تعداد بازدید: 5265

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 9 تير 1394-5:3

توسط دانشجویان دانشگاه طبری بابل؛

ماکت خانه آقاجان نسب ساخته شد

به همت دانشجویان معماری دانشگاه طبری، ماکت خانه آقاجان نسب در اداره میراث فرهنگی بابل رونمایی و به انجمن مردمی میراث بابل تقدیم شد.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، بابک ابهرزاد: عصر دوشنبه به دعوت انجمن میراث بابل و به همت دانشجویان معماری دانشگاه طبری، ماکت خانه آقاجان نسب در اداره میراث فرهنگی بابل رونمایی و به انجمن مردمی میراث بابل تقدیم شد .


خانه آقاجان نسب در مركز شهر بابل جنب موزه واقع شده است. اين خانه بجا مانده از خانه‌هاي دوران قاجاريه است كه در زميني به مساحت حدود 800 متر در دو طرف شمال و جنوب به صورت دو طبقه در دو حياط بنا شده است.

اين بنا همانند تمام بناهاي دوران قاجاريه از مصالحي چون سفال، چوب، شيشه ساده و رنگي، آجر چهارگوش، ني، خاك (گل)، لويي (گرزمال)، آهك، قلوه سنگ در پي ساختمان و كاه ساخته شده است.

  خانه قاجاريه آقاجان نسب در سال 1378 توسط ميراث فرهنگي مازندران خريداري شد و در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۶۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 خانم ها کوثر حیدری قرا، شیدا قادی پاشا و زهرا عالی زاد -دانشجویان دانشگاه طبری- حاصل تحقیق و پژوهشش خود را در مورد معماری و خانه های قدیمی بابل به صورت ماکت خانه آقاجان نسب پدید آوردند که به انجمن مردمی میراث بابل تقدیم کردند .

علی شریفی -عضو انجمن مردمی میراث بابل- در این نشست گفت: میراث فرهنگی بابل نیاز به حمایت های مالی برای مرمت این خانه 170 ساله نیاز دارد که پیگیری مجدانه مسئولان استانی را می طلبد .


  • جمعه 12 تير 1394-12:56

    عالی

    • جمعه 12 تير 1394-12:55

      در بالای درب ورودی پنجره ارسی دیده میشود که در گذشته در قسمت پایین که شیشه سفید کار شده دو لنگه درب ارسی زیبا با چوب ساج و شیشه کاری رنگی بسیار ظریف وجود داشت که بصورت عمودی باز میشد و اثری از آن نیست ارسی در تابستان به حیاط باز میشدو در هنگام بسته بودن نور زیبایی به شاه نشین میداد

      • دکتر سیف الرضا شهابیپاسخ به این دیدگاه
        سه شنبه 9 تير 1394-17:38

        اگر اشتباه نکنم این خانه در قبل انقلاب برای چند سال ؛ دبستان پسرانه انصاریه اسلامی بابل بود .


        ©2013 APG.ir