تعداد بازدید: 8120

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 29 مرداد 1385-0:0

صادق لاریجانی:رای مردم به حکومت مشروعیت نمی دهد

در حالی كه آیت الله امینی نایب رئیس مجلس خبرگان گفته است «بهترین شیوه حاكمیت مراجعه به آرای عمومی در انتخابات است كه در جهان امروز از جایگاه ویژه ای برخوردار است» صادق لاریجانی عضو مازندراني شورای نگهبان و دیگر نماینده مجلس خبرگان گفته است مشروعیت بر رای مردم مبتنی نیست.


صادق لاریجانی در عین حال افزود: فعلیت و كارآمدی حكومت ها به رای مردم بستگی دارد اما رای مردم به حكومت مشروعیت نمی دهد.

 این عضو شورای نگهبان ادامه داد: گرایش های سیاسی نظری و فلسفی در جهت انحراف مسائل از جاده اصلی خود در تلاش هستند اما نباید واقعیت ها را عوض كرد. باید با تحلیل اهمیت راه مردم ارزش آن را در جایگاه واقعی خود قرار داد.

صادق لاریجانی كه مدرس و محقق فلسفه اسلامی نیز هست نظریات غربی را كه مبنای مشروعیت حكومت ها را رای مردم، رضایت یا قرارداد اجتماعی می دانند دارای اشكالات اساسی خواند و افزود: این نظریات خلاف واقع هستند چرا كه نمی توانند مشروعیت حكومت ها را توجیه كنند. وی با بیان اینكه این نظریه ها در خود غرب نیز مخالفان جدی پیدا كرده اند، آنها را فاقد توانایی لازم در توجیه مشروعیت حكومت ها ارزیابی كرد و در تعریف مشروعیت گفت: مشروعیت به معنای حق داشتن حاكمان و به معنای التزام شهروندان است كه نمی تواند دایر بر مدار رای باشد.

عضو مجلس خبرگان از نظریه حكومتی كه در مسیر كمال انسانی و رسیدن به فعلیت اخلاقیات بحث می كند دفاع كرد و در پاسخ به این پرسش كه آیا این نظریه با ولایت در چارچوب یك نظام دینی قابل جمع است، اظهار داشت: «حكم به اطاعت از خداوند قطعی ترین حكم عقلی و اخلاقی است و بالاترین الزام به اطاعت از حق است.»در كنار سخنان صادق لاریجانی، آیت الله امینی نیز گفته است: «اصل همه پرسی امری پذیرفته شده در نظام است و برخی مسائل آن همچون نقش همه پرسی در مشروعیت، وظیفه اقلیت ها در این رابطه و سابقه انتخابات در اسلام نیازمند پژوهش و بررسی است.»


صادق لاریجانی عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی است كه پیش از این نام وی در مباحثه های فلسفی و كلامی با دكتر عبدالكریم سروش بسیار به گوش می رسید. وی اولین منتقد نظریه قبض و بسط تئوریك شریعت در اواخر دهه ۶۰ بود. براساس این نظریه تاثیر پذیری معرفت دینی از معارف بشری مورد توجه قرار گرفته بود و در آن مكانیسم عصری شدن دین و تاثیر زمان بر آن نشان داده شده بود. صادق لاریجانی كه در اواخر دهه ۵۰ مقاله ای از كارل پوپر فیلسوف مورد علاقه سروش را برای كتاب او به نام «علم چیست فلسفه چیست» ترجمه كرده بود در مقام اولین منتقد جدی سروش ظاهر شد و به نوعی اولین شكاف فكری در صف معتقدان به جمهوری اسلامی را شكل داد.

صادق لاریجانی در عین حال عضو خانواده بانفوذ لاریجانی ها به حساب می آید. خانواده ای كه فرزندان مرحوم آیت الله میرزا هاشم آملی فقیه و مجتهد شیعه هستند و همگی در میان اندیشه و عمل سیاسی سیر می كنند. اولین نام آور این خانواده دكتر محمدجواد لاریجانی است كه مدتی معاون وزیر خارجه بود، سپس به نمایندگی مجلس شورای اسلامی درآمد و رئیس كمیسیون سیاست خارجی آن شد و در حال حاضر رئیس یك موسسه تحقیقاتی علمی در نیاوران تهران است.

اگر بخواهیم تبارشناسی كنیم تفكیكی كه صادق لاریجانی میان مشروعیت و كارآمدی حكومت انجام داده اولین بار از زبان محمدجواد لاریجانی بیان شده است و اكنون صادق لاریجانی كه به عضویت شورای نگهبان به عنوان نهاد ممیزه مجلس و كلیه انتخابات در ایران درآمده همان اندیشه با پشتوانه فلسفی و فقها پیگیری می شود.گرچه چندی پیش با نقد تئوری دموكراسی از سوی یكی از شاگردان آیت الله محمدتقی مصباح یزدی به نام محسن غرویان بحث بر سر مشروعیت حكومت به مجادله ای میان دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا منتهی شد اما سخنان دیروز صادق لاریجانی نشانگر عمق استراتژیك این اندیشه در میان اصولگرایان ایرانی است. چرا كه سخنان اخیر از سوی یك عضو شورای نگهبان كه وظیفه ارزیابی مصوبات مجلس و نیز تعیین صلاحیت كلیه نامزدهای انتخاباتی را برعهده دارد بیان می شود.

از سوی دیگر مباحثه هایی از این دست را نمی توان به نزاع میان آزادی و غیر آن تقلیل داد. در واقع اندیشه ای كه صادق لاریجانی از آن حمایت می كند در تاریخ فلسفه سابقه دارد. آنجا كه او از «نظریه حكومتی كه در مسیر كمال انسانی و رسیدن به فعلیت اخلاقیات» دفاع كرده است. این همان الگوی حكومتی افلاطونی است كه در برابر مدل حكومتی مورد علاقه ارسطو دیگر فیلسوف یونانی قرار داشت. اگر ارسطو از حكومت عامه مردم دفاع می كرد افلاطون مدافع حكومت خواص و فرزانگان بود. رد پای این بحث را تا زمان حاضر نیز می توان پیگیری كرد.(sharghnewspaper)


  • خدارحم اداویپاسخ به این دیدگاه 1 0
    جمعه 16 ارديبهشت 1390-0:0

    مشروعیت حکومت به ولایت مطلقه فقیه میباشد که نماینده امام عصر عج میباشد وبحث ریاست جمهوری ومجلس ازاین محور جدا میباشد

    • سه شنبه 26 مرداد 1389-0:0

      سلام
      این چیزی که من می دانم . 5 تا برادر هستند . ماشاالله همه پست و مقام دارند. برای اینکه مثلا کسی نفهمد ، مثلا فامیلی یکی لاریجانی هست ، اون یکی آملی و .... . واقعا خسته نباشند!

      • شنبه 4 ارديبهشت 1389-0:0

        بسم تعالی
        سخن حضرت آقای امینی درباره فعلیت و کارآمدی حکومت است ، که این سخن مورد قبول حضرت آقای لاریجانی نیز هست ، یعنی هر دوی این بزرگواران قبول دارند که برای محقق شدن یک حکومت احتیاج به مردم هست ، ولی اینکه به صرف رأی مردم یک حکومتی مشروعیت پیدا کند مورد قبول هیچ یک از علما و مراجع نیست! چون مشروعیت حکومت در زمان غیبت به مسئله ولایت فقیه بر می گردد که بحث فقهی مجزا می طلبد.

        • دوشنبه 24 اسفند 1388-0:0

          افسوس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

          • دوشنبه 26 مرداد 1388-0:0

            مطالب آقای لاریجانی کمی ابهام دارد و کافی برای نتیجه گیری نیست ولی بنده مطالب دیگر ایشان را که خواندم دانستم مردی بسیار دقیق و صاحب علم هستند و به این سادگی نمی شود در باره ایشان اظهار نظر کرد. نظر اینجانب در باره حکومت و مشروعیت آن از این قرار است که حکومتی که از ناحیه خدا باشد مشروعیت الهی دارد و حکومتی که از جانب همه مردم باشت مشروعیت مردمی دارد و لذا در این صورت نباید حاکم دخالتی در امور شرع کند و چیزی را حلال یا حرام کند بلکه باید در چهار چوب احکام خدا کار مردم را راه بیندازد حکومت امامان از قیبل اول و حکومت رئیس جمهور از قبیل دوم است ولی کجا در دنیا همه مردم به کسی رای واحدی داده اند این تحقیقی نداشته و نخواهد داشت و اکثریت که همواره افراد بی سواد و کم ذهن را تشکیل می دهند نباید ملاک انتخاب باشد والسلام

            • دوشنبه 26 مرداد 1388-0:0

              قلب الاحمق ورائ لسانه شما كه برايشان خرده ميگيريد چقدر تحصيلات داريد /؟

              • شنبه 24 مرداد 1388-0:0

                آقاي لاريجاني نه از ممشروعیت چیزی میفهمن و نه از مباحث فلسفی
                انسان وقتی سطحی نگری وسیاست زدگی افرادی مثل آقاي لاريجاني را می بیند به حال مملکت زار زار گریه می کند

                • شنبه 24 مرداد 1388-0:0

                  من برادران لاریجانی را خیلی دوست دارم

                  • يکشنبه 14 تير 1388-0:0

                    متاسفانه اظهار نظر کردن در مورد دانسته ها و نا دانسته ها مد شده!

                    • سه شنبه 18 فروردين 1388-0:0

                      سلام
                      به نظرم این دو بزرگواری که نظر دادند نه از ممشروعیت چیزی میفهمن و نه از مباحث فلسفی، اتفاقا این بحث آقای لاریجانی کاملا علمی و از مباحث مطرح علم فلسفه است که خود ایشان از بهترین اساتید حوزه فلسفه در ایران هستند، ضمنا این حرف هیچ ربطی به حرف رضاخان نداره، ایشون مگه حاکمند فقط دارند نظرشون رو میگن کمی تحمل بد نیست.

                      • چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387-0:0

                        جناب n/Aانسان وقتی سطحی نگری وسیاست زدگی افرادی مثل شما را می بیند به حال مملکت زار زار گریه می کند تاکی می خواهید در مقابل اندیشه با فهاشی جواب دهید ایا خوب نیست در مقابل منطق با منطق حرف بزنید البته اگر سرتان می شود

                        • دوشنبه 30 مرداد 1385-0:0

                          اين حرف آقاي لاريجاني كه مشروعيت به راي مردم نيست يك معنا بيشتر ندارد و آن اينكه مشروعيت يعني من ! ايشان منظور اصليش اين است كه ما اجازه داريم هر كاري كه خواستيم انجام دهيم و مردم هم يعني بردگان ايشان رضا قلدر هم همين را ميگفت قانوان يعني خودم!


                          ©2013 APG.ir