تعداد بازدید: 4859

توصیه به دیگران 0

جمعه 30 مرداد 1394-22:16

عصر پنج شنبه در بابل؛

همایش ملی گاهشمار تبری برگزار شد

عکس های خبری مازندنومه/ 17 عکس از همایش گاهشمار تبری در سالن ارشاد بابل


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، بابک ابهزاد: عصر پنج شنبه به همت انجمن میراث بابل، همایش ملی گاهشمار تبری در سالن ارشاد بابل برگزار شد .

در این همایش برخی چهره های سرشناس از جمله دلاور بزرگ نیا  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ، دکتر فریدون جنیدی ایران شناس و پژوهشگر، محمد زمان فراست استاد برجسته خوشنویسی و امامعلی حبیبی قهرمان اسبق المپیک حضور داشتند.

در آغاز همایش زهرا آقاجان نسب -رئیس انجمن میراث بابل- به لزوم نگاه و حمایت عمیق تر به موضوع میراث فرهنگی این شهرستان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در شهرستان بابل حمایت های لازم برای حفظ میراث مادی و معنوی انجام نمی گیرد .

وی افزود: محوطه تاریخی ابوالحسن کلای بابل با قدمتی 5000 ساله، با توجه به ساخت و سازهای غیر مجاز در این محوطه تاریخی و نبود حمایت جهت کاوش های باستان شناسی، در حال نابودی است .

در ادامه دلاور بزرگ نیا -مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران- کمبود اعتبار و بودجه را دلیل از بین رفتن آثار تاریخی استان مازندران دانست و تصریح کرد: با بودجه ای که به میراث استان داده می شود ، تنها می توانیم ده اثر تاریخی را حفظ کنیم ، در حالی که مازندران دارای 600 اثر ثبت شده تاریخی است .

وی با اشاره به حضور مردم در امر مدرسه سازی و ساخت مساجد تصریح کرد: مردم خیر ما می توانند با کمک های مالی، نقش پررنگی در حفظ میراث خود داشته باشند .


  • ازغرب مازندرانپاسخ به این دیدگاه
    سه شنبه 30 شهريور 1395-18:45

    ازگاه شمار های منتشر شده در غرب مازندران سخنی به میان نیامد.طبق معمول نادیده انگاشته شد با تشکر از برگزار کنندگان این همایش که عرض و طول نگاه آنان از محدودۀ مرکز و شرق عبور نمی کند

    • دوشنبه 2 شهريور 1394-8:33

      من تعجب می کنم از مسئولین که حلال همه مشکلات را پول آن هم پول زور و غیر زور از جیب مردم می دانند. متاسفانه آقای بزرگ نیا نیز با این همه تجربه آنهم در حوزه فرهنگی از این قاعده مستثنی نسیت. ایشان می فرمایند: "مردم خیر ما می توانند با کمک های مالی، نقش پررنگی در حفظ میراث خود داشته باشند ." اما روند متداول در تما جوامع مشارکت دادن مردم در امر محافظت از آثار باستانی است که به دو روش پیاده می شود: 1- افزایش اطلاعات یا سواد مردم در این زمینه با آموزش. 2-استفاده از آنها به خصوص شنیدن دیدگاه های آنها و احترام به آن و سهیم کردن آنها در بهره اقتصادی حاصل از گردشگری آثار باستانی این پول به خصوص برای اقشار فقیر جامعه روستایی مفید است.
      اما اولین و رایج ترین واکنش به پیشنهاد یا موضوع آقای بزرگ نیا این است که پس پول نفت چی می شود یا اینکه چرا خود آقایان از حقوق میلیونی خود.... [نقطه چین آخر از خودم].

      • يکشنبه 1 شهريور 1394-12:10

        حرف اين شخص بابلي را تائيد مي كنم .بعضي از حاضرين بيشتر از اينكه بفكر تاريخ طبرستان باشند در خيال جمع كردن راي هستند

        • يکشنبه 1 شهريور 1394-6:39

          متاسفانه افرادی در عکس دیده می شوند که از فرهنگ و تاریخ چیزی نمی دانند و هرگز در این جلسات شرکت نمی کردند و حالا که انتخابات مجلس نزدیک شده پیدایشان شده...

          • شنبه 7 شهريور 1394-13:4

            بهتره بیشتر راجع به بزرگان این خطه تحقیق کنید تا به اشتباه به این میراث معنوی برچسب نزنید

          • شنبه 31 مرداد 1394-23:39

            ...هم تو این نشست حضور داشتن که،

            • شنبه 31 مرداد 1394-17:53

              با سلام از سایت محترم مازند نومه انتظار دارم که خبر برگزاری جشنواره ها و همایش ها و ... را قبل از برگزاری آنها به اطلاع علاقمندان برساند.ممنون

              • شنبه 31 مرداد 1394-13:6

                جنیدی مدیر بنیاد نیشابور وشاهنامه شناس بزرگ سخنان نغز ایراد کردندوازبزرگانی حضورادرسالن تقدیرشد که درگزارش دیده نمی شود.

                • شنبه 31 مرداد 1394-10:48

                  انگار آگاهی‌رسانی برای این همایش خوب کم بوده. بنده در مازندنومه خبری از برگزاری اون ندیدم.

                  • مازندنومهپاسخ به این دیدگاه 2 1
                    شنبه 31 مرداد 1394-1:33

                    درود بر شما. حق با شماست. تصویر آقای هومند را هنگام بارگذاری عکس ها دیده بودم. خدمت شان ارادت قدیمی داریم. غیر از ایشان چهره های دیگری نیز بودند که اظهارات و حضورشان از نگاه خبرنگار ما دور ماند. از قرار این خبرنگار محترم، جزو همیاران همایش بود و به خاطر درگیری برگزاری همایش، کم تر در سالن حضور داشت، به همین سبب نتوانست به شایستگی کل رویدادهای سالن را پوشش دهد. تلاش کردیم بیشتر از عکس استفاده شود تا به نوعی ضعف گزارش جبران شود. با سپاس.

                    • محمد هومندپاسخ به این دیدگاه 7 0
                      شنبه 31 مرداد 1394-1:2

                      جناب علی صادقی با سلام و خسته نباشید
                      شما بهتر از هرکسی میدانید که بنیانگذار و احیا کننده دو تقویم باستانی و خراجی مازندران و گیلان کسی جز نصرالله هومند نیست. ایشان از سال 1369 تا به اکنون بیش از 20 دوره تقویم فوق الذکر را استخراج و چاپ و نشر نموده است. اضافه بر اینکه ایشان نیز در میان جمع حضور داشته و نکاتی را تذکر داده اند. دریغ از یاد و نام وی در این خبر رسانه ای مازندنومه. جناب صادقی شما مرد حق هستید. زحمات پیشینیان را ارج بنهید.
                      محمد هومند


                      ©2013 APG.ir