تعداد بازدید: 2436

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 14 ارديبهشت 1385-0:0

واردات برنج در سال خودکفايي

در حالي كه مسئولان وزارت جهاد كشاورزي، امسال را سال خودكفايي برنج اعلام كرده‌اند،يك خبرگزاري معتبر اقتصادي از مذاكرات مقامات ايران براي وارد كردن 300 تا 400 هزار تن برنج تايلندي خبر داده است.


جالب آن‌كه علت اين كار، احتمال تحريم اقتصادي ايران عنوان شده و اين در حالي است كه به رغم شكايت برنجكاران از تبديل شاليزارها به ساختمان‌ها و ويلاهاي مسكوني، هم‌اكنون 600 تا 700 هزار تن برنج در اين مزارع كشت مي‌شود.

 ايران با در نظر گرفتن مسئله احتمالي روبه‌رو شدن با تحريمات شوراي امنيت، به دنبال پيگيري برنامه واردات برنج از تايلند است.

«بلومبرگ» نوشت: ايران كه به خاطر برنامه هسته‌ايش، احتمال اعمال تحريمات سازمان ملل را احساس كرده، تصميم گرفته براي تقويت و توسعه معاملات خريد برنج از تايلند، مخالفت كند و دليل اين كار، ترس از اين است كه احتمالا ايران، خود را براي مقاومت و ايستادگي در برابر تلاش‌هاي بين‌المللي براي به انزوا كشيدن اين كشور، آماده مي‌كند.

به گفته «چو كيات وفاسوونگ»، رئيس انجمن صادركنندگان برنج تايلند، مقامات ايراني، مذاكراتي را با چند صادركننده برنج داشته و درباره خريد سيصد تا چهارصد هزار تن از اين محصول گفت‌وگو كرده‌اند.
به گفته چو كيات، اين اقدام ايران به خاطر نگراني از تحريم‌هاي تجاري به وجود آمده، است.

وي ادامه داد: اين‌گونه سفارش‌هاي برنج از سوي ايران غيرعادي است، زيرا اين كشور از گذشته تا به حال، مقادير بسيار كمي برنج از تايلند خريداري كرده است.

برنج ايراني كه بنا بر گزارش «FAO» باكيفيت‌ترين برنج دنياست،عمدتا" در 230 هزار هكتار اراضي شالي كاري استان گيلان به عمل مي‌آيد و ساليانه بين 600 تا 700 هزار تن برنج سفيد از اين مزارع برداشت مي‌شود.


موضوع خودكفايي برنج و افزايش سطح زير كشت برنج، در حالي مطرح مي‌شود كه واردات و به ويژه قاچاق مقادير زيادي از اين محصول، از مرزهاي جنوب شرقي از يك‌سو و تبديل سريع زمين‌هاي كشاورزي شمال به ساختمان‌ها و ويلاهاي مسكوني از سوي ديگر، اين هدف را به چالش كشانده است.(baztab)



    ©2013 APG.ir