تعداد بازدید: 3771

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 3 تير 1394-13:58

آمار استاندار از وضعیت مواد مخدر در مازندران؛

270هزار زندانی مواد مخدر/ 38 هزار معتاد

ربیع فلاح جلودار: سطح زراعی زیر کشت خشخاش در افغانستان بیش از اراضی شالیرازی مازندران است/ بیش از 550 تن مواد مخدر در استان کشف شده است/ 270هزار زندانی از مجاری جریان های مواد مخدر هستند/55 درصد معتادان متاهل هستند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمداسماعیل بخشی سورکی: ربیع فلاح جلودار -استاندار مازندران- پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفته مبارزه با مواد مخدر که در سالن شماره دو استانداری مازندران برگزار شد، اظهار داشت:امروز علاوه بر بحران های عظیم رشد جمعیت، فقر و بیکاری، انهدام محیط زیست و تهدیدات انرژی هسته ای، مصرف مواد مخدر و روان گردان چالش جدیدی در استان به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار 250 میلیون نفر در سطح دنیا حداقل یکبار یا مواد مخدر مصرف کردند و یا معتاد به این مواد هستند، افزود: ده میلیون نفر در ارتباط با مواد مخدر فعالیت دارند که سود خالص برآورد شده حاصل از تجارت این مواد بین 500 تا 600 میلیارد دلا ر است.

استاندار مازندران گردش مالی 4500 میلیارد دلاری این فرایند را بسیار بیشتر از صنعت توریسم و خرید و فروش اسلحه در دنیا دانست و اظهار داشت: استکبار جهانی و امریکا به دلیل همین سود سرشار، مافیای مواد مخدر در جهان هستند.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به بهانه های حمله امریکا به افغانستان در سال 2001 میلادی اظهار داشت: مبارزه با تروریسم و مواد مخدر از جمله این موارد بوده است که امروز مشاهده می کنید هم طالبان در افغانستان قوی تر شده و هم نسبت به سال 2001 کشت مواد مخدر در افغانستان 35 برابر شده است.

فلاح جلودار با بیان اینکه سطح زراعی زیر کشت خشخاش در افغانستان بیش از اراضی شالیرازی مازندران است، افزود: فقط 6400 تن تریاک در افغانستان تولید می شود که به دلیل مرز 1200 کیلومتری این کشور با ایران در شرایط بسیار سختی به سر می بریم.

وی گفت: ایران مدعی مبارزه با مواد مخدر است اما متاسفانه کشور در معرض ترانزیت و قاچاق این ماده مخدر قرار دارد.

نماینده عالی دولت در استان مازندران با بیان اینکه بیش از 550 تن مواد مخدر در استان کشف شده است، افزود: 270هزار زندانی از مجاری جریان های مواد مخدر هستند.

وی گفت: یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود دارد که 38 هزار نفر از این تعداد، معتادان مازندران هستند.

استاندار مازندران با بیان اینکه بیش از 55 درصد معتادان متاهل هستند، افزود: رسانه ها نقش بسزایی در جریان سازی این موضوع در جامعه دارند.

فلاح جلودار با بیان اینکه کاهش سن استفاده از مواد مخدر به 13 سال موردی است افزود: البته اتفاق ناگواری است و پذیرش حتی یک مورد در این زمینه نیز برای ما سخت است و نیاز است تا توجه و حساسیت خانواده ها در این زمینه بیشتر شود.

استاندار مازندران اولویت دستگاه های دولتی بر پیشگیری از ابتلا به مصرف مواد مخدر دانست و تاکید کرد: البته این موضوع نیازمند عزم همگانی و اجتماعی شدن بحث مبارزه با مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه در سال 93 تعداد 14 هزار و 884 نفر در موضوع مواد مخدر دستگیر شده و 6 نفر هم اعدامی در این زمینه داشتیم، گفت: رتبه استان در سال 92 در کشور 15 و در سال 93 به سوم ارتقا یافته است که این موضوع نشان از بهبود وضعیت شاخصه های جرم در استان دارد.

فلاح همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حاضریم با شرایط تخفیفی خوب بسیاری از سالن های نیمه کاره ورزشی را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی با بیان اینکه حدود 63 درصد از معتادان به مواد مخدر دارای شغل بودند، افزود: متاسفانه تنها 20 درصد افرادی که بهبود یافته اند، پاک شده اند و 80 درصد مابقی به دلیل رویکری که بخشی از ما در جامعه داریم مجدداً به کام اعتیاد بر گشته اند.

استاندار مازندران گفت: 42.8 درصد زندانیان در حوزه جرایم مواد مخدر هستند و کشفیات در مازندران نیز نسبت به سال قبل 63 درصد رشد داشته است.

فلاح جلودار به استفاده از ظرفیت های منابر مساجد استان در راستای کاهش جرایم مواد مخدر و پیشگیری از این امر تاکید کرد و گفت: رسانه های استان نیز سهم بسزایی در این زمینه دارند.

استاندار مازندران با بیانم اینکه 119 سازمان مردم نهاد در عرصه مبارزه با مواد مخدر فعال هستند گفت: شنبه هفته آینده 1300 کیلوگرم امحاء مواد مخدر را در شهرستان بابل انجام خواهیم داد.

*13 جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر در استان

عیلرضا یونسی-معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران- نیز در این نشست با بیان اینکه پس از استقرار دولت تدبیر و امید در استان به این نتیجه رسیدیم که بخشی از پدیده های شوم اجتماعی از مواد مخدر نشات می گیرد، افزود: تمهیداتی اتخاذ شد که به سمت بهسازی و بازسازی محلات و نقاط آلوده برویم.

وی با اشاره به پاکسازی منطقه عباس آباد شهرستان نکا اظهار داشت: این موضوع به عنوان پایلوت مبارزه با مناطق آلوده در کشور معرفی شده است که البته اکنون نیز بحث مراقبت از این مناطق در دستور کار ما است.

یونسی در خصوص مبارزه با مواد مخدر صنعتی در استان نیز اظهار داشت: زمان ایجاد کارگاه های صنعتی و دستگیری مجرمان بسیار کوتاه است به گونه ای که آنها به محض استقرار یا حین تولید و یا قبل از توزیع مواد مخدر صنعتی در استان دستگیر می شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سال 93 تعداد13 جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر در استان با 161 مصوبه تشکیل شده است، افزود: 210 جلسه نیز در شهرستان های استان داشتیم که بیشترین جلسات را شهرستان های آمل و بابل در این خصوص برگزار کردند.

*77 کمپ مجاز در استان

علیرضا مرادی-دبیر ستاد هماهنگی مواد مخدراستان- در این نشست اظهار داشت: 77 کمپ مجاز در سطح استان داریم که سه کمپ مخصوص بانوان و 74 کمپ نیز مخصوص آقایان است.

وی گفت: تعداد بیماران در این کمپ هابستگی به ظرفیت آن ها دارد اما در مجموع در این مراکز بیش از هزار نفر در ماه نگهداری، پذیرش و درمان می شوند.

مرادی با بیان اینکه مرکز درمانی قاجارخیل ساری بیش از 150 بیمار را از یک روز تا یکسال با نظر پزشک نگهداری می کند افزود: پس از بازیابی سلامت و دستور قضایی از این مرکز به جامعه باز خواهند گشت.

وی با اشاره به سفر معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌هاي مردمي به استان مازندران اظهار داشت: برای کمک به معتادانی که سلامت خود را بازیافته اند با هماهنگی بهزیستی و کمیته امداد به بیش از دو هزار نفر از پنج میلیون تا بیست میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.


  • ارقام اشتباهپاسخ به این دیدگاه
    پنجشنبه 4 تير 1394-10:3

    پانصد و پنجاه هزار تن، از ظرفیت حمل بیست هزار تریلی هجده چرخ بیشتر است ....


    ©2013 APG.ir