چون جنگل به عنوان منابع طبيعي و همين طور وجود دريا به عنوان منظري چشم‌نواز برخوردار است که نبايد از اين جاذبه‌ها به سادگي گذشت.

 از سويي ديگر وجود کوه هاي سرسبز با چشم‌اندازهاي دلنشين و نيز امواج سهمگين درياي خزر که گاه متلاطم است و گاه آرام زيبايي زائدالوصفي به سرزمين سرسبز و جاودان مازندران بخشيده است و طراوت، آرامش و آسايش را براي ساکنان و ميهمانان به ارمغان مي‌آورد و بدين شکل مازندران بالاخص غرب آن با وجود پتانسيل‌هايي همچون دريا، سواحل روح‌افزا، رودخانه‌هاي پرآب با آبي شيرين و گوارا و نيز جنگل و کوه با پوشش سبزه تفرجگاه ها و پارک‌هاي جنگلي... مورد توجه خاص سياحان و گردشگران قرار مي‌گيرد.

 در آستانه تعطيلات نوروزي اين روزها غرب مازندران خود را آماده پذيرايي از مسافران نوروزي مي‌کند. مسافراني که از جاي‌جاي کشورمان خود را به اين خطه مي‌رسانند تا از طبيعت زيبا و هواي پاک آن نهايت استفاده راببرند اگرچه تعداد زياد مسافران نوروزي محدوديت‌ها و مشکلاتي را ايجاد مي‌کند اما در مجموع بسياري از هموطنان کشورمان سال جديد خود را به هر نحو ممکن در کنار ساحل تماشايي درياي خزر آغاز مي‌کنند. به جز تعطيلات نوروزي در فصل تابستان هم غرب مازندران ميزبان گردشگران زيادي است وقتي تابستان فرا مي‌رسد، مردم گرمازده از شهرهاي دور ونزديک براي نجات از شلوغي بيش از حد و سر و صداي گوش‌خراش شهرهاي بزرگ و کوچک وهمچنين از خفقان هواي آلوده و پردود بر استان مازندران عزيمت مي‌کنند.

 آن چه مسلم است هر توريست تمايل دارد تا با استفاده از هواي پاک و بي‌آلايش اين منطقه، تا آن جا که امکان دارد از نقاط ديدني غرب مازندران ديدار کرده و با فرهنگ مردم اين ديار از گذشته دور تا حال آشنا شود. بنابراين از نقطه نظر تشويق توريسم آن چيزي که مي‌تواند مثمر ثمر واقع شود شناساندن آثار و ابنيه تاريخي و معرفي جاهاي ديدني ( سياحتي و زيارتي)، گردشگاه ها از قبيل پارک جنگلي سي‌سنگان، سواحل درياي خزر، مناطق زيباي کوهستاني و ... به مسافران و توريستهاي داخلي و خارجي است.

بنابراين نقش رسانه‌هاي جمعي به خصوص صدا و سيماي مازندران در شناخت هر چه بيشتر اين منطقه مي‌تواند در رشد صنعت توريسم و شکوفايي اقتصاد منطقه موثر واقع شود. منطقه غرب مازندران هر ساله به واسطه ويژگيهاي طبيعي و فرهنگي خاص آن مدنظر عده زيادي از علاقه مندان به طبيعت و مسافران نوروزي و تابستاني مي‌باشد و به دليل شرايط خاص خود نسبت به ساير مناطق مازندران از لحاظ جذب توريست از رونق بيشتري برخوردار است.

با نگرشي کوتاه به گوشه و کنار سواحل دلنشين غرب مازندران درمي‌يابيم، اندک مراکز ايجاد شده براي جلب توريست بازدهي اقتصادي مناسبي داشته و تعدادي از توريسم داخلي را سالانه خصوصا" در فصول گردشگري ( بهار و تابستان) در خود جاي مي‌دهند. بنابراين توجه و تعمق بيشتر در توسعه طرح سالم سازي دريا مي‌تواند با پس‌دهي مناسبي در جهت رشد و شکوفايي منطقه داشته و نيز ايجاد فرصتهاي شغلي فصلي بنمايد. منطقه مازندران از آن جايي که از جهت تفرح و تفريح مورد توجه قاطبه مردم است از بعد پيشينه تاريخي آن نيز قابل اهميت است و آثار و ابنيه تاريخي اين منطقه را که بيانگر ادب و هنر اين سامان است به نظاره بنشينند، آن ديار را گل سرسبد سرزمين مازندران خواهند ديد، زيرا که اين منطقه در دل خود شاعري بزرگ چون ( نيمايوشيج) را به نيکي پرورانده و خانه پدري اش جزو خانه‌هاي تاريخي غرب مازندران محسوب گرديده است که روي هم رفته بر غناي فرهنگي اين ديار مي‌افزايد.

صنايع دستي به ويژه صنايع دستي روستايي که آميختگي شديدي با سنت‌ها، سعادت و تفکر سازندگان دارد مي‌تواند در جذب توريست و رونق صنعت توريسم و بالعکس در راستاي حمايت از هنرهاي بومي و روستايي موثر واقع بشود و در نهايت مي‌تواند در اقتصاد منطقه و سامان وضعيت معيشتي ساکنان آن ديار نقش اساسي ايفا نمايد. بازارهاي هفتگي و دوره‌اي در نواحي غرب مازندران با توجه به نياز فصلي به اندکي تغيير با ارائه محصولات لبني و کشاورزي و... که حاصل دسترنج روستائيان است مي‌تواند از ميان گردشگران و توريست مشتريان زيادي را به سوي خود جلب نمايد.

اين امر مي‌تواند موجب توازن عرضه و تقاضا گردد و در پي آن سبب رشد و شکوفايي اقتصادي منطقه و بهبود وضعيت معيشتي آنان مي‌گردد. کوتاه سخن آنکه توريست با هدف ديدار از ميراث بر جاي مانده، بهره از هواي لطيف و صاف، انس با طبيعت دلپذير و مصفا، ملاقات با سبزينه‌هاي مسحورکننده دريا و جنگل و جان کلام آشنايي و معرفت با فرهنگ و هنر مردم منطقه، به غرب مازندران سفر مي‌کند و بس.

 پس بر ماست تا در گسترش اصول و مباني ميراث فرهنگي در ترغيب ديدار و شناخت بيشتر از همه مواريث فرهنگي مبادرت به تهيه، تحقيق، تدوين و انتشار کتابي جامع از سيماي غرب مازندران کنيم تا بلکه از اين طريق علاوه بر توسعه صنعت گردشگري و شکوفايي اقتصاد منطقه، فرهنگ بومي مازندران را حياتي ديگر بخشيم.  


  • چهارشنبه 18 ارديبهشت 1387-0:0

    سایت با حالی دارین تمایل ارسال بنر را به شما میدهم.


    ©2013 APG.ir