تعداد بازدید: 3916

توصیه به دیگران 1

جمعه 10 مهر 1394-18:18

برگزاری نخستین جشن مهر و امیر در دیار امیر

جشن مهر و امیر عصر روز پنج‌شنبه 16 مهرماه 1394 در شهر امیرکلا (خیابان دارالشفا، جنب بیمارستان کودکان پلاک 46) برگزار می‌شود/ آیین پاسداشت امیرپازواری با برنامه‌هایی متنوّع در چهار محور اجرا می شود.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، سعید غلامی‌نتاج امیری، دبیر اجرائی جشن امیر: برای پاسداشت نام امیر پازواری و دیوان شعر او (کنزالاسرار) و تجلیل از امیری‌پژوهان، مراسمی با عنوان «جشن مهر و امیر» در دیار امیر(شهر امیرکلا) برگزار می‌شود».

   همایش‌های علمی فراوانی طی سال‌یان اخیر برای امیر پازواری و دیوان اشعارش در مازندران و دیگر نقاط کشور برگزار شده‌است، ولی این‌بار - در استمرار جشن‌های آئینی که توسط مرکز فرهنگی-هنری پارپیرار در تهران و مازندران برگزارشده، کانون توسعه پایدار امیرکلا (بنیاد امیر پازواری) با مشارکت مرکز فرهنگی پارپیرار و دیگر تشکل‌های مردم‌نهاد، "جشن مهر و امیر " را، با هدف إشاعه و إحیای فرهنگ محلّی و بومی تبرستان در میان نسل جوان برگزار می‌کند.

شیخ‌العجم امیرپازواری، بزرگترین و مشهورترین شاعر و عارف نامیِ تبرستان است و شهرت کسی در تاریخ ادبیّات این دیار به پای او نمی‌رسد. امیر، انسانی وارسته، عارف، فاضل، متدیّن و اشعارش مؤیّد اشراف و تسلّط وی به قرآن مجید و عشق او به ائمّه اطهار به ویژه امیرالمؤمنین مولا علی(ع) است.

اشعار امیر، در دلِ مردمانِ گستره جغرافیای فرهنگی تبری‌زبان، نفوذ بسیار دارد و سینة مردم، گنجینة اشعار اوست، لذا جهت تقویت هم‌دلی و هم‌زبانی در میان تبری‌زبانان، بر اساس ویژگی‌های شخصیتی امیر (بی‌آلایشی، فروتنی، دین‌مداری و عشق) و میراث نهفته در اشعار او و با آرزوی ایجاد رونق و رفاه و آبادانی روزافزون در دیار تبرستان، در نظر است تا با همراهی و مشارکت مردم و تشکل‌ها و انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد مازنی،جشن مهر و امیر برگزار شود.

 ما ضمن ابراز همدردی با خانواده های داغدار حادثه منا، که براثر بی تدبیری های مقامات سعودی بر مردم ما تحمیل شد، آیین پاسداشت امیرپازواری را با برنامه‌هایی متنوّع در چهار محورِ1. برپایی نمایشگاه دیارِ امیر (عکس و اشیای قدیمی)؛ 2. پاسداشت امیری‌پژوهی و تجلیل از امیری‌پژوه برجسته آقای محسن مجیدزاده و رونمائی از اثر جدید ایشان؛ 3. جشن آیینی امیر پازواری، امیری‌خوانی، اجرای آیین‌ها و نواهای بومی و مشاعره به زبان تبری و 4. نکوداشت روز جهانی کودک با بهره‌گیری از اشعار امیر و دیگر آثار فولکلوریک تبرستان برگزار می کنیم.

این برنامه عصر روز پنج‌شنبه 16 مهرماه 1394 برابر با هفدهم هرماه 1527 تبری 1394 (هم‌رمان با روز جهانی کودک)، در استان مازندران، شهرستان بابل ، شهر امیرکلا (خیابان دارالشفا، جنب بیمارستان کودکان پلاک 46) برگزار می‌شود.

امید است هر ساله در آخرین پنج شنبه نیمه اول مهرماه، جهت اعتلای نام امیر و تاثیرگذاری سازنده در زندگی مردم این دیار، جشن مهر و امیر، به همت مردم جای جای مازندران و کوشش سازمان‌های مردم نهاد در یکی از روستاها و شهرهای قلمرو فرهنگی تبرستان، گرد‌هم آییم و شاهد برگزاری باشکوه‌تر این آیین‌، باشیم.

مقدم همه مردم شریف مازندران و مردم فهیم امیرکلا و به‌خصوص فرهیختگان، استادان و کارشناسان ارجمند را به جشن‌ مهر و امیر گرامی می‌داریم.

این برنامه با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران و شهرستان بابل، توسط کانون توسعه‌پایدار امیرکلا (بنیاد امیر‌پازواری)، مرکز فرهنگی هنری پارپیرار، بنیاد هم‌اندیشان تبری، مهدکودک سرزمین شادی‌ها، ، انجمن جوانان سپید پارس، موسسه خیریه ایثار شفیع‌زاده، گروه همیاران پارپیرار، انجمن فرهنگی ادبی تلارپه، آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی دانه، آموزشگاه نقاشی پردیس، آموزشگاه آزاد هنری ایدا، انجمن رفتگران طبیغت استان مازندران، موسسه اندیشه و پژوهش طرح هزاره پاسارگاد(اندیشگاه طه)، رایانه جام‌جم و دگر دوستداران حوزه اندیشه و فرهنگ، تدارک دیده‌شده‌ است.

 


  • کانون توسعه پایدار امیرکلا (بنیاد امیرپازواری)پاسخ به این دیدگاه
    يکشنبه 8 آذر 1394-12:24

    جهت آگاهی از بخش های مختلف جشن مهر و امیر به پیوند زیر مراجعه فرمایید:
    http://mehroamir.persianblog.ir/

    • دوشنبه 27 مهر 1394-14:27

      مراسم فوق العاده ضعیف و ابکی بود اصلا در شان امیر نبود

      • سه شنبه 14 مهر 1394-11:12

        اسپانسرها سودخودشان را می برند!و بازاریابی های بعدی را!!به یک مراسم چقدر متصل شدن؟!!؟

        • ستاد اجراییپاسخ به این دیدگاه 0 3
          دوشنبه 13 مهر 1394-16:33

          📢📢 اطلاعیه ستاد اجرایی آیین مهر و امیر (16 مهر🕒) 📢📢
          امیر شاعری عارف و مردمی و آشنا با غم و شادی مردمان دیارش بود و قطعا اگر اکنون در زمانه‌ ما می‌زیست با داع‌دیدگان و محنت‌کشان روزگارشه همدلی، هم‌زبانی و هم‌دردی می‌نمود. ستاد اجرایی ایین مهر و امیر نیز ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار حادثه منا، که براثر بی تدبیری های مقامات سعودی بر مردم ما تحمیل شد، به آگاهی مردم شریف دیار طبرستان می‌رساند که آیین پاسداشت امیرپازواری را با حال و هوایی همسو با شرایط جاری کشور در روز پنج ‌شنبه 16 مهر ماه 1394 برگزار خواهد نمود.

        • دوشنبه 13 مهر 1394-14:2

          هزینه این مراسم چقدر میشه حدودا؟

          • دوشنبه 13 مهر 1394-13:52

            "امیر "بدون هیچ" لشگر سیاهی" آنهمه روشنایی برای مردمش هدیه آورد!اشعاری که از دل مردم بود و بر دل مردم نشست!!!! نمی دانم اشارت های امیر پازواری مهمت است یا انگشت اشاره امیر؟یا اشاره کنندگان امیر؟!!


            ©2013 APG.ir