تعداد بازدید: 4494

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 8 آذر 1385-0:0

«ياران باران» يا «رايحه خوش خدمت»؟

نگاهي به آرايش نيروهاي سياسي استان مازندران در انتخابات سومين دوره شوراها(يادداشت روز روزنامه بشيرمازندران.)


تا زمان برگزاري انتخابات سومين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا استان مازندران كمتر از 15 روز ديگر فرصت باقي است و تا زمان اعلام انتشار قطعي اسامي داوطلبان واجد شرايط نزد گروههاي سياسي (اصلاح طلبان، اصولگرايان و مستقل ها) نيز فرصت چنداني وجود ندارد. در عين حال تلاش گروههاي مختلف سياسي و اجتماعي و برخي شخصيت هاي پر نفوذ سياسي در سطح شهرهاي عمده استان براي رسيدن به فهرست مشترك در انتخابات همچنان در جريان است و تلاش لايه هاي مختلف اين گروه ها براي رسيدن به نقاط اشتراك فشرده تر شده است.

خوشبختانه نحوه بررسي صلاحيت داوطلبان عضويت در شوراها در هيات هاي اجرايي و نظارت در اين استان به گونه اي نبوده است كه انتخابات از فضاي رقابتي خارج شود و به جز در شهرهاي بابل، آمل و بهشهر كه چند تن از كانديداهاي شاخص اصلاح طلبان در مرحله اول رد شده بودند اما توسط هيات نظارت استان مورد تاييد قرار گرفتند و توانستند جواز ورود به رقابت هاي انتخاباتي 24 آذرماه را پيدا كنند.


در حال حاضر جبهه اصلاح طلبان در مازندران با فهرست «ياران باران» و جبهه اصولگرايان با عنوان «رايحه خوش خدمت» و مستقل ها هم طبق معمول با عنوان ستاد ائتلاف كانديداهاي مستقل مي آيند. با وجود آنكه اصلاح طلبان در اتنخابات شوراها به اشتراكات حداكثري رسيده اند اما رسانه ملي و به تبع آن رسانه استاني در ستون در حاشيه خبر سعي دارد تا موارد اختلاف جزئي بين نيروهاي اصلاح طلب را بزرگنمايي كرده و يا به گونه اي ديگر تفسير و تأديل كند.


در حال حاضر ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در كليه شهرستان هاي 16 گانه استان مازندران تشكيل شده است و نسبت به چگونگي حضور درخور در عرصه انتخابات تصميم مي گيرد.
براساس آخرين خبرها و شنيده هاي دريافتي ائتلاف اصلاح طلبان متشكل از احزاب و گروههاي عمده سياسي چون حزب اعتماد ملي، حزب مشاركت مجاهدين انقلاب اسلامي، كارگزاران، حزب اسلامي كار، انجمن اسلامي معلمان و… مشغول رايزني و تفاهم نهايي براي رسيدن به ليست واحد است.

 در اين راستا در شهرهاي قائم شهر، تنكابن، بابل، پل سفيد، رامسر ستاد ائتلاف اصلاح طلبان به ليست نهايي رسيده است و در ساير شهرها بخصوص مركز استان اين ستاد همچنان در حال رايزني و رسيدن به فهرست مشترك مي باشد.

 از اردوگاه اصولگرايان خبر مي رسد كه شريعت نژاد (رئيس ستاد انتخاباتي احمدي نژاد در ساري) به عنوان مسؤول ستاد انتخاباتي رايحه خوش خدمت در مازندران منصوب شد. پيش از اينكه در جبهه اصلاح طلبان علي اسدي بعنوان رئيس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان معرفي شده بود.

 در اردوگاه اصولگرايان سه انشعاب عمده وجود دارد ليست اصولگرايان قديمي شامل احزابي چون مؤتلفه، جامعه اسلامي فرهنگيان، كارگران و مهندسان، فهرست حاميان رئيس جمهور (كه به ستاد رايحه خوش خدمت تغيير نام يافته است) و حاميان شهردار تهران كه البته اين ليست در تهران و مشهد فعاليت دارد. علاوه بر اين برخي از گروه ها و شخصيت ها در سطح استان با عنوان مستقل ها حضور دارند كه به نوعي به يكي از گروههاي عمده سياسي كشور تمايل و نزديكي دارند. در عين حال يكي از مهمترين شهرهاي استان مازندران كه آوردگاه گروهها و احزاب مختلف سياسي است، شهر ساري مي باشد كه محل و مركز مانور قدرت اين گروه ها است.


در حال حاضر از اعضاي فعلي شوراي شهر ساري به جز يك نفر كه از افراد اصلاح طلب بود، ساير اعضا داوطلب شده اند كه در بين آنها دو نفر اصلاح طلب، يك نفر مستقل و سه نفر اصولگرا مي باشند. در بين چهره ها و نام هاي جديدي كه در محافل سياسي و اجتماعي زياد از آن برده مي شود نام يكي از رؤساي سابق ادارات شهرستان ساري است كه در زمينه خدمات حمايتي در حوزه اجتماعي فعاليت داشت. اين فرد داراي تحصيلات عالي دانشگاهي در مقطع دكتري است.

 علاوه بر آن يكي از چهره هاي ورزشي نيز كه رئيس هيات ورزشي استان بوده است از نزديكان به جبهه اصلاح طلبي است. همچنين باز هم يكي از چهره هاي سرشناس ورزش ساري كه در ستاد انتخاباتي رقيب رئيس جمهوري در دوره دوم انتخابات سال 84 فعاليت مي كرد وارد رقابت ها شده است. اما در اردوگاه اصولگرايان افرادي همچون يكي از اعضاي خانواده نماينده فقيه مردم ساري در مجلس شوراي اسلامي، دبير فدائيان اسلام، سه تن از اعضاي فعلي شوراي شهر و نيز يكي از كانديداهاي دوره هاي اول و دوم شورا حضور دارد.


احتمال دارد كه يكي از زنان شاخص در اين دوره به ليست اصلاح طلبان اضافه شود و رايزني ها براي اين موضوع ادامه دارد. به نظر مي رسد با توجه به عملكرد پر سر و صدا دوره دوم شوراي شهر ساري نزديك به دو سوم از اعضاي شوراي شهر ساري در انتخابات 24 آذرماه دچار تغيير شوند و همين امر باعث شده است تا شش عضو كنوني شوراي شهر تلاش هاي فراواني را براي جلب رأي شهروندان ساري بعمل آورند.
نكته جالب توجه اينكه هيچ يكي از چهره هاي شاخص و سرشناس اين دوره در مركز استان تمايل ندارند در قالب ائتلاف و با كانديداهاي ديگر حتي همسو و همفكر ظاهر شوند و تنها گروههاي سياسي و اجتماعي حاضر شدند ليست هايي را براي حمايت از اين افراد تنظيم و انتشار دهند.


  • چهارشنبه 22 آذر 1385-0:0

    ليست اسامي با سوابق و مدرك تحصيلي آنها را ارسال نمائيد با تشكر


    ©2013 APG.ir