تعداد بازدید: 2828

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 23 تير 1383-0:0

اوايل‌ مردادماه‌ محور كرج‌ چالوس‌ بازگشايي‌ مي‌شود

در حال‌ حاضر محور كرج‌ چالوس‌ تا دوراهي‌ يوش‌بلده‌ ايمن‌ و آرام‌ است‌. زمين‌ لرزه‌ شمال‌ هيچگونه‌ تاثير مخربي‌ بر آن‌ نگذاشته‌ و مسافرت‌ تا اين‌ نقطه‌ بي‌خطر است‌.


تونل‌ كندوان‌ نيز ايمن‌ بوده‌ و رفت‌ و آمد محلي‌ در آن‌ انجام‌ مي‌گيرد. اما از دو راهي‌ يوش‌ به‌ بعد در گذر از سياه‌ بيشه‌ تا هفت‌ برادران‌ به‌ فاصله‌ پنجاه‌ كيلومتر ريزش‌هاي‌ سنگين‌ كوه‌ و ترك‌هاي‌ عميق‌ سنگ‌هاي‌ بزرگ‌ موجب‌ بسته‌ شدن‌ جاده‌ شده‌ است‌. مديركل‌ راه‌ و ترابري‌ استان‌ مازندران‌گفت‌: در طول‌ پنجاه‌ كيلومتر از جاده‌ كرج‌ چالوس‌ مشكل‌ ريزش‌ داشتيم‌ و در دو قسمت‌ سياه‌ بيشه‌ و هفت‌ برادران‌ نياز به‌ كار كارشناسي‌ بود كه‌ با انتخاب‌ پيمانكار و بررسي‌ طرح‌هاي‌ پيمانكاري‌، عمليات‌ اجرايي‌ شروع‌ شد و از اين‌ مقدار مسير، سي‌ كيلومتر عمليات‌ ريزش‌برداري‌ صورت‌ گرفته‌ است‌. اسفنديار عشوري‌ افزود: طي‌ اين‌ مسير در سه‌، چهار مرحله‌ جهت‌ ايمن‌سازي‌ نياز به‌ انفجار بود تا قطعه‌ سنگ‌هاي‌ بزرگ‌ كه‌ بر اثر زمين‌لرزه‌ و تاثيرات‌ جوي‌ بعد از آن‌ دچار شكاف‌هاي‌ خطرناك‌ شده‌اند، فرو ريزند تا به‌ توده‌هاي‌ پايدار برسيم‌. اين‌ كار در منطقه‌ سياه‌ بيشه‌ تا ده‌ روز ديگر به‌ پايان‌ مي‌رسد و عمليات‌ تعريص‌ آن‌ هم‌ انجام‌ مي‌شود.وي‌ ادامه‌ داد: در منطقه‌ هفت‌ برادران‌ براي‌ ريزش‌ توده‌هاي‌ ناپايدار كه‌ مقدار وسيع‌تري‌ را در بر دارد، تدابيري‌ در حال‌ انجام‌ است‌. به‌ گونه‌اي‌ كه‌ سي‌ و هشت‌ نقطه‌ به‌ عمق‌ 20 متر جهت‌ عمليات‌، حفاري‌، انتخاب‌ شده‌ است‌. وي‌ ادامه‌ داد:در منطقه‌ هفت‌ برادران‌ براي‌ ريزش‌ توده‌هاي‌ ناپايدار كه‌ وسعت‌ بيشتري‌ دارد، تدابيري‌ در حال‌ انجام‌ است‌ تا با انفجار سنگ‌هاي‌ ترك‌خورده‌ از امكان‌ ريزش‌ مجدد آنها در آينده‌ جلوگيري‌ شود. همچنين‌ در 38 نقطه‌ به‌ عمق‌ بيست‌ متري‌ عمليات‌ حفاري‌ صورت‌ گرفته‌ و ميله‌هاي‌ آهني‌ جهت‌ بازسازي‌ راه‌ و ايجاد ديوار بتوني‌ جهت‌ جلوگيري‌ از فروريختن‌ سنگ‌ها نصب‌ شده‌ است‌. عشوري‌ در مورد ايمن‌سازي‌ جاده‌ كرج‌ چالوس‌ بيان‌ داشت‌: براي‌ بحث‌ ايمن‌سازي‌ محور كرج‌ چالوس‌ در دو قسمت‌ فعال‌ بوديم‌. يكي‌ در زمينه‌ كارهاي‌ مشاوره‌يي‌ كه‌ با دكتر سعيدياني‌ متخصص‌ ژئوتكنيك‌ (مشاور در بحث‌ ايمن‌سازي‌ تونل‌ كندوان‌) وارد بحث‌ شديم‌ و قرار شد ايشان‌ پس‌ از بررسي‌ هزنيه‌هاي‌ مورد نياز آن‌ را به‌ ما اعلام‌ كنند. ديگر اينكه‌ با بكارگيري‌ نيروهاي‌ محلي‌ به‌ انجام‌ عمليات‌ لق‌گيري‌ و ريزش‌ سنگ‌هاي‌ شكسته‌ پرداخته‌ايم‌. وي‌ در خصوص‌ اعتبارات‌ مورد نياز گفت‌:براي‌ انجام‌ كارهاي‌ اضطراري‌ 800 ميليون‌ تومان‌ (چهارصد ميليون‌ تومان‌ از وزارتخانه‌ و چهارصد ميليون‌ تومان‌ از اعتبارات‌ استاني‌ مازندران‌) و براي‌ ايمن‌سازي‌ جاده‌ به‌ دو ميليارد تومان‌ اعتبار نياز داريم‌ تا از كار خويش‌ اطمينان‌ حاصل‌ كنيم‌. وي‌ تاكيد كرد:پس‌ از بازگشايي‌ جاده‌ نيز هفته‌يي‌ دو روز كار ايمن‌سازي‌ را ادامه‌ مي‌دهيم‌ و سعي‌ مي‌ كنيم‌ اين‌ كار در روزهاي‌ مياني‌ انجام‌ شود تا بتوانيم‌ جاده‌ را كاملا مسدود كنيم‌.مديركل‌ راه‌ و ترابري‌ استان‌ مازندران‌ به‌ مشكل‌ ديگري‌ اشاره‌ و اظهار داشت‌: رفت‌ و آمد ماشين‌هاي‌ سنگيني‌ كه‌ در پروژه‌ سد سياه‌ بيشه‌ مشغول‌ به‌ كار هستند،مزاحمت‌هايي‌ را ايجاد مي‌كنند و چون‌ بايد امكان‌ تردد آنها را برقرار كنيم‌، موجب‌ شده‌ عمليات‌ ريزش‌برداري‌ و ايمن‌سازي‌ زمان‌بر شود.وي‌ در خصوص‌ تعريص‌ آزادراه‌ تهران‌ شمال‌ گفت‌: اين‌ كار در دست‌ انجام‌ است‌ و در محور مرزن‌آباد چالوس‌ پيشرفت‌ خوبي‌ حاصل‌ شده‌ است‌.


    ©2013 APG.ir