تعداد بازدید: 4984

توصیه به دیگران 1

شنبه 21 شهريور 1394-20:32

عصر جمعه در قائم شهر؛

7 هنرمند پیشکسوت مازندران تجلیل شدند

مراسم تجلیل از هفت هنرمند پیشکسوت استان مازندران با حضور مدیران، هنرمندان و مردم علاقه مند عصر جمعه در قائم شهر برگزار شد


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، عباد طیبی: مراسم تجلیل از هفت هنرمند پیشکسوت استان مازندران با حضور مدیران، هنرمندان و مردم علاقه مند عصر جمعه 20 شهریور ماه سال 94 برابر با 20 کرچه ماه  سال 1527 تبری در سالن هلال احمر قائم شهر برگزار شد.

مدیر موزه مردم شناسی خانه ریحانه کوتنا که مسئول و دبیر اجرایی برگزاری این مراسم بود، اظهار داشت: موسیقی، زبانِ آفرینش و نشانِ عظمتِ آفریننده‌ای است که زیباست و زیبایی را دوست دارد.

محسن عزیزی کوتنایی با بیان این که موسیقی بومی ومحلی شکلی از موسیقی سنتی است که ریشه در آداب و رسوم یک قوم یا ناحیه دارد و سینه ‌به ‌سینه به نسل‌های بعدی می‌رسد، تصریح کرد: مازندران از فرهنگ و تمدن بسیار کهن و اصیل آریایی برخوردار است و به دلیل داشتن این تمدن باستانی و دیرینه و به دلیل علاقه به مراسم های آیینی ، جشن های باشکوهی در این دیار کهن برگزار می شود.

 دبیر اجرایی مراسم تجلیل از هفت هنرمند پیشکسوت استان مازندران تاکید کرد: در مازندران هم مانند اکثر نقاط ایران، موسیقی با زندگی مردم همراه و عجین است. در شالیزارها، جنگل‌ها، دریا، در آداب شادی و عزا و در همراهی با مراسم مذهبی، موسیقی مازندران نقش چشمگیری دارد.

وی با بیان این که ترانه‌های مازندرانی با ملودی‌هایی ساده و روان و اشعاری لطیف و بی پیرایه، سخنان دلنشینی را بیان می‌کنند که جذابیت خاص یافته و در یادها باقی می‌مانند، افزود: ترانه‌های اصیل مازندرانی با عناوین و نام های خاص، بیانگر قدمت و سابقه طولانی حوادث و مسایلی است که ریشه در زندگی مردم این سامان داشته و به زمان حال رسیده‌اند.



مدیر موزه مردم شناسی خانه ریحانه با اشاره به این که. در طول دو سه دهه اخیر شاهد تحولات چشمگیر و بزرگی در عرصه موسیقی مازندرانی هستیم، ادامه داد: امروز وقتی به هنر موسیقی نگاه می‌کنیم پیشکسوتان برجسته‌ای را می‌بینیم که برای همه ما مایه افتخار، غرور و عزت هستند و نیروهای جوان و مستعدی که در این سال‌ها در محضر این استادان توانسته‌اند آموزش ببینند و امروز به عنوان هنرمندانی برجسته و قابل توجه ایفای نقش می‌کنند.

وی با یادآوری این که مراسم تجلیل از هفت هنرمند پیشکسوت موسیقی مازندران در حالی برگزار می شود که امروز پیشکسوتان و علاقه مندان به آنها در کنار یکدیگر حضور دارند، گفت: من به عنوان دبیر این جشنواره پیامی به تمام استادانی که در این مراسم هنرنمایی و حضور دارند می گویم شما مأموریت خود را در معرفی و حفظ هویت هنر، شعر و  موسیقی مازندران و کشف اسرار و زوایای پنهان آن و ثبت آن به خوبی انجام دادید.



* تجلیل از 7 هنرمند پیشکسوت

در این مراسم استادان ابوالحسن خوشرو و محمدرضا اسحاقی قطعاتی را اجرا کردند و توران آرام و سید محمدعلی کاظمی شعر خواندند.

استاد حسینعلی طیبی هم در سالن حضور داشت و لله وا  10 بند او رونمایی شد، ولی استادان احمد محسن پور و کیوس گوران اوریمی به دلیل بیماری حضور نیافتند که جای خالی آنها احساس می شد و نمایندگان آنها به روی سن آمده، هدایای آنها را دریافت کردند.

دیدار حاج رمضان طیبی سیف کتی که حدود 90 سال دارد با استاد حسینعلی طیبی که دوست دوران کودکی هم بودند و به دلیل بیماری چند سال بود یکدیگر را ملاقات نکرده بودند، از حاشیه های جذاب مراسم بود.

احد جاودانی -مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران- و مهدی محمدی -فرماندار قائم شهر- از جمله مهمانان ویژه این همایش بودند.

گروه آیینی زندگی سوادکوه نیز در این مراسم به اجرای برنامه پرداخت.

 



    ©2013 APG.ir