تعداد بازدید: 2876

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 19 مهر 1394-10:2

پیشنهاد یک کارشناس ارشد مهندسی آب در آستانه سفر رییس جمهوری:

کارگروه بحران آب تشکیل شود

و حالا سفر آقای رییس جمهوری(64)/ کوروش قلی نژاد: تشکیل کارگروه بحران آب در استان هنگام سفر دکتر روحانی ضروری است، چرا که یکی از چالش های بحران آب در استان مصرف 90 درصدی آن در بخش کشاورزی است.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، خبر ارسالی کمیته رسانه ستاد استقبال مردمی از رییس جمهوری: کارشناس ارشد مهندسی آب با بیان اینکه سفر ریاست جمهوری برای توسعه استان بسیار مهم است، گفت: دعوت از کارشناسان زبده امور آب در کنار مدیران، جهت بررسی و بیان راهکار در بررسی چالش آب با توجه به اقلیم استان بسیار موثر است.

 کوروش قلی نژاد تشکیل کارگروه بحران آب در استان را در هنگام سفر ضروری دانست و افزود: یکی از چالش های بحران آب در استان مصرف 90 درصدی آن در بخش کشاورزی است.

این کارشناس مهندسی آب، بهره برداری بی رویه از آب های زیرزمینی را سهولت در دسترسی به منابع آبی دانست و افزود: استفاده بهینه از سفره های زیرزمینی فرهنگ سازی نشده است.

وی خاطر نشان کرد: مطبوعات و رسانه ها در زمینه مصرف بهینه از منابع آبی تاثیر بسزایی دارند.

قلی نژاد با بیان اینکه با کاهش بارندگی های اخیر دچار بحران آب شده ایم، افزود: کشاورزان در برخورد با کم آبی اقدام به حفر و یا کف شکنی می‌کنند که با این کار به سفره های زیرزمینی آسیب می رسانند.

این کارشناس امور آب یکی دیگر از مشکلات سوءمصرف آب را در کشت محصولات جالیزی دانست و گفت: امسال با توجه به اعلام کم آبی، کشاورزان اقدام به کشت محصول هندوانه کردند که صرفه ی اقتصادی نیز نداشت .
 
وی معتقد است که ما هیچگونه برآوردی نداریم که در هر سال زراعی این محصولی که کشت می شود به نسبت آب مورد استفاده، دارای ارزش اقتصادی است یا خیر.

این کارشناس امور آب محاسبه بهای تمام شده تولیدات کشاورزی به نسبت آب مصرفی را یکی از راهکارهای جلوگیری از اتلاف آب دانست و گفت: برای بازار فروش تولیدات انبوه محصولات کشاورزی باید تمهیداتی از جمله صادرات باید پیش بینی شود تا کشاورزان دچار ضرر و زیان نشوند، زیرا اگر کشاورز از محصول خود بهره ای نبرد شاید اقدام به تغییر کشت کند که این موضوع می تواند به مدیریت منابع آبی لطمه وارد کند.

وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید به موضوع بحران کم آبی توجه ویژه ای شده است، تصریح کرد: دولت در سطح کلان به فکر چاره اندیشی برای رفع بحران کم آبی است و برنامه هایی را نیز در دست اقدام دارد.

قلی نژاد ضمانت اجرایی دستورالعمل های صادره از سوی دولت را همکاری قاطعانه دستگاه های انتظامی و قضایی دانست و گفت: لازم است دستگاه های متولی به صورت ویژه به پرونده های آبی رسیدگی کنند تا تعیین تکلیف پرونده های حساس امور آبی وارد یک پروسه طولانی مدت اداری نشود.


  • يکشنبه 19 مهر 1394-12:36

    ای جان برار..ته چی گنی...اب شرب شهرها که با این مدیریت بر باد بورده


    ©2013 APG.ir