تعداد بازدید: 3324

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 31 تير 1394-9:47

بی تدبیری در مازندران

خسارت سیل به تاسیسات آبرسانی 332 روستا در مازندران

مدیر کل بحران وزارت نیرو: متاسفانه مازندران طی چند سال اخیر دستخوش اتفاقاتی است که بر اثر بی تدبیری رخ می دهد/ مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران: به بسیاری از پیمانکاران مقروض هستیم.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، خبرارسالی روابط عمومی آبفار مازندران: در پی بارش شدید باران تابستانی و جاری شدن سیلاب، به تاسیسات آبرسانی 332 روستا در 11 شهرستان استان مازندران با جمعیتی بالغ بر 72 هزار خانوار خسارات زیادی وارد شد.

مدیر کل بحران وزارت نیرو به همراه مدیران صنعت آب و برق، فرمانداران و تعدادی از مسوولان محلی از تاسیسات آب و برق خسارت دیده در جریان سیل اخیر در نور و سوادکوه بازدید کرد.

جعفر زاده در حاشیه این بازدید طی سخنان کوتاهی گفت: متاسفانه مازندران طی چند سال اخیر دستخوش اتفاقاتی است که بر اثر بی تدبیری رخ می دهد ، اگر حریم رودخانه ها و جنگل رعایت می شد این اتفاقات ناگوار که کاملا قابل پیش بینی و پیشگیری است، رخ نمی داد .

وی ضمن بازدید از تاسیسات خسارت دیده به بررسی آمار و ارقام خسارات از سوی مدیران صنعت آب و برق پرداخت و اظهار امیدورای کرد تا با تخصیص اعتبارات لازم خسارات وارده جبران شود.

* به بسیاری از پیمانکاران مقروض هستیم

 مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران در بازید از تاسیسات آبرسانی خسارت دیده در مناطق سیلزده از خسارت به 130 مجتمع آبرسانی روستایی با 332 روستای تحت پوشش خبر داد و اظهار داشت: سیل به تاسیسات آبرسانی 84 روستا در شهرستان ساری-38 روستا در شهرستان نور- 33 روستا در شهرستان نکا-25 روستا در شهرستان کلاردشت- شهرستانهای بهشهر و بابل هر کدام 23 روستا -شهرستانهای میاندرود و سوادکوه هر کدام 23 روستا-شهرستان آمل 20 روستا-17 روستا در شهرستان نوشهر و 6 روستا در شهرستان چالوس خسارت زد.

مجید عبدالهی افزود: خسارات سیل به تاسیسات آبرسانی روستایی در مناطق سیلزده 183 میلیارد و 200 میلیون ریال برآورد شده است و در این بحران بیش از 95 هزار متر خطوط انتقال و شبکه توزیع و بهسازی 72 دهنه چشمه  و 1480 متر پل کابلی تخریب شد. همچنین 25 دستگاه الکتروپمپ ،50 باب منهول و 24 دستگاه اتوماسیون خسارت دیدند.

وی با اشاره به بسیج تمامی امکانات در مناطق بحرانی گفت: از ساعات آغاز وقوع سیلاب تمامی امکانات و تجهیزات اعم از تانکرهای سیار، تجهیزات فنی ،نیروی انسانی و ... را برای امدادرسانی، رفع شکستگی ها و خرابی ها به مناطق سیلزده اعزام کردیم و در حال حاضر آب شرب اکثر روستاها به طور موقت وصل شده و گروه اتفاقات شرکت همچنان مشغول ترمیم شکستگی ها و برقراری جریان آب شرب برای بقیه روستاهای سیلزده است.

عبدالهی مشکلات آب و فاضلاب روستایی مازندران را بیش از نهادهای دیگر دانست و گفت: حدود 45 درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند که این رقم در اواخر هفته به بیش از نیمی از جمعیت استان می رسد. با ورود مسافران جمعیت مناطق روستایی چند برابر افزایش می یابد و خدمات رسانی را برای ما با توجه به اینکه تاسیسات آبرسانی برای جمعیت بومی تعبیه شده ، مشکل می کند.

وی با اشاره به وجود 3 هزار روستا در مازندران با پراکندگی زیاد افزود: شاخص بهره مندی از آب در استان 70 درصد است که 10 درصد کمتر از میانگین کشوری است و این برای مازندران زیبنده نیست، لیکن با تکمیل 256 پروژه نیمه تمام در استان شاخص بهره مندی افزایش خواهد یافت اما تکمیل این پروژه ها 236 میلیارد تومان اعتبار می طلبد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران با انتقاد از تخصیص نیافتن اعتبار برای نگهداری و تعمیر تاسیسات موجود و خسارت دیده گفت: حتی در خسارات سیل اخیر در ساری-میاندرود-نکا-بلده و کلاردشت هیچ اعتباری برای جبران خسارات وارده تخصیص نیافت که با این روند افزایش فرسودگی تاسیسات را در پیش داریم اما تمام تلاش مان را می کنیم تا تاسیسات آبرسانی را تعمیر و جریان آب شرب روستاییان را برقرار سازیم و هم اکنون به بسیاری از پیمانکاران مقروض هستیم .

 



    ©2013 APG.ir