تعداد بازدید: 6231

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 11 اسفند 1384-0:0

بحران به بهپاک رسيد

شرکت بهپاک بهشهر در آستانه بحران مالی قرار گرفته است.


شرکت بهپاک به عنوان یکی از شرکتهای اقتصادی سودده در مجموعه شرکتهای توسعه صنایع بهشهر، با مشکلات مالی گسترده ای مواجه شده است که اگر در اسرع وقت برای رفع آن اقدامی صورت نگیرد، در آینده ای نه چندان دور به یک شرکت بحرانی تبدیل شده و حتی احتمال تعطیلی آن افزایش می یابد.


این شرکت برای تولید روغن خام نباتی به حدود 300 هزار تن انواع دانه های روغنی نیاز دارد و از جمله حدود 80 درصد سویای مورد نیازخود را از کشورهای کانادا، آرژانتین و برزیل خریداری می کند.


به گفته این کارشناس، در سال گذشته قیمت سویا به شکل بی رویه ای افزایش یافت که دلیل عمده آن، ورود چین به جمع خریداران بود. این روند افزایش قیمت، تا اواسط سال گذشته ادامه یافت و به عددی بیش از 400 دلار برای هر تن بالغ گردید. شرکت بهپاک هم برای تامین مواد اولیه و جلوگیری از تعطیلی شرکت، چاره ای جز خرید دانه های روغنی به قیمت روز نداشت و به روال سابق، اقدام به خرید دانه از کشورهای مذکور کرد. در نیمه دوم سال گذشته، قیمت جهانی دانه های روغنی به جای تثبیت شدن پس از افزایش - که یک روند قابل پیش بینی بود- به دلیل خروج یکباره چین از جمع خریداران، کاهش یافت و به قیمت قبل از افزایش برگشت و در پی آن، همه شرکت های تولید کننده روغن نباتی، دچار خسارت و زیان شدند زیرا محصولات این شرکتها از جمله روغن خام و کنجاله، به مراتب کمتر از قیمت تمام شده به بازار عرضه شدند.

کارشناس مذکور درباره زیان شرکت بهپاک از این قضیه، گفت: در سال گذشته شرکت بهپاک حدود 15 میلیارد تومان از نوسانات شدید قیمت خرید دانه و فروش استحصالات (گران خریدن دانه و ارزان تر فروختن اجباری محصولات) زیان دید که خارج از اراده و کنترل مدیران این شرکت بود. از آنجا که منبع تامین مالی این خریدها، یوزانس بوده و بازپرداخت آن به دلیل زیان مذکور، میسر نشد، شرکت بهپاک مجبور به اخذ وام از سیستم بانکی با بهره های بالا شد که همین امر، بحران مالی شرکت را تشدید کرد.

به گفته کارشناس مذکور، هم اکنون علاوه بر اصل بدهی، باید بهره های سنگین آن هم از سوی شرکت بهپاک پرداخت شود که این امر در مهلت تعیین شده میسر نیست. البته شرکت بهپاک از نظر عملیاتی همچنان سودده است اما از نظر مالی دچار مشکل است که از طرق عادی قادر به حل آن نیست.


این کارشناس در توضیح این امر گفت: شاید با توسل به راه حل های ترکیبی و چندگانه بتوان از دامنه این بحران کاست اما اصلی ترین راهکار، دخالت دولت است. بر این اساس می توان با تکیه بر اختیارات ویژه رئیس جمهوری و با استفاده از تصمیمات شورای حمایت از صنایع بحرانی، مشکلات مالی بهپاک را کاهش داد. کافی است دولت وام های بدون بهره یا با بهره کم و با مدت سه تا پنج سال را جایگزین وام های کنونی کند تا از سوق پیدا کردن وضعیت این شرکت به سوی بحران بیشتر و احتمالا تعطیلی آن جلوگیری شود.


بر اساس اظهارات این کارشناس، شرکت بهپاک با حدود 800 کارگر، ستون فقرات اقتصاد شهرستان بهشهر و منطقه به حساب می آید و در صورت تعطیلی، مشکلات اجتماعی و حتی امنیتی جدی را ایجاد خواهد کرد. با توجه به تعطیلی کارخانه چیت سازی و لینترپاک و بیکار شدن صدها کارگر در این منطقه، بعید است که وضعیت شکننده اقتصاد منطقه، تحمل بحرانی دیگر از این دست را داشته باشد.(fardanews)


  • عموزادخلیلیپاسخ به این دیدگاه
    شنبه 8 آذر 1393-20:42

    عواقب عدم حمایت از تولید داخل و تضعیف شرکت توسعه کشت دانه های روغنی

    • چهارشنبه 10 مهر 1387-0:0




      با سلام بزرگترین کارخانجات روغن کشی خاورمیانه را با کمترین قیمت و بهترین شرایط با نام شرکت پروتئین بهپاک ، شرکت روغنکشی و شرکت صنعتی بهپاک به نام دوستان و افراد خاص و بر خلاف قانون تجارت نمودند . برای انجام چنین اقدام بزرگ و سودآور برای افراد سودجو نیاز بود تا یک بحران کذائی طراحی شود و سپس ارزش دارائی و سهام شرکت را بسیار پایین آورده و حراج نمایند و خود مسببان این قضایا اقدام به خرید شرکت نمایند . یعنی تاراج اموال عمومی و دولتی . مظلوم نمایی مدیران بهپاک جهت گمراه کردن مردم و مسئولین است . با توجه به حمایت افرادی که از قبل این بحران و معاملات صاحب ثروت بادآورده شدند ، بعید نیست که از دولت هم کمک رایگان و یا بلاعوض و کم بهره بگیرند . چند مدیر شرکت بهپاک از سال 68 الی 84 بر آن شرکت حکومت کردند بجای مدیریت . در بدترین وضعیت مالی بودند و حتی توان خرید ماشین مدل پایین را نداشته و بعضا مستاجر بودند . اینک با تاراج شرکت بهپاک صاحب میلیاردها تومان سرمایه نقدی و غیر نقدی میباشند . در تمام زمینه ها سرمایه گذاری کردند . در واقع این مدیران که حدودا پانرده نفر بودند و چند نفر افراد غیر شرکتی تمام هست و نیست شرکت بهپاک را بالا کشیدند و کسی هم نیست آنها را زیر سوال ببرد . علیرغم گزارشات ارسالی به دادستان بهشهر به همراه مدارک و اظهارات شهود معتبر و شکایت جمعی کارگران و سهامداران از مدیرعامل قبلی شرکت بهپاک ... ، دادستان بهشهر بعنوان مدعی العموم برابر قانون اقامه دعوی نکرد . چون اموال عمومی و دولتی به تاراج رفته بود . با اینکه اقتصاد یک شهرستان را نابود کردند اما همچنان حمایت میشوند . این موضوع را به گوش مسئولان رده بالا و ریاست محترم جمهوری و قضائیه برسانيد . اگر اندکی وجدان کاری وجود داشته باشد این غارتگران و متجاوزان اموال بیت المال تا ابد در زندان به سر خواهند برد و دارائی آنها نیز ضبط خواهد گردید . اما حیف که چند مهندس بی تجربه را در شرکت جذب کرده و با دادن حقوق و امکانات خوب ، از آنها میخواهند به توجیه عملکرد مدیریت قبلی و حتی فعلی بهپاک بپردازند . واقعا تلخ است که عده ای با حقه و کلک بزرگترین شرکت خاورمیانه را تصاحب نموده و قبل از آن تمام درآمد و سودش را به جیب بزنند . حتی وام هایی دروغین و غیر ضروری را که در زمان آقا ی ... دریافت کردند یشتر صرف تجملات و تجارت شخصی کردند . تمام کارگران و سهامداران شاهد و ناظرند و مدارک مستند نیز موجود است.(91.98.22.178)

      • شنبه 26 مرداد 1387-0:0

        تعداد فعلی کارگران شرکت کمتر از پانصد نفر است و آمار ارائه شده واقعی نیست . از طرفی برای ثبت چنین گزارش مهمی حداقل نیاز به بررسی و تحقیق و صرف عنوان از یک کارشناس مبهم کافی نسیت چرا که هر کس میتواند ادعا نموده و یا نظر شخصی خود را بیان نماید که از حقیقت دور باشد . بدین دلیل که شرکت بهپاک تا آخر سال 82 و اول سال 83 هیچ مشکل مالی نداشته و تازه در سال 82 سرمایه خود را به دو برابر افزایش داد . بالا رفتن قیمت دانه در ابتدای سال 83 کاملا موقتی بوده به دلیل قیمت جهانی دانه نبوده بلکه پایان یافتن مهلت دولت برای دادن یارانه بوده که پس از نزدیک به دو ماه این مسئله حل شد و به روال سابق خود برگشت . از طرفی شرکت بهپاک در زمان مورد نظر یعنی ابتدای سال 83 یا آخر سال 82 هیچ دانه ای از خارج خریداری نکرد بلکه از چند ماه قبل دو محموله خریداری نموده که یکی در شرکت انبار شده و در حال مصرف بود که به سال 83 کشید و کشتی بعدی در بندر پلو گرفته بود تا تخلیه نماید . در این فاصله مدیریت بهپاک ادعای نداشتن مواد اولیه و بحران مالی را نمود که کاملا کذائی و جهت گمراه نمودن افکار عمومی و مسئولین از سوء مدیریتی بود که در چند سال گذشته اعمال شد تا منابع مالی شرکت به هدر رود . مهمتر اینکه از لحاظ کاری و تولیدی شرکت بهپاک یک شرکت فصلی و چند ماهه میباشد که تا سالهای قبل از 83 این روش اعمال میشد و بهترین شرایط را داشت . افزایش مدت کارکرد به طول سال موقتی بوده و کارگران اضافه شده نیز روزمزد بودند . با برشگت به وضعیت سابق این مشکل قابل حل بود . دئر واقع هیچ بحران مالی وجود نداشته و ندارد . توجیه عملکرد ناصحیح مدیران گذشته بهپاک و حیف و میل اموال شرکت و منابع بانکی و همچنین مخفی نمودن سرمایه های باد آورده مدیران بهپاک باعث طراحی نقشه دروغین بحران مالی شد . و بسیاری از دلایل و موارد دیگر که مجال بیان نیست . از جمله بهانه برای فروش واحدهای شرکت به افراد مورد نظر با قیمت نازل و کسب درآمد شخصی ، تبدیل شرکت بهپاک با یک عنوان عام و در داخل با سه عنوان شرکت سهامی خاص که طبق نقشه از پیش طراحی شده بحران مالی بوجود آمد و غیره . لااق انتظار است جهت درج گزارش اندکی تحقیق شود . و این گفته های به ظاهر کارشناسی دلایل دیگری دارد از جمله اینکه در آستانه سفر ریاست جمهوری مظلوم نمایی کرده تا وام بدون بهره یا کم بهره بگیرند .


        ©2013 APG.ir