طرحي بدون توجيه
طرح راه آهن ساحلي ساري- رشت توجيه اقتصادي ندارد.
مهندس حسين تهراني، مجري طرح هاي ساخت و توسعه شبكه راه آهن با بيان اين مطلب افزود: با توجه به موقعيت ويژه جغرافيايي دو استان گيلان و مازندران به عنوان يكي از قطب هاي بزرگ گردشگري كشور، تراكم بالاي شهري در اين دو استان و با توجه به انجام طرح راه آهن قزوين - رشت - انزلي و در دست مطالعه بودن طرح راه آهن گرگان - مشهد و وجود راه آهن ساري - گرگان، مطالعه اتصال ريلي مراكز دو استان فوق در دستور كار مجري طرح ساخت و توسعه شبكه راه آهن قرار گرفت.
عضو هيات مديره شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، در ادامه خاطرنشان كرد: مطالعات مقدماتي و توجيه فني- اقتصادي اوليه طرح راه آهن ساحلي ساري - رشت به طول ۳۶۵ كيلومتر از اواخر سال ۸۳ آغاز شد كه از اين ميزان ۲۵۰ كيلومتر آن در استان مازندران و ۱۱۵ كيلومتر آن در استان گيلان واقع شده است.
وي در ادامه تاكيد كرد: كاربري بيش از ۹۴ درصد مسير مورد مطالعه اين طرح جنگلي، كشاورزي و شهري بوده و رعايت مسائل زيست محيطي و عدم تداخل با مناطق پرجمعيت شهري و زمين هاي حاصل خيز كشاورزي، جزو مشكلات و موارد بحث بر انگيز طرح يادشده است.
تهراني اضافه كرد: اين موضوع به خصوص در حدفاصل شهرهاي نور تا كلاچاي به دليل گسترش شهرهاي ساحلي به سمت ساحل درياي خزر و به سمت دامنه هاي شمالي رشته كوه هاي البرز، عبور از دامنه هاي جنگلي رشته كوه هاي البرز را اجباري مي كند.(ilna)