تعداد بازدید: 4427

توصیه به دیگران 2

جمعه 19 تير 1394-23:51

بازیگر سریال پایتخت:

منتقدی ندیدم، عده ای غر می‌زنند

تنابنده: سالیان سال عادت کردیم بنشینیم در کنار و گوشه غر بزنیم و این شکل خوبی نیست. در مازندران هیچ مشکلی نداریم و همه بسیج هستند. در همه خانه‌ها به روی ما باز است/ مقدم: پایتخت در مجموعه کارهایم مانند فرزند دردانه است که از همه بیشتر دوستش داریم.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: سینما سپهر ساری فیلم گینس را اکران کرد و محسن تنابنده -کارگردان این فیلم- به همراه برخی از عوامل سریال پایتخت برای نمایش این فیلم، به میان هواداران خود آمدند. در حاشیه اکران این فیلم، ابتدا محسن تنابنده -بازیگر نقش نقی- و سپس سیروس مقدم -کارگردان پایتخت-به سوالات ما پاسخ دادند.

* منتقدی ندیدم

*در ساخت موسیقی پایتخت از گروه موسیقی مازندرانی استفاده کردید. بفرمایید انتخاب هنرمندان مازندرانی در موسیقی سریال تا چه اندازه در جذب مخاطب تاثیر داشته است؟

تنابنده: این سوال را باید آقای آریا عظیمی نژاد پاسخ دهد اما می‌دانم وی تحقیق وسیعی روی موسیقی نواحی انجام داده و برای پایتخت هم در جاهای زیادی در مازندران و گلستان تحقیقات انجام داده، آرشیو موسیقی خوبی پیدا کرد و بعد از تحقیقات زیاد، تصمیم گرفت با این مجموعه، موسیقی پایتخت را تولید کند. به دلیل اینکه پایتخت، یک سریال بسیار ایرانی است و حال و هوای ایرانی دارد، موسیقی ای که مربوط به همان لوکیشن و نواحی است به واقع‌گرا بودن کار و جذب مخاطب کمک می کند.

*چرا در انتخاب برخی نقش ها از جمله نقش خاله نقی، از بازیگر حرفه ای استفاده نکردید؟

تنابنده: ما در مازندران هستیم و در تهران هم این قدر بازیگر نداریم که این نقش ها را به بازیگر بسپاریم. اگر بخواهیم یک مادر داشته باشیم برای یک سریال، به ندرت می‌توان چنین فردی را پیدا کرد که در یک سریال این شکلی مادری باشد که لهجه مازندرانیی داشته و اورجینال باشد و بافت را به هم نریزد. طبیعی است خیلی سخت می‌توان چنین بازیگری را پیدا کرد. این خانم در پایتخت2 یکی دو بار نقش بسیار کوچک یک سکانسه داشت. از همانجا عاشقش شدم در پایتخت 4آوردمش، کارکردن با او خیلی سخت بود اما نتیجه خوبی داشت.



*برخی منتقدان که البته خیلی هم نیستند،همچنان به لهجه‌ و گویشی که در سریال استفاده می‌شود انتقاد دارند؟ آیا مشاور لهجه دارید؟

تنابنده: من منتقد ندیدم، آدم‌هایی را دیدم که یادداشت می‌نویسند یا غر می‌زنند که این با منتقد متفاوت است. سالیان سال عادت کردیم بنشینیم در کنار و گوشه غر بزنیم و این شکل خوبی نیست. باید کمک کنیم فردای بهتری داشته باشیم و کارهای خوب بسازیم . با لهجه حرف می‌زنی یک سری انتقاد می‌کنند و درباره مشاغل کار تولید شود هم عده‌ای دیگر؛ همینجور هم در مملکت سانسور داریم. پس بگویید یک گروه چگونه می‌تواند سریال و سرگرمی بسازد؟ اگر بخواهیم خیلی به این چیزها دامن بزنیم دیگر نمی‌شود کار کرد ضمن اینکه پایتخت بسیار محصول مودب و شریفی است به قومیت و فرهنگ مازندران بسیار احترام می‌گذارد و از این فرهنگ، یاری می‌گیرد.

*دستگاه‌های دولتی استان در تولید سریال پایتخت با شما همکاری داشند؟ فضای همکاری با شما چگونه بود

تنابنده: بسیار همکاری داشتند و از این بابت از دستگاه‌ها ممنون هستیم. در مازندران هیچ مشکلی نداریم و همه بسیج هستند. در همه خانه‌ها به روی ما باز است تا به جلو برویم.

*درباره توجه به موضوع شوراها و پدیده زمین‌خواری که در سریال پایتخت مطرح شده توضیح دهید.

تنابنده: بر حسب قصه‌ای که داریم و ملزوماتی که قصه دارد جلو می‌رویم ،مشکلات شورا مبنای قصه نبوده اگرچه در قصه استفاده شده است.

*فیلم «گنیس» به کارگردانی شما بر روی پرده سینما است. در نخستین فیلم سینمایی‌تان چه اندازه از کار رضایت دارید؟

تنابنده: همه باید فیلم را ببینند و راجع به آن حرف بزنند. کار اول معمولا کار سختی می‌شود، به ویژه اگر کار سنگین و پر لوکیشن باشد. من سعی کردم فیلم سالم و مودب برای شروع سینمای تماشاگر پسند داشته باشم. بازخورد موفقیتم با تماشاگران است.

پایتخت دردانه ام است*

سیروس مقدم هم در ادمه پاسخگوی سوالات ما بود.

*به این سئوال شما هم به عنوان کارگردان پایتخت پاسخ دهید که دستگاه‌های اجرایی در مازندران تا چه اندازه با دست‌اندرکاران سریال همکاری داشتند؟

مقدم: به جز همکاری خوب و همدلی و مساعدت‌های همه جانبه با سریال پایتخت چیز دیگی ندارم بگویم، به ویژه استانداری مازندران و وشهرداری شیرگاه که همه جور امکانات در اختیار ما گذاشتند، نیروی انتظامی و جهاد کشاورزی و همه. مردم هم جای خود دارد خیلی همراه بودند.

*تا چه اندازه موافق هستید که پایخت تجربه متفاوتی نسبت به دیگر آثارتان است؟

مقدم: پایتخت در مجموعه کارهایم مانند فرزند دردانه است که از همه بیشتر دوستش داریم، چون ویژگی‌های خاصی دارد باهوش‌تر، با استعدادتر، شیرین‌تر و بامزه ‌تر از دیگر فرزندان است و باعث شده پایتخت بچه دردانه من باشد.

*زمین خواری از دغدغه‌های مسئولان در مازندران است و سریال پایتخت ورود جدی در مقابله با زمین‌خواری داشت. در این زمینه توضیح دهید.

مقدم: طی چند سالی که آمدیم و رفتیم برای پایتخت، هر بار در انتخاب لوکیشن‌ها دیدیم به شدت جنگل ها تخریب شده و ویلاسازی صورت گرفته، شالیزارها نابود و آپارتمان سازی شده و این مسئله خیلی ما را اذیت می‌کند. درباره نبود بهداشت و وجود زباله در کنار جاده و ... باعث شد پایتخت 4 را با این مضمون آغاز کنیم که استان زیبایی مانند مازندران با این طبیعت بکر و زیبا اگر مورد توجه قرار نگیرد و قانون و سیاسیون به دادش نرسند، این مازندران تبدیل به کویر پر از آپارتمان بدون آب و سبزی می‌شود. به عنوان ریه تنفسی شهرهای دیگر، مازندران را دیگر هرگز این جور نمی بینیم.

*منتقدان اندکی هنوز هستند که در فضای مجازی همچنان اصرار دارند سریال شما لهجه و فرهنگ مردم مازندران را مورد تمسخر قرار داده. توضیح شما را می شنویم.

مقدم: من متوجه این حرف نمی‌شوم چون برعکس این نظر هم وجود دارد، خیلی‌ها می‌گویند تنابنده و مهرانفر مازندرانی هستند، چون خوب لهجه را ادا می‌کنند. پایتخت یک خانواده مازندرانی را مطرح می‌کند که به یکدیگر احترام می‌گذارند و همدیگر را دوست دارند، یک مازندرانی در پایتخت 3 روسیه و آمریکا را در کشتی شکست می‌دهد و قهرمان جهان می‌شود، گنبد و گلدسته را به عنوان کار هنری زاگاه خود به جنوبی‌ترین منطقه ایران می‌برد و آنجا را دارای مسجد می‌کند. داریم شکل درست و مثبتی از همشهریان مازندرانی را نشان می‌دهیم . وقتی کار طنز می‌سازیم ویژگی کار طنز این است که بر روی نقاط ضعف، انگشت بگذارد و به نقاط مثبت تبدیل کند مثل تخریب بی‌رویه جنگل، فروختن شالیزار و خریدن خودروی شاسی بلند، یا بی اخلاقی‌هایی که ممکن است در بعضی وجود داشته باشد، این نقاط ضعف در کار طنز برجسته می‌شود. هدف ما خدمت بوده و حمایت مردم از این خانواده نشان می دهد این خانواده دوست داشتنی معرفی شدند.



©2013 APG.ir