تعداد بازدید: 3660

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 22 مهر 1394-8:59

اسپهبد خورشید غروب می کند

اینجا کسی بیدار است؟

نمی دانیم حمایت از یک غار در حال تخریب، امنیت چه کسانی را به خطر می اندازد که آن را مسئله ای امنیتی تلقی کرده اند؟/نمایندگان مجلس و مسئولان استان و شهرستان واقعا نمی توانند به یک شرکت بگویند ماسه تمام سوادکوه برای آن ها باشد، فقط زیر پای بزرگ ترین طاق طبیعی دنیا، برای غار و مردم و آیندگان بماند؟


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، متن: قاسم مرادی- عکس: عباد طیبی: غار اسپهبد خورشید و مصائب آن حرف روز دوستداران و دیده بانان میراث فرهنگی است. اسپهبد خورشید ما در حال غروب کردن است و اجازه نمی دهند دوستداران اسپهبد به دیدار این «یادگار غمگین اعصار» بروند.

عده ای از علاقه مندان و دلسوزان میراث و غار اسپهبد خورشید برای حمایت از این جاذبه طبیعی، قرار گذاشتند ۲۴ مهر در کنار اسپهبد خورشید گرد هم آیند، تا نشان دهند او تنها نیست، اما مخالفت فرماندار و مسئولان سوادکوه مانع از این امر شد.

نمی دانیم حمایت از یک غار در حال تخریب، امنیت چه کسانی را به خطر می اندازد که آن را مسئله ای امنیتی تلقی کرده، مانع از اجرای آن شدند؟

شاید ازدحام زیاد جمیعت ورزشگاه متقی، مانع از آن شد که مسئولان استانی ما سخن رییس جمهوری را نشنوند که بر حفاظت از دریا و جنگل و منابع طبیعی تاکید کرد!

نمایندگان مجلس و مسئولان استان و شهرستان واقعا نمی توانند به یک شرکت بگویند ماسه تمام سوادکوه برای آن ها باشد، فقط زیر پای بزرگ ترین طاق طبیعی دنیا، برای غار و مردم و آیندگان بماند؟

ما را چه شده است؟ آیا امانت داری یک تکلیف دینی نیست؟ آیا تخریب امانتی که برای آیندگان مان است عین گناه نیست؟

  ماشین های عظیم الجثه در حال بلعیدن بزرگترین طاق طبیعی دنیا هستند و دست های کوچک ما ناتوان از جلوگیری فاجعه. در می زنند، کسی در این خانه بیدار است؟


  • چهارشنبه 13 آبان 1394-14:41

    مسولین لطفا خواهشنا به فکر باشید

    • سوادکوه♡پاسخ به این دیدگاه 4 0
      دوشنبه 27 مهر 1394-19:27

      واقعا باعث تاسف است..

      • سوادكوهيپاسخ به این دیدگاه 8 0
        پنجشنبه 23 مهر 1394-17:27

        باسلام،علاوه برغاراسپهبد،منطقه زيباودلانگيز (تنگه خطيركوه دوآب پل سفيد)چندسالي است درحال نابودشدن است خدالعنت كندآنهائيكه مجوزبرداشت شن و ماسه رادادندوخدا ازآنهانگذردكه حمايت مي كنندافرادي كه ضمن بردن سرمايه وتخريب محيط زيست براي مردم منطقه هم مزاحمت ايجادميكنندپس خبرنگاران متعهدكجاهستندعزيزان نيازبه تجمع نداردچيزي كه عيان است چه حاجت به بيان است.

        • سارا توکلیپاسخ به این دیدگاه 10 0
          پنجشنبه 23 مهر 1394-4:25

          نباید نباید نباید تخریب شود

          • نویسنده ناشناسپاسخ به این دیدگاه 12 0
            پنجشنبه 23 مهر 1394-4:23

            خبر غم انگیزی ست،
            من واقعا متاسفم،
            نباید اجازه ی این کار داده شود،
            عکس ها عمق فاجعه را نشان میدهند..

            • طاها وفایی نژادپاسخ به این دیدگاه 15 0
              چهارشنبه 22 مهر 1394-11:49

              باعث تاسف است!
              متاسفانه ضعیف بودن نهادهای حفاظتی و نظارتی مثل محیط زیست و میراث فرهنگی در برابر دیگر نهادها و بعضا اشخاص دارای قدرت، که تنها منافع شخصی و گروهی برایشان اهمیت دارد، روز به روز موجب آسیبهای بیشتر به آثار و ابنیه تاریخی، منابع کمیاب طبیعی و سرمایه های کم نظیر ملی میگردند.
              در عین حال، کمبود نهادهای مردمی حامی و محافظ میراث فرهنگی و محیط زیستی و از طرفی "امنیتی" تلقی کردن و یا جلوه دادن هر نوع تجمعی...و برخوردهای بعضا سلیقه ایشان، آینده ای ناگوار را برای میراث ما رقم خواهد زد.
              با امید به اینکه، شاهد این فاجعه برای بزرگترین طاق طبیعی جهان نباشیم.
              با درود و بدرود

              • چهارشنبه 22 مهر 1394-11:17

                چند وقت پیش توو روزنامه ها می خوندم که داعش (لعنت خدا بر آنها)، شهر "پالمیرا" در سوریه و یکسری موزه های باستانی در عراق رو نابود کرد...!
                بله، ما بیداریم.

                • جمعه 24 مهر 1394-12:41

                  و این نشان می دهد که بعضی از ماها در بعضی جاها با داعش هم جهتیم!

                • پدیده ای نادر !پاسخ به این دیدگاه 17 0
                  چهارشنبه 22 مهر 1394-11:13

                  هیچوقت خطر را تا این حد نزدیک ندیدم . تصاویر تکان دهنده است . لطفاً شرکت بهره بردار را معرفی کنید . آدرس شرکت را بنویسید تا هر کدام از ما مکاتبه و یا مراجعه به آن داشته باشیم . نام مسئول دولتی را هم بنویسید لطفاً او را به همه معرفی کنید .
                  مواظبت از پدیده های نادر طبیعت - آن هم چنین پدیده ای نادر - وظیفه همه ما است . لطفاً مردم را هم در چنین مواردی مسئول بدانید و از همه کمک بخواهید . متشکر از خبرنگاری که این تصاویر را مخابره کرد .

                  • احمدی کمرپشتیپاسخ به این دیدگاه 17 0
                    چهارشنبه 22 مهر 1394-9:54

                    دریغ است ایران که ویران شود...


                    ©2013 APG.ir