تعداد بازدید: 4692

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 18 مرداد 1394-8:23

با اهمال مسئولان بابلی؛

محمدحسن خان فرو می ریزد؟

یک فعال میراث فرهنگی بابل: پل محمد حسن خان بابل در حال تخریب است و با ترک خوردن فضای میانی پل، هر لحظه امکان ریزش وجود دارد.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، بابک ابهرزاد: زهرا آقاجان نسب -دانش آموخته و فعال میراث فرهنگی بابل- در گفت و گو با ما اظهار کرد: شهرداری و مسئولان شهری بابل مسئول تخریب پل محمدحسن خان هستند.

این کارشناس ارشد باستان شناسی عملکرد مسئولان شهرستان بابل را در حفظ آثار فرهنگی و میراث باستانی بسیار ضعیف دانست و افزود : پل محمد حسن خان متعلق به دوره قاجاریه، در حال تخریب است و متاسفانه با ترک خوردن فضای میانی پل، هر لحظه امکان ریزش وجود دارد که باید سریعا توسط مسئولان شهرستانی این پل بسته شود .

وی که از میراث داران خانه معروف آقاجان نسب است، در رابطه با این بنای 180 ساله خاطرنشان کرد: هم اکنون خانه آقاجان نسب در حال تخریب است و میراث فرهنگی در پاسخ به درخواست های ما، از نبود بودجه لازم برای مرمت این بنا خبر داده است.

این فعال میراث فرهنگی همچنین به شهر 5000 ساله ترنجه اشاره کرد و گفت: با مطالعات انجام شده و بر اساس اسناد موجود، شهر ترنجه در حوالی ابوالحسن کلای بابل واقع بود که طبق آثار بررسی باستان شناختی متعلق به هزاره سوم پیش از میلاد است و ظرفیت جذب گردشگر را دارد.

آقاجان نسب یادآور شد: بابل می تواند با هزینه اندکی جذب گردشگر داشته باشد، اما متاسفانه مسئولان حوزه شهری دغدغه لازم را برای توسعه شهرستان ندارند.



لازم به ذکر است نامه ای از سوی انجمن حمایت از میراث فرهنگی بابل با همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان ، برای فرمانداری ارسال شده و نشست فوری با فرماندار، شهرداری و شورا در خصوص ترک عمودی روی قوس پل محمد حسن خان تقاضا شده است .


  • جمعه 23 مرداد 1394-0:39

    به جای زیر سوال بردن مسئولین که کار همیشگی بعضیاست کمی فکر کنید آقا این پل هزار سال قدمت داره خیلی درب و داغونه دیگه مسئولین باید به فکر پل جدیدو بزرگ باشن این پل بایست خراب بشه.

    • تاب=تخریب آثار تاریخی بابلپاسخ به این دیدگاه 4 1
      دوشنبه 19 مرداد 1394-10:47

      به وضعیت «خانه سلمان» که «تجارت خانه روس» بود در زمان پهلوی نخست، یادتون رفت اشاره کنید!
      شورای شهر و شهرداری قرار است این ساختمان را در راستای احداث پل سوم محمدحسن خان، تخریب کند!!

      • دوشنبه 19 مرداد 1394-10:23

        مسئولین بابلی الان در خواب اند.
        دارند تو انتخابات غرق میشند. البته نه بابل بلکه همه استان اینجوری شده. دائم در حال تخریب اند از شخصیت گرفته تا ساختمان و مرتع و کوه ....
        با تغییرات جوی حال و آینده دیگه چیزی برای مازندران نمیمونه.
        یکی از راه حلها اینه که مردم، مردم نهادها و حتی افراد غیر بومی مسئولیت کوچیکی رو در این راستا پذیرا باشند. دیگه کارهای زیست محیطی با نامه و مسئول درست نمیشه که حتی خود معضل همین مسئولین هستند. امر به معرف و نهی از منکر فقط برای مسایل حجاب و ... نیست بلکه باید در این حوزه هم جولان داده بشه. باید افکار عمومی رو به رسمیت بشناسیم و همگی پیگیر حل معضلات زیست محیطی و فرهنگی باشیم ....

        • دوشنبه 19 مرداد 1394-8:7

          ان شالله هر چه زودتر فرو بريزه ... آخه نگاه كنيد چقدر زشته!

          • دوشنبه 19 مرداد 1394-0:46

            امن از مسئولین بابلی. یکبار در روز جمعه دور از چشم میراث فرهنگی یرحموم بابل را خراب کردند بار دوم هم برخلاف ضوابط میراث ساختمان بلندی را در مجاورت موزه بابل ساختند. مقصر اصلی میراث فرهنگی مازندران است که در برابر تخلفات عدیده شهرداری بابل سکوت کرده است و یا واکنشش منجر به تعدیل ارتفاع نشده است حالا هم کلید ویرانی پل تاریخی محمدحسن خان که ثبت ملی نیز دارد شروع شده است. اگر متولیان بابل فرهنگ داشتند میراث خودشان را تخریب نمی کردند.

            • مهدی زمانیپاسخ به این دیدگاه 11 1
              يکشنبه 18 مرداد 1394-22:24

              پیشینه این پل قبل ازقاجاراست وبه دوران زندیه می رسد.شهردار فعلی که زمان ساخت جاده زیر پل
              هم شهردار بود به هشدارها بی توجهی کامل کرد.میراث بابل واستان
              هم سهل انگاری کرده ومیکنند.مگر مردم همتی کنند.

              • سه شنبه 20 مرداد 1394-9:11

                پشه کی داند که این پل از کیه ؟
                در بهاران زاد و مرگش در دی یه
                اینها نمیدانند با چه مشقاتی در آن دوره این پل ساخته شده است
                الان به همان سبک یک سانتی متر را هم نمی توانند بسازند
                رودخانه آن زمان با دست خشک شد بیل مکانیکی نبود خیلی ها هم تو آب مردند تا پل بنا شود خیلی ها هم از روی داربست افتادند و مردند با لا بر نبود لوازم برقی امروز نبود باید به این پل بماند
                آهــــــــــــــــــــــــــــــــــــای شهـــــــــــــــــــــــــــردار


              ©2013 APG.ir