تعداد بازدید: 3645

توصیه به دیگران 0

جمعه 13 شهريور 1394-23:14

بیانیه درخواست تبدیل کل زمین پادگان ساری به فضای سبز

ما اعتراض داریم

سرانه فضای سبز ساری درحال حاضر سه دهم متر مربع، یعنی تقریبا یک سی و یکم میزان مطلوب است، در حالی که جمعیت شهر ساری در حدود 300 هزار نفر است و باید در حدود 285هکتار فضای سبز داشته باشد/ اگر 6 هکتار از پادگان را به فضای سبز تبدیل کنیم ولی در کنار آن 280 هزار متر مربع بنا (در 15 طبقه) بسازیم، با توجه به این که برای این برج 5 طبقه پارکینگ پیش بینی شده است، یعنی هر روز انبوهی از خودروها با اهداف گوناگون وارد این منطقه خواهند شد و هوا را با آلودگی شان اشباع خواهند کرد. مگر ما در این شهر مغازه و مرکز تجاری کم داریم؟


مازندنومه، سرویس محیط زیست و گردشگری: تعدای از تشکل های مردمی در حوزه محیط زیستی و برخی سمن های دیگر در استان مازندران، با صدور بیانیه ای از مسئولان ساری درخواست کرده اند که به هیچ وجه در زمین پادگان این شهر مجتمع تجاری نسازند و آن را به باغ-موزه تبدیل کنند. متن کامل بیانیه درخواست تبدیل کل زمین پادگان ساری به فضای سبز عمومی با کاربری فرهنگی-هنری به این شرح است:

ما امضاکنندگان این بیانیه با توجه به قانون مصوب سال 69 و 88 درباره پادگان ها که باید از شهرها خارج شوند، اعلام می داریم که مسؤلان مرکز استان نباید بدون در نظر گرفتن درخواست گروه های مختلف مردم ساری، بخشی از این زمین را تبدیل به مجتمع تجاری نمایند.

می دانیم که گیاهان منبع تولید اکسیژن بوده ودی اکسید کربن و بسیاری از آلاینده ها را جذب و هوا را پالایش می کنند، به علاوه سبب خنک شدن هوا و لطیف شدن منظر شهری شده و با زیبا کردن چشم انداز شهری آرامش روانی ایجاد می کنند.

نظر کارشناسان محیط زیست سازمان بهداشت جهانی این است که سرانه مناسب فضای سبز در شهر ها باید در حدود 20 تا 25 متر مربع باشد. علی رغم این که در کشور ما کار شناسان این عدد را به 7 تا 12 متر مربع کاهش داده اند و با توجه به قرار گرفتن شهر ساری در شمال ایران، سرانه فضای سبز ساری درحال حاضر سه دهم متر مربع، یعنی تقریبا یک سی و یکم میزان مطلوب است، در حالی که جمعیت شهر ساری در حدود 300 هزار نفر است و باید در حدود 285هکتار فضای سبز داشته باشد.

 افزایش بیش از حد خودروها در این شهر فاجعه بار است و بدون شک با افزایش آمار انواع بیماری ها همراه خواهد بود، تنها یک نوع آن پوکی استخوان است که در مناطق آلوده میزان ابتلا به آن در حدود 6 برابر بیشتر است. هوای آلوده احتمال ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی، تنفسی و بسیاری از بیماری ها و اختلالات دیگر را افزایش می دهد.

اگر 6 هکتار از پادگان را به فضای سبز تبدیل کنیم ولی در کنار آن 280 هزار متر مربع بنا (در 15 طبقه) بسازیم، با توجه به این که برای این برج 5 طبقه پارکینگ پیش بینی شده است، یعنی هر روز انبوهی از خودروها با اهداف گوناگون وارد این منطقه خواهند شد و هوا را با آلودگی شان اشباع خواهند کرد. مگر ما در این شهر مغازه و مرکز تجاری کم داریم؟ یک مرکز خرید در خیابان توکلی ساخته شده است که هنوز افتتاح نشده و در میدان شهرداری در حال ساختن یک بنای عظیم تجاری هستند.

 شهروندان همان قدر که حق آزادی، حق انتخاب کردن و انتخاب شدن، حق معامله و... دارند، بر شهر و تحولات آن هم محق اند. مدرنیزه کردن شهر ساری بدون مشارکت شهروندان و بدون درنظر گرفتن ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن مرگ ایدۀ "شهر بسان زندگی ای اجتماعی" است. شهرسازی مشارکتی یا «شهرسازی با مردم» به جای «شهرسازی برای مردم» به مجموعه‎ای از روش‎ها و تکنیک‎ها اشاره دارد که نظرات و پیشنهادها و واکنش‎های مردم را در مورد اقدامات شهری می‎سنجد. باور کنید مردم هم الزامات توسعه را به خوبی درک می‎کنند و محدودیت‎های آن را می‎فهمند. کافی است تنها به بازی گرفته شوند. مشارکت مردم در تصمیم گیری ها، هزینه‎های شهرداری را هم کاهش می‎دهد و توسعه را به امری همگانی و در راستای منفعت همگانی بدل می‎کند.

ما شهروندان ساروی و امضاکنندگان این بیانیه، نسبت به ایجاد فضای تجاری در زمین پادگان ساری اعتراض داشته و مصرانه از مسؤلان محترم در ادارات کل راه و شهرسازی (مسکن و شهرسازی سابق)، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی، محیط زیست استان مازندران، استانداری، شهرداری و اداره محیط زیست شهرستان ساری تقاضا داریم به درخواست ما برای دستیابی به زندگی پاک تر و سالم تر در شهر ساری یاری رسانند و مطابق با بند 5 و 6 قانون تملک اراضی، به جای 3 هکتار زمین واقع در پادگان، زمین دیگری در نقطه ای خارج از شهر معاوضه شود تا شهردار محترم شهر ساری بتواند نسبت به تملک کل زمین پادگان و ایجاد فضای باغ موزه در جهت رفاه شهروندان اقدام نماید.

تهیه کننده بیانیه:

انجمن مهرورزان زمین پاک (ساری)

تعدادی از حامیان بیانیه:

-    انجمن کوهنوردان ایران (دیده بان کوهستان)
-    کانون توسعه همیاری مهد کودک های ساری
-    شبکه سمن های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران (مجموعه 45 سمن)
-    موسسه خيريه عشاق المهدي (عج)
-    انجمن همیاران سرطانی ساری
-    احمد آملی حقوق دان و مدافع حقوق کودک
-    گروه کونوردی نوشا ساری و قائمشهر

*مطلب مرتبط:

ریه های ساری و زمین پادگان

 

 


  • شهردار ساری و دیگر مقامات بدانندپاسخ به این دیدگاه 9 7
    شنبه 14 شهريور 1394-18:43

    درود. فراوان به جمع دوستانی که متفق و متحد و بدور از خودنمایی فردی ، حرکتی آموزنده را به منصه ظهور رسانده اند. شهردار مصمم ساری و دیگر مقامات بدانند که این خواست جمعی یک مطالبه تاریخی و برای ما مردم ساری به یادماندنی است و کم توجهی به آن نیز مطمئناً برایمان نابخشودنی است.

    • از پایتخت بهار نارنجپاسخ به این دیدگاه 11 0
      يکشنبه 15 شهريور 1394-1:55

      ربطی به شهردار بنده خدا نداره خواهشا از اون مایه نذارین اون اگه میتونست مطمئنا دست ارتشو کلا از این زمین کوتاه میکرد ولی شمام توجه داشته باشین که ثمه خیلی پر زوره این بار تا همینجاشم شاهکار کردن تیم شهرداری چه توقعاتی دارن ملت !!!

    • شنبه 14 شهريور 1394-11:14

      انشالله کل زمین پادگان به باغ تبدیل شود

      • شنبه 14 شهريور 1394-9:47

        شهردار محترم ساری لطفا دستور رهبری رو بگیرید برای اینکار اگه یادتون باشه بوستان یاس تهران که زمینش متعلق به وزارت اطلاعات و ارتش بود به دستور رهبری تبدیل به بوستان شد

        • شنبه 14 شهريور 1394-8:10

          شش هکتار را شهردار گرفت ما از شما امضا کنندگان میخواهیم به کمک اقای دامادی بقیه سه هکتار را ازاد کنید .با تشکر فراوان

          • يکشنبه 15 شهريور 1394-7:58

            این 6 هکتار رو هر شخصی شهردار بود تملک می کرد چون حق السهم شهرداری 4 هکتار بود و 2 هکتار دیگه رو به جای عوارض 60 میلیاردی که به خریدار بخشیدند از ایشون دریافت کردند شهرداری ساری وقتی که زندان و فروخت تا پادگان و بخره باید در مزایده برنده می شد نه اینکه مزایده رو واگذار میکرد

            • يکشنبه 15 شهريور 1394-9:26

              نگو اين حرف رو !!!هركي بود ميگرفت !!!؟؟ چند سال چند شهردار تلاش كردند چي شد!!!!فقط عبوريييييييييييييييييييييييييييي

              • دوشنبه 16 شهريور 1394-13:43

                باهوش جان؛ این پادگان حتی اگه شهرداری هم وجود نداشت که پیگیر بشه باید آزاد میشد. انقدر کوته بین و ساده اندیش نباشین. قانون بود. مصوبه دولت و مجلس. دستور رهبر. یه خرده فکر کنین دیگه. ای بابااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

                • دوشنبه 16 شهريور 1394-11:43

                  تملک پادگان در زمان حجازی انجام شده بود این و تو مصاحبه نقیبی با سایت مازنی نیوز هم میتونی بخونی اتفاقا اون قرارداد بیشتر به نفع شهر بود اما عبوری به بهونه ابنکه باید کل پادگان رو تملک کنیم اون مصوبه رو باطل اعلام کرد اما در نهایت نتوانست این کار رو انجام بده و به توافق بدتری تن داد

              • يکشنبه 15 شهريور 1394-7:39

                احسنت
                بقيه رو شما و دامادي شما هم بيايين بگيرين چه اشكال داره اتفاقا به نفع عبوري هم ميشه چون تحت مالكيت عام شهرداري قرارميگيره


              ©2013 APG.ir