تعداد بازدید: 10019

توصیه به دیگران 3

شنبه 13 خرداد 1385-0:0

غاري به نام دانيال

نگاهي به غار دانيال،يکي ازجاذبه هاي باستاني و ورزشي مازندران.


 

غار دانيال در فاصله دو كيلومتري از دهي به همين نام ( دانيال) از توابع شهرستان سلمان شهر (متل قو) استان مازندران است.

راه دسترسي به اين غار جاده اصلي ده دانيال است كه از مركز شهر متل قو به سمت جنگل پيش مي‌رود و بعد از گذشتن از ده خاكي مي‌شود.

در ادامه مسير به صورت راهپيمايي در كنار رودخانه اصلي است كه تقريبا تا دهانه غار 30 تا 45 دقيقه راهپيمايي دارد و در قسمتي كه يك شعبه كوچك به رودخانه مي‌ريزد ادامه مسير به سمت سرچشمه شعبه غار ادامه مي‌يابد.

دهانه اين غار بعد از پيمودن فاصله 150 متري شيبدار بعد از رودخانه اصلي، در زير يك نوار صخره‌اي بلند قرار دارد كه از فاصله دور و حتي ابتداي مسير راهپيمايي و از ميان درختان انبوه جنگلي، اين قسمت صخره‌اي سفيد رنگ كاملا مشخص است و مي‌توان آن‌ را نشانه دهانه غار دانست.

اين غار جزو غارهاي رودخانه‌اي ايران محسوب مي‌شود و يكي از جاذبه‌هاي ورزشي اين شهرستان است. اين غار فقط داراي يك شعبه يا دالان اصلي به طول تقريبي 1500 متر و عرض تقريبي يك‌و‌نيم متر است كه با پيچ و خمهاي فراوان و گذر دالانهاي تنگ و باريك پر از آب و حوضچه‌ها و آبشارهاي كوچك ادامه مي‌يابد و در انتها به چند شعبه كوچكتر تقسيم مي‌شود.

وجود دالانهاي كم‌عرض و ارتفاع كه عبور از آنها به صورت پا مرغي و حتي سينه‌خيز ممكن است از جاذبه‌هاي ديگر اين غار است. استلاگميت و استلاگتيتهاي اين غار به دليل جنس لايه‌هاي بالاي غار كم است و جز در مناطق معدودي در ديگر نقاط غار يافت نمي‌شود.

آب داخل غار از چند چشمه كوچك كه از شعب مختلف آن سرچشمه مي‌گيرد تامين مي‌شود و كاملا زلال و از نظر محلولات داراي درصد پاييني است و آن را قابل شرب مي‌كند. مقدار اندكي از آب داخل غار هم از آبراههاي خارجي كه به داخل راه پيدا كرده‌اند تامين مي‌شود.

دماي هواي داخل غار حدود 23 درجه سانتيگراد و دماي آب چيزي در حدود 17 درجه است كه اين دما در تمامي طول سال تقريبا ثابت است كه همين ثابت بودن اجازه مي‌دهد اين غار در تمامي فصول سال حتي فصل زمستان قابل ديدار باشد اما توصيه مي‌شود براي تماشاي اين غار از فصول گرم به دليل بالابودن دما در خارج از غار و خيس بودن كل لباسها استفاده شود.

زمان لازم براي ديدن كامل غار براي يك تيم كوچك و سريع سه‌و‌نيم ساعت و براي يك تيم متوسط بين پنج تا هفت ساعت است. لوازم مورد نياز براي ديدار از اين غار شامل چراغ‌قوه‌هاي ضدآب، كلاه كاسكت، لباس و كفش سبك است. عمق عميقترين حوضچه‌هاي اين غار از يك متر تجاوز نمي‌كند، پس براي عبور از حوضچه‌هاي آن احتياج به لوازم ايمني شنا نيست.(chn)


  • پنجشنبه 26 مرداد 1391-0:0

    از زیبا ترین مکان های دیدنی غار دانیال 2700متر حدودا میباشد که به سیفون انتهایی میرسید حدودا عمق یا ارتفاع اب حجیم شده 1.80الی2.50 سانتیمتر میباشد که شروع چشم انداز واقعی غار نیز میباشد

    • مهدی محمدنژادپاسخ به این دیدگاه 0 0
      جمعه 30 تير 1391-0:0

      سلام من مهدی هستم.از استان مازندران.اطلاعاتش خیلی خوب و آموزنده بود.من غار ها را خیلی دوست دارم.مخصوصا غار دانیال!!!!

      • سه شنبه 2 اسفند 1390-0:0

        سلام من از روستای دانیال هستم در مورد غار که صحبت میکنید باید بگم در خصوص طول غار اولا کسی تا به حال نتوانسته تا انتهای آن برود و نمیتوان حد تقریبی رو براش در نظر گرفت اون هم به خاطر مسیر های سخت و مشکل آن است .

        • يکشنبه 8 اسفند 1389-0:0

          سلام من رضا از متل قوبه دفعات از این غار بازدید و پیمایش کردم طول غار 2033 متر است لطفا اصلاح کنید

          • پنجشنبه 28 آبان 1388-0:0

            من عاشق غار دانیالم و با گروه کوهنوردی 3 بار غارو دیدم و خیلی جای زیبایی هست و تا نرید نمیتونید بفهمید

            • اشکان افتخاریپاسخ به این دیدگاه 0 0
              چهارشنبه 24 مهر 1387-0:0

              باسلام.بنده ازاین غارزیباوبکربازدیدی هفت ساعته داشتم ازدوستان غارنوردوکوهنوردخواهش می کنم اگرمیخواهیداین غاربه سرنوشت سایرغارهای ایران که به زباله دانی تبدیل شده اند دچارنشود ازاین غارزیبازیادتبلیغ نکنند بگذارید بکروتمیز باقی بماند.

              • شنبه 17 آذر 1386-0:0

                سلام
                باي كسب اطلاعات بيشتر از غار
                به سايت مراجعه نماييد
                www.motelghoo.ir

                • چهارشنبه 20 تير 1386-0:0

                  سلام .از اينكه درباره غار دانيال مطلبي نوشتي ممنونم ولي اين موضوعي نيست كه فقط به شهردار وشوراي شهر مربوط باشه بهتر از سازمان گردشگري كمك بخواي . ساناز از متل قو .

                  • يکشنبه 30 مهر 1385-0:0

                    خواهشمندم اين مطلب را به نوعي براي شهردار و شوراي شهر سلمانشهر ارسال كنيد كه هيچ اطلاعي از غار فوق ندارند.گرچه در توضيحات غار اندكي اشتباه به چشم مي خورد و در اعداد و ارقام اشتباهي هم وجود دارد.


                    ©2013 APG.ir