تعداد بازدید: 3694

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 10 شهريور 1394-20:9

رسانه ها به داد سورت رسیدند

تورهای سورت گردی تعطیل شد/سورت نفس می کشد

پس از ورود رسانه ها و انتقاد از وضع نامناسب باداب سورت، با تصمیم گیری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران، بازدید و اجرای تور به مقصد این جاذبه گردشگری تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.


 مازندنومه، سرویس محیط زیست و گردشگری: تنها دو روز پس از انتشار گزارش مازندنومه درباره وضعیت نامناسب باداب سورت با عنوان «در سوگ سورت» امروز جلسه ای در فرمانداری ساری برگزار شد که در آن فرماندار مرکز استان، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران و رییس اداره میراث ساری حضور داشتند. نتیجه این جلسه ممنوعیت بازدید واجرای تور به این چشمه ارزشمند و در شرف تخریب است.


 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران پس از این جلسه اعلام کرد: برای حفاظت و احیای چشمه باداب سورت بازدید گردشگران و مسافران از این مجموعه تا اطلاع ثانوی امکان پذیر نیست.

دلاور بزرگ نیا تصریح کرد: نخستین و مهمترین وظیفه این سازمان حفظ و نگهداری آثاری است که در فهرست ملی به ثبت رسیده است و چشمه باداب سورت هم یکی اثر ملی و طبیعی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به گفته این مسئول اداره کل متبوعش، در مدت شش ماه واگذاری موقت، فنس کشی و استقرار یگان حفاظت را اجرا کرد تا برای حفاظت چشمه سورت که در سالهای گذشته با بی مبالاتی و نبود دلسوزی، آسیب های جدی دید، گام مهمی بردارد، اما هم چنان بی مهری به این اثر کم نظیر ادامه یافت تا این که رسانه های مجازی و فعالان فرهنگی از جمله حسین اسلامی ساروی و علی رمضانی پاچی با انتشار عکس و گزارش هایی از وضعیت نامطلوب سورت وارد گود شدند.

بزرگ نیا گفت: این اثر باید تا مدتی مورد استفاده قرار نگیرد تا خود را به صورت طبیعی احیا و ترمیم کند.

این مقام مسئول از آژانس ها و تورهای گردشگری خواست تور چشمه باداب سورت را از برنامه های خود حذف کنند تا با احیای آن شاهد زیبایی دوباره چشمه سورت و لذت حضور علاقه مندان و گردشگران باشیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مدیرکل این سازمان همچنین از برنامه های این اداره کل برای ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی در مجاورت چشمه  با همکاری جوامع محلی خبر داد و افزود: پس از بازسازی طبیعی سورت برای حضور گردشگران از شیوه سنتی و کنونی که بسیار آسیب زاست  باید پرهیز شود با راهکارها وامکانات علمی، کارشناسانه و منطبق با طبیعت رونق گردشگری سورت را فراهم کرد.

چشمه باداب سورت توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال 87 پس از کوه دماوند بعنوان دومین میراث طبیعی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

گفتنی است سهل انگاری در نگه داری و تبلیغ این باداب در سال های گذشته باعث شد برخی تورهای گردشگری آن را به نام باداب سورت دامغان معرفی کنند.

 


  • پنجشنبه 12 شهريور 1394-9:12

    با درود اقایون حالا چشمه سورت نابود شده و مرده چطوری باید نفس بکشه حتما باید این چشمه از بین میرفت تا دیگه کسی اونجا نره ؟واقعا دست شما درد نکنه ممنون نوشدارو پس از مرگ سهراب ادم نمیدونه باید خنده کنه؟داد بکشه؟گریه کنه؟فقط باید تاسف بخوره.

    • محیط زیستپاسخ به این دیدگاه 0 5
      پنجشنبه 12 شهريور 1394-8:44

      سلام جدا جای تعجب دارد در دارالندوه جمع شدید عجب تصمیمی گرفتید !!!!!شما چند نفری این تصمیم و گرفتید !!!!در تعجبم از دکتر اسلامی و دکتر بزرگنیا این چه تصمیم غلطی بود اقا شما ابرو نمیتونستید چشمارو کور کردید شما دیواری کوتاه تر از توریسم و مردم پیدا نکردید

    • یکی از شما!پاسخ به این دیدگاه 0 1
      چهارشنبه 11 شهريور 1394-17:49

      ما که کورانه عصاها می زنیم
      لاجرم قندیل ها را بشکنیم

      • روحی منش سارویپاسخ به این دیدگاه 6 0
        چهارشنبه 11 شهريور 1394-8:18

        خدا پدر دکتر حسین اسلامی ره بیامرزه. اگر ایشان در فضای مجازی سر و صدا بلند نمیکرد تا حالا دیگه از این سورت هم خبری نبود. خدا میدونه که ایشون باعث شد که جلسه فوری در فرمانداری برگزار بشه و حضرات مسوولین همه در خواب بودند از استاندار بگیر تا .....

        • دوستدار میراث فرهنگیپاسخ به این دیدگاه 1 0
          سه شنبه 10 شهريور 1394-23:58

          در نبود فرهنگ و متولیان فرهنگی تنها چاره کار تعطیلی از بازدید و استفاده از جاذبه های طبیعی می باشد. جای تعجب است که آیا واقعا مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفته اند: (این اثر باید تا مدتی مورد استفاده قرار نگیرد تا خود را به صورت طبیعی احیا و ترمیم کند.) به نظر خوانندگان و کارشناسان برای احیاء و ترمیم طبیعی این اثر چند قرن باید صبر کرد تا دوباره آب به همان جوی رفته باز گردد. متاسفانه بلایی که در سالهای اخیر بر آثار طبیعی و تاریخی ما وارد آمده است قابل جبران نخواهد بود و چاره کار تعطیلی آن نیست. از میراث فرهنگی مازندران هوشیاری بیشتری انتظار می رود.

          • ایرج عرب پاسخ به این دیدگاه 3 1
            سه شنبه 10 شهريور 1394-23:7

            امروز در فرمانداری ساری یک اتفاق مهم افتاد . چهره های دولتی ، چهره های موجه و دلسوز حضور داشتند . بزرگ نیا ی عزیز که الهی همیشه بزرگ باشد ، واحدی فرماندار که الهی همیشه تک باشد . معاونت سرمایه گذاری میراث جناب آقای باقری الحق متخصص فن گردشگری و .... همه دلسوز . شاید به عللی هماهنگی برای نجات سورت نبود و یا اصلا فراموش شده بود ولی آن اتفاق مهم این بود که یک چهره در میان این مسئولین بود که البته مسئول نبود ولی با جان دل جلو افتاد و زنگ هشدار را به صدا در آورد . بی جهت مسئولین سراسیمه جمع نشدند . او کسی نبود جز پدیده ساری دکتر اسلامی . او امروز نماد مطالبه مردم ساری شد . گروه یاران ساری چنان تلاش بی وقفه ای کردند که بی نظیر بود . به جرات می توان گفت که تمام سایت های محلی توسط این گروه مجازی برای احقاق حق ساری قرق شد . امروز مردم ساری و همه ساروی نشان دادند که یکی از ارکان اصلی ایجاد نظم و رشد و پیشرفت هر جامعه ای مداخله آرام با فن پرسشگری است . مردم ساری به ویژه نخبگان فرهنگی و مردم نهاد ها نشان دادند که می توان با پرسشگری جامعه را به سمت مطلوب پیش برد .

            • مهدی زمانیپاسخ به این دیدگاه 5 0
              سه شنبه 10 شهريور 1394-22:42

              اقدام درستی است .امید داریم قاطعانه اجرا شود .بنده شاهد بودم که بسیاری ازافراد رعایت سلامت این اثر بی نظیر طبیعی را نمی کنندوتذکر دلسوزان را برنمی تابند.شاید تاکنون حدوددوسوم آن روبه ویرانی رفته است.


              ©2013 APG.ir