تعداد بازدید: 3566

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 12 مرداد 1394-0:32

دیدگاه های بروز امام جمعه میاندورود در حوزه فرهنگ و هنر

اساس عالم با موسیقی است/شعر و موسیقی مازندرانی تقویت شود/کنسرت موسیقی های معروف اشکال ندارد

حجت الاسلام رسولی: اگر امام زمان (عج) هم مدیر کل ارشاد شود و یک نوع موسیقی را جایز بداند عده ای می گویند که خب چه فرقی کرد آقای جنتی بود که همین موسیقی را حلال اعلام کرد و ایشان هم موسیقی را جایز می داند/ اگر مطرح شود که موسیقی در مرکز استان قرار است برگزار شود، ائمه جمعه سریع موضع می گیرند/ موزون بودن موسیقی به انسان آرامش می دهد/مسئولان فرهنگ و ارشاد متاسفانه در هر صورت متهم هستند/ در موسیقی آنچه که برای ما مهم است موسیقی سنتی است/موسیقی جدید هم اگر وزن موسیقی سنتی، با همان ایده و شکل موسیقی سنتی باشد هیچ ایرادی ندارد/شعر و موسیقی مازندرانی باید تقویت شود/برگزاری کنسرت با اهداف مشخص رسانه ای مشکلی ندارد/اگر روحانیون، آیت الله ها و روسای ما بیایند محلی صحبت کنند مشکل مهجوریت زبان مازندرانی حل می شود.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: حجت الاسلام سید مجتبی رسولی جویباری در دیدار معاونان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و رییس این اداره در میاندورود اظهار داشت: در بحث ارشاد اسلامی معضلی داریم و آن این است که نهادهای رسمی متفاوت و غیر رسمی در حوزه عملکرد ارشاد فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه نهادهای غیر رسمی نیز در این زمینه فعالیت دارند و هر کدام از این نهادها ساز خود را می زنند، افزود: البته تعدد این نهادها یک امتیاز است اما از این منظر که برنامه ریزی ها واحد نیست، یک چالش اساسی است.

امام جمعه میاندورود با اشاره به اینکه اگر همه با یک نگاه بر سر سفره فرهنگ بنشینند مشکلی ایجاد نخواهد شد گفت: به تعبیر دیگر نباید در این عرصه خودسرانه وارد شد و تعریف خود را از فرهنگ و کارهای من در آوردی ارائه ندهیم.

وی ابراز داشت: فرهنگ، دین و آموزه های دینی نقطه ثقل آموزه های دینی است اما با همین وزن خود آسیب های فراوانی نیز دارد و نیاز است که جامعه اسلامی با تمام توان خود در راستای نهادینه کردن فرهنگ گام بردارند.

حجت الاسلام رسولی حرکت همه جانبه را راه درست و آسان تر رسیدن به مقصد عنوان کرد و گفت: نگاه عامه مردم در تعریف اداره فرهنگ و ارشاد در نهایت به دو موضوع تئاتر و نمایش و دیگری بحث موسیقی خلاصه می شود، در حالی که ارشاد حوزه وسیع فرهنگ را شامل می شود.

وی گفت: واژه فرهنگ به معنای هرآنچه که انسان به آن نیاز دارد معنا می شود و به تعبیر دیگر منش و زندگی انسان با فرهنگ معنا می شود و نمی شود تنها آن را به موسیقی تعبیر کرد.

این مسئول با بیان اینکه چوبی که در بسیاری از موارد ارشاد خورده است نیز به دلیل همین نوع نگاه به فرهنگ و خلاصه شدن آن در موسیقی بوده است، افزود: در ماشینی نوار موسیقی می خواند و آن را با مجوز ارشاد جایز می دانند و یا در یک عروسی موسیقی خوانده می شود و آن را به مجوز داشتن ارشاد منتسب می کنند.

امام جمعه میاندورود هر گناهی که کسی در حوزه های فرهنگی انجام می شود در نهایت سر ارشاد بریده می شود، ابراز داشت: در صورتی که گناه را ارشاد مرتکب نشده است، بلکه باید تحقیق شود که شخصی که آمده است با چه رویکردی وارد شده است و باید بررسی شود که برداشت از مجوز فرهنگ و ارشاد دلیلی برای کار ضد فرهنگی کردن و خلاف دین انجام دادن است یا خیر؟

وی ادامه داد: مجوز تعریف دارد که متاسفانه نه مردم و نه مسئولان این دیدگاه را نسبت به موضوع فرهنگ ندارند.

امام جمعه میاندورود گفت: مسئولان فرهنگ و ارشاد متاسفانه در هر صورت متهم هستند.

وی اظهار داشت: زمانی که مدیرکل روحانی بر مسند می نشیند در این عرصه گرفتار می شود، چرا که موسیقی جدای از فرهنگ و فرهنگ هم جدای از موسیقی نیست بنا بر این مدیرکل روحانی نیز باید در برابر نگاه های نادرست مردم به موسیقی و مقوله فرهنگی پاسخگو باشد.

این مسئول ابراز داشت: وقتی مدیرکل غیر روحانی و شخصی نیز بر مسند می نشیند عده ای داد سخن سر می دهند که دیگر فاتحه دین و فرهنگ خوانده شده است، حالا اگر همین شخص بر اساس آموزه های دینی استدلال کند باز بهانه می آورند.

خطیب جمعه سورک گفت: اگر امام زمان (عج) هم مدیر کل ارشاد شود و یک نوع موسیقی را جایز بداند عده ای می گویند که خب چه فرقی کرد آقای جنتی بود که همین موسیقی را حلال اعلام کرد و ایشان هم که آمده است موسیقی را جایز می داند، بنابر این فرقی با هم ندارند، به همین دلیل نگاه به فرهنگ سهل و ممتنع است.

وی ادامه داد: از نگاه دین سهل است اما ممتنع بودن نیز به دلیل این است که قانع کردن این نوع نگاه ها و پرکردن چشم عده ای به روی این موضوعات بسیار سخت است که البته هم اجر شما در این زمینه بسیار است و هم باید دقت در این زمینه بسیار زیاد باشد.

امام جمعه میاندورود با بیان اینکه در کانون مساجد بنیان کار مشکلی ندارد و بحث تقویت است اما در بحث موسیقی و تئاتر کار از ریشه دچار مشکل است، افزود: در کانون مساجد به هر کسی بگویید هم استقبال می کند و هم حاضر است مساعدت کند اما اگر مطرح شود که موسیقی در مرکز استان قرار است برگزار شود، ائمه جمعه سریع موضع می گیرند یا بعضی از مردم آن را کفر می دانند، در حالی که اگر قرار به برگزاری یک نمایشگاه کتاب باشد همه کمک و استقبال خواهند کرد.

وی گفت: کار بسیار سخت است، البته دست اندازهایی مشاهده می شود که از حوزه ارشاد و مدیریت آن خارج است.

* موزون بودن موسیقی به انسان آرامش می دهد

خطیب جمعه سورک با بیان اینکه در حوزه موسیقی باید عرض کرد که اساس عالم با موسیقی است، افزود: موسیقی به معنای موزون بودن، هماهنگی و هم کوک بودن است در واقع نظام آفرینش با این هماهنگی ایجاد و آفریده شده است.

خطیب جمعه سورک به خلق هماهنگ ستاره، سیاره و خورشید با تدبیر خاص و حرکت هماهنگ اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند بسیار لطیف، نرم و آرام آن ها را خلق کرده است که در عین حرکت هیچ گاه به هم برخورد نمی کنند.

وی ابراز داشت: عالم اگر به دست ناخدا باشد شب و روز و عالم و آدم از بین رفته، از هم پاشیده می شود، در حالی که خداوند نظام آفرینش را بر اساس هماهنگی و حکمت آفریده است.

حجت الاسلام رسولی با بیان اینکه ما بیگانه با موسیقی نیستیم، افزود: وزن موسیقیایی قرآن از جمله اعجاز قرآن است که با فطرت انسان سازگار است.

وی ادامه داد: موزون بودن موسیقی به انسان آرامش می دهد اما ناهماهنگی در موسیقی است که باعث آزار می شود و ما را رنج می دهد.

امام جمعه میاندورود گفت: اگر از دستگاه خارج شویم و کوک دیگری شود، گوشخراش می شود و ما را اذیت می کند، آنچه که در اسلام نیز به آن اشاره شده است نیز همین است که اگر موسیقی از مسیر اصلی خود خارج شود آنگاه حرمت ایجاد می شود.

وی افزود: اگر همه چیز سر جای خود باشد مشکلی ایجاد نمی شود، اما مشکل زمانی است که افرادی در ذیل موسیقی اسلامی، دینی و شرعی به دنبال کوک خلاف می گردند و یا ناکوک عمل می کنند که علما، دین و ارشاد با آن مخالف است.

حجت الاسلام رسولی با بیان اینکه در موسیقی آنچه که برای ما مهم است موسیقی سنتی است، افزود: البته وقتی بحث موسیقی سنتی پیش می آید امروز نگاه دیگری با عنوان موسیقی روز، جدید و پاپ در مقابل موسیقی سنتی عرض اندام می کند.

وی گفت: درست است که ما در موسیقی سنتی یک وزن خاص یه آهنگ خاص و یه موضوع خاص داشتیم اما امروز با توجه به پیشرفت های علمی و صنعتی و تکنولوژی، موسیقی نیز لباس جدید پوشیده است و این نوع موسیقی جدای از موسیقی سنتی نیست.

امام جمعه میاندورود با بیان اینکه موسیقی لباس جدید برای نسل جدید پوشیده است و جداسازی آن از موسیقی سنتی درست نیست، افزود: موسیقی جدید هم اگر وزن موسیقی سنتی، با همان ایده و شکل موسیقی سنتی باشد هیچ ایرادی ندارد.

وی ابراز داشت: نیاز امروز نسل جوان به موسیقی های بروز و جدید و سنتی هست اما باید با دقت به آن پرداخته شود چون حساسیت ها روی این موضوع بسیار زیاد است.

*شعر و موسیقی مازندرانی باید تقویت شود

حجت الاسلام رسولی با بیان اینکه موسیقی سنتی و بومی هم مربوط به حوزه بخشی سرزمین های کشور ماست، افزود: این مشکل ما است چرا که بسیاری از مازندرانی ها از موسیقی مازندرانی فاصله گرفتند یا متنفر از آن هستند.

وی ادامه داد: نگاه ارشاد در حوزه موسیقی بومی و محلی باید به این نکته بیشتر شود که اگر قرار است هویت هنری و بومی مازندرانی را حفظ کنیم. با استفاده از این ابزار زود می توانیم آن را جا بیندازیم.

امام جمعه میاندورود گفت: این موضوع باید تقویت بشود، از شعرهای مغزدار و قوی مازندرانی گرفته تا نواها و آواها و دستگاه های مازندرانی باید تقویت شوند.

حجت الاسلام رسولی با بیان اینکه بنده عاشق زبان مازندرانی هستم و این نغمه ها و آواها واقعا دلنشین است، افزود: باید در این راستا با دقت و برنامه ریزی درست اقدام کرد.

*برگزاری کنسرت با اهداف مشخص رسانه ای مشکلی ندارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع برگزاری کنسرت های موسیقی نیز اشاره کرد و ابراز داشت: برگزاری کنسرت با اهداف مشخص رسانه ای مشکلی ندارد، اما اگر شخصی به دنبال مسیر انحرافی باشد و نیت خاصی از برگزاری آن داشته باشد، اشکال دارد.

حجت الاسلام رسولی با بیان اینکه اجرا و کنسرت موسیقی های معروفی که وجود دارد هیچ اشکالی ندارد و باید تقویت نیز بشود گفت: البته نباید به گونه ای شود که همه وقت مردم و جوانان صرف این امر شود بلکه باید به ضرورت و نیاز مردم انجام شود.

وی گفت: در برگزاری کنسرت ها باید دقت بیش از اندازه باشد چرا که فضا نباید خارج از قاعده باز باشد و از آن طرف نیز نباید بسته عمل کرد.

امام جمعه میاندورود با بیان اینکه ممنوعیت کنسرت و موسیقی چاره کار نیست و از آن طرف ولنگاری و آزادی بیش از اندازه دادن به جوانان هم درست نیست، افزود: باید حدود و ثغور مشخص شود و بر مبنای آن حرکت کرد.

وی ادامه داد: البته گاهی در برگزاری کنسرت ها جوانانی وجود دارند و بعضاً مشاهده می شود که کار از دست در رفته است، اما اینکه بیاییم تمام محاسن را به خاطر یک عیب کوچک خراب کنیم، محل اشکال است.

حجت الاسلام رسولی ابراز داشت: در این موارد باید تذکر داد و مدیر هم باید بپذیرد و در صدد رفع این مشکل اقدام کند اما اینکه به دلیل یک اشتباه یا خطای فردی در صدد حذف همه موضوعات برآییم، کار درستی نیست، بلکه باید نقاط قوت را تقویت و آرام آرام نقاط ضعف را حذف کرد.

وی با بیان اینکه درخواست مجوزها بر مبنای شرعی و با توجه به قوانین آن صورت می گیرد اما قطعاً مجوز شرعی محسوب نمی شود، افزود: متاسفانه بهره برداری هایی که می شود این است که می گویند چون مجوز ارشاد دارد، شرعی است و یا می گویند چون از صدا و سیما پخش شده است، شرعی است.

خطیب جمعه سورک با بیان اینکه نگاه درستی در این زمینه وجود ندارد ابراز داشت: عده ای با در دست داشتن مجوز ارشاد از یک سو و از یک سمت هم با گوشه ای از فیلم همان کنسرت پیش مراجع می روند و نظر آنها را می خواهند که خب پاسخ به سوال نیز مشخص است در واقع فتواها و پاسخ مراجع بستگی به نوع و مدل سوال کردن افراد دارد.

این مسئول ادامه داد: باید نظارت ها در این زمینه بیشتر شود، هم در دادن مجوزها باید دقت کرد و هم در بعد از آن و در اجرا باید نظارت صورت پذیرد و نباید کار را رها کرد.

* باید از زبان محلی وارد موسیقی و شعر شد

وی به حوزه شعر نیز اشاره کرد و ابراز داشت: شعر علاوه بر اینکه می تواند فرهنگ را خوب هدایت کند، زبان منطق و استدلال نیز هست.

امام جمعه میاندورود با بیان اینکه موسیقی به صورت عمومی و عام بین مردم رواج دارد و تاثیرگذار است، افزود: اما شعر موضوعی تخصصی است و مخاطب خاص دارد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه دروازه فرهنگ زبان است گفت: هر فرهنگی وارد، تقویت و یا ترویج شود، چاره ای جز زبان نداریم.

امام جمعه میاندورود با بیان اینکه ترویج فرهنگ دینی نیازمند زبان دینی، فرهنگ قرآنی زبان قرانی می خواهد، افزود: فرهنگ شعر زبان شعر، فرهنگ موسیقی زبان موسیقی و فرهنگ مازندران نیز نیازمند زبان مازندرانی است.

وی گفت: باید از زبان محلی وارد موسیقی و شعر شد البته این موضوع نافی زبان رسمی کشور نیست.

حجت الاسلام رسولی به ایجاد شبکه های استانی در راستای ترویج فرهنگ هر استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه در مازندران زبان مازندرانی مهجور مانده است.

وی ادامه داد: زبان مازندرانی نه تنها در کشور، در خود مازندران نیز مظلوم و مهجور است.

خطیب جمعه سورک با بیان اینکه اگر روحانیون، آیت الله ها و روسای ما بیایند محلی صحبت کنند مشکل مهجوریت حل خواهد شد، افزود: اهتمام اصلی اداره ارشاد باید بر روی زبان محلی باشد.

وی ابراز داشت: بیایید به همه ادارات بخش نامه کنید، حداقل جلسات شورای فرهنگ عموی شهرستان ها و استان به زبان محلی برگزار شود.

حجت الاسلام رسولی با بیان اینکه ما قبلا این موضوع را به اداره فرهنگ و ارشاد استان اعلام کردیم، افزود: نگاه ما این گونه است البته از آن طرف مخالفان زیادی هم در برابر این دیدگاه داریم.

وی ادامه داد: یکی از علت هایی که شورای فرهنگ عمومی میاندورود بیش از پنج ماه است که تعطیل است همین است که ما در همه جلسات محلی صحبت می کردیم اما یک دست انداز بسیار بزرگ ایجاد کردند که زبان محلی نه تنها نیاز نیست بلکه مخرب است که ما هنوز قانع نشدیم.

این مسدئول گفت: زمانی بحث خطبه، سخنرانی و طرح موضوعات استانی و کشوری است که برد رسانه ای کشوری دارد بله حق با دوستان است اما خیلی بد است که بسیاری از مسئولان ما در ادارات استان محلی نمی توانند صحبت کنند.

حجت الاسلام رسولی ابراز داشت: فارسی بسیار خوب است اما باید اصالت مازندرانی خود را حفظ کنیم.


  • چهارشنبه 14 مرداد 1394-20:22

    ممنون از حاج اقا رسولی که از زبان مازندرانی حمایت کردند

    • دوشنبه 12 مرداد 1394-20:44

      با سلام خدمت امام جمعه محترم میاندرود
      از احساس صریح وصحیح تان در خصوص مسایل فر هنگی متشکرم اگر به کانالهای تلویزیونی استانی نگاه کنیم روحانیون تمام بالای منبر ترکی صحبت می کنند
      این یعنی اصالت فرهنگ و کسی از آنها ایراد نمی گیرد
      آذریها در استان مازندران هر جا که باشند علیرغم اینکه در گفتگوی محاوره ای حتی در جمع محلیها که زبان محلی مارا خوب بلد هستند باز دو نفر با هم ترکی ثحبت می کنند و حتی در هر کوی و برزن مسجدی درست کردند بنام آذری ها دشت مغانیها و ووووو اینها در ایام محرم و صفر و ماه رمضان با زبان مختص خود مداحی و روضه می خوانند
      ولی اگر آخوند مازندرانی بالای منبر یک اصطلاح مازندرانی بکار ببرد مردم می خندند
      این باید جا بیفتد حتی امامجمعه باید خطبه های خودرا مازندرانی بخواند
      چرا تلویزیون ما با فارسی غلیظ برنامه اجرا می کند چرا مجریان ما فارسی تلفظ می کنند باید از یک جا و از یک نقطه شروع شود حداقل یک امام جمعه خطبه را محلی بخواند جذبه بیشتری دارد واجتماع اش دو چندان می شود
      متشکریم جاج آقا

      • سه شنبه 13 مرداد 1394-10:2

        البته نباید فراموش بشه که نژاد ما فارسه و پارسی زبون اصلی ماست؛
        ولی سخن شما در این‌باره که زبان مازرونی باید گسترش پیدا کنه کاملا درسته. آغازش هم باید از دبستان‌ها باشه.

        • امیرعباس درزی از نوشهرپاسخ به این دیدگاه
          چهارشنبه 14 مرداد 1394-17:30

          کی گفت نژاد ما فارسه و زبان اصلی ما پارسی؟؟؟
          کدام یک از قدیمی های ما خودشون رو فارس میدونن که میگین نژاد ما فارسه؟؟؟
          پارسی فقط زبان رسمی کشوره!

          • چهارشنبه 14 مرداد 1394-16:56

            نژاد فارس یعنی چه؟پارسی که در اصل منسوب به پارتها بوده و بعد از حمله اعراب چون آنها حرف پ نداشتند پارسی شده فارسی.بنابر این نژاد پارسی و زبان پارسی صحیح است.

        • دوشنبه 12 مرداد 1394-15:39

          تندروهای بابل بخونن و خجالت بکشن!

          • دوشنبه 12 مرداد 1394-13:17

            حاج آقا نفرمودين چه طور متوجه بشيم مسير اصلي موسيقي كجاست!!
            مسير انحرافي ودرست را چه كسي مشخص ميكند مسيركجاست !؟ .................

            • دوشنبه 12 مرداد 1394-11:26

              خدا اموات شمارا بیامرزه که از هنرمندان و نوازندگان حمایت کردید موسیقی روح نواز هست و داود پیامبر صوت داودی اش مشهور هست
              بعضی از هم لباس های شما می گویند آنهاییکه موسیقی گوش میدهند اوباشند

              با هم می گویم خداوند اموات شمارا رحمت کند که به نیاز بخشی از جامعه پاسخ مثبت داده اید متشکریم


              ©2013 APG.ir