تعداد بازدید: 2676

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 7 تير 1394-8:31

معاون عمرانی استاندار مازندران:

کمبود 10 میلیون متر معکب آب/ خشکسالی با کسی شوخی ندارد

در جلسه ستاد بحران شهرستان میاندورود مطرح شد: در سنوات گذشته رودخانه ها بهنگام آب داشتند اما اکنون در زمان آبیاری نیز آبدهی این رودخانه کم شده است/ باید بحث بیمه کشاورزی را جدی گرفت.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمداسماعیل بخشی سورکی: جلسه ستاد بحران شهرستان میاندورود با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران ، فرماندار و مدیران کل استانی در سالن جلسات فرمانداری میاندورود تشکمیل شد.

در این جلسه ارسطو قادری-فرماندار میاندورود- با بیان اینکه شغل بیش از 90 درصد مردم میاندورود کشاورزی است، افزود: بیشتر اراضی مردم نیز شالیزاری است که امسال با کمبود آب روبرو هستیم.

قادری ابراز داشت: بیش از 630 هکتار از اراضی کشاورزی دچار بحران و مورد استرس کشاورزان است که باید با تدبیر و مدیریت از خشک شدن این اراضی جلوگیری شود.

*غیر از حفر چاه چاره دیگری نداریم

دلاور حیدرپور-مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران- با بیان اینکه بخشی از اراضی انتهای شبکه آبیاری به دلیل کمبود آب دچار مشکل شده اند، افزود: 30 هکتار از اراضی کشاورزی خشک شدند و 600 هکتار هم استرس خشکی دارند.

وی گفت: دستور دادیم هر کجا که نیاز است چاه حفر کنند و غیر از حفر چاه نیز چاره دیگری نداریم.

این مسئول گفت: مشکلات و استرس های کشاورزان اجتناب ناپذیر است اما مدیریت شبکه بسیار مهم است که باید تلاش شود که آب مدیریت شود تا از بحران بزرگتر جلوگیری شود.

* آبدهی این رودخانه کم شده است

محمدابراهیم یخکشی-مدیرعامل آب منطقه ای مازندران- نیز در این جلسه با اشاره به کاهش بارش ها و کاهش 60 درصدی حجم آبگیری سد شهید رجایی اظهار داشت: کل آب پشت سد 70 میلیون متر مکعب است.

وی گفت: در سنوات گذشته رودخانه ها بهنگام آب داشتند اما اکنون در زمان آبیاری نیز آبدهی این رودخانه کم شده است.

این مسئول با بیان اینکه با مدیریت منابع آب 50 هزار هکتار از اراضی شالیزاری را با آب شبکه آبیاری می کنیم افزود: طبیعس است که آبرسانی به اراضی شالیزاری در بخش پایین دست ساری و میاندورود با توجه به نوبت دهی آب در طول بیش از 200 کیلومتر کانال و در چند مسیر فرعی بسیار دشوار است.

وی به اعتبارات لازم در خصوص بهسازی شبکه آبرسانی و تامین آب توسط آببندان ها در سال آینده اشاره کرد و گفت: باید در این خصوص تدابیر لازم اندیشیده شود تا در سال های آینده دچار مشکل نشویم.

یخکشی با بیان اینکه در میاندورود یک چاه تجهیز و یک چاه نیز در حال احداث است افزود: این چاه در حدود 70 لیتر بر ثانیه آب دارد و می توان در اراضی شالیزاری که تحت استرس هستند مشکلات را حل کرد اما در خصوص نشاکاری های جدید تعهدی داده نمی شود.

* 10 میلیون متر معکب آب کم داریم

علی نبیان-معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران- اظهار داشت: در جلسات متعددی که برگزار شده است در خصوص تامین آب بحث های کارشناسی مطرح شده است.

وی گفت: مازندران یک استان کشاورزی است و باید برای توسعه این امر گام برداشت اما متاسفانه با چالش کمبود آب روبرو هستیم.

معاون عمرانی استاندار مازندران با اشاره به آمار و ارقام در خصوص آب پشت سد و مدیریت منابع آبی در این خصوص اظهار داشت:در حال حاضر 10 میلیون متر معکب آب کم داریم که می توان آن را مدیریت کرد.

وی گفت: در بحث حفر چاه در مسیر کانال های آبرسانی و یا در اراضی کشاورزی بحث های کارشناسی مطرح شده است که در نهایت با موافقت حفر این چاه ها، می توان 70 تا 80 لیتر آب بر ثانبه وارد مدار کرد.

نبیان با تاکید بر اینکه در هر صورت نیاز است تا آب به صورت هجومی در دو یا سه مرحله وارد شبکه شده تا اراضی پایین دست از استرس خشکی خارج شوند افزود: دولت تدبیر و امید نیز با هدف ایجاد نشاط و مدیریت امکانات شکل گرفته است که باید در راستای آرامش مردم گام برداریم.

وی با اشاره به سیل سال گذشته و خشکسالی امسال اظهار داشت: باید بحث بیمه کشاورزی را جدی گرفت چرا که اراضی کشاورزی هر کجا که بیمه بوده است خسارت دریافت کرده و اندکی از مشکلات کشاورزان مرتفع شده است و جایی هم که محصولات بیمه نبودند، دست کشاورزان خالی مانده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه کمبود آب در مازندران با کسی شوخی ندارد گفت: مردم در مازندران با آب زندگی می کنند و معیشت مردم به آن وابسته است لذا باید تمام تلاش خود را در مدیریت منابع و امکانات به کار گرفت.

وی همچنین به تلاش دولت در خصوص مدیریت منابع اعتباری علیرغم هجمه های خارجی اشاره کرد و گفت:اگر هزینه ها در کشور مدیریت شود می توان انتظار داشت که بتوانیم پروژهای نیمه کاره را به اتمام برسانیم.

 



    ©2013 APG.ir