تعداد بازدید: 2194

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 7 اسفند 1384-0:0

امروز در تاريخ:درگذشت ميرزاهاشم آملي

13 سال پيش درچنين روزي - هفتم اسفند ماه سال 1371 هجري شمسي- آيت الله ميرزا هاشم آملي از عالمان نام آور حوزه علميه قم درگذشت.


وي در حدود سال يكهزار و دويست و هشتاد وسه هجري شمسي، در روستايي از توابع شهرستان آمل به دنيا آمد. پس از آموختن تحصيلات مقدماتي، راهي تهران شد و در مدرسه سپهسالار اقامت گزيد.
او در آن مدرسه مورد توجه شهيد آيت الله « سيد حسن مدرس » قرار گرفت. ميرزا هاشم آملي براي تكميل دروس خود به قم رفت و از محضر استادان به نام آن حوزه بهره برد و به درجه رفيع اجتهاد نائل آمد. اين فقيه بزرگ از آن پس براي بهره مندي از عالمان حوزه علميه نجف روانه آن ديار شد و به مقام والايي در علم دست يافت. از آن پس حلقه درس خود را در نجف و قم تشكيل داد و فضلاي بسياري در محضر ايشان پرورش يافتند و به درجات بالاي علمي رسيدند.

 آيت الله ميرزا هاشم آملي يكي از بزرگترين فقها و مراجع تقليد قم به شمار مي رفت و در جريان انقلاب اسلامي، از آغاز-به عنوان يكي از مراجع تقليد در كنار رهبر انقلاب اسلامي حضرت امام خميني – رحمه الله عليه- حضور داشت و علاوه بر شركت در جلسات علما، در مواقع ضروري ديدگاههاي خود را با صدور اعلاميه، به آگاهي همگان مي رساند.
اين فقيه جليل همه عمرش را در نهايت عزت نفس و تقوا گذراند و به هيچ يك از تجملات دنيوي، اعتنا نكرد.
آيت الله ميرزا هاشم عاملي – سر انجام در چنين روزي در هشتاد و هشت سالگي چشم از جهان فرو بست و در- حرم مطهر حضرت معصومه – سلام الله عليها- به خاك سپرده شد.

 از آيت الله آملي تأليفات متعددي باقيست جمله كَشفُ الحَقايِق؛ مَجمَعُ الاَفكار؛ و مُنتَهَي الاَفكار؛ را مي توان برشمرد.گفتني است لاريجاني ها(علي،محمدجواد،صادق و...) فرزندان ميرزاهاشم آملي هستند.



    ©2013 APG.ir