تعداد بازدید: 3796

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 28 مهر 1394-22:21

یک طراح گرافیک بیان کرد:

گرافیک عاشورایی؛ فراوانی کمیت، افول کیفیت

صادق محمدپور: آیا استفادة هزار باره از نخل و پرچم و شمشیر و نوشتن كلمه‌هایی مانند یا حسین (ع)، یا ثار‌الله و نظایر آن بر پهنة پوسترها، بنرها و پرچم‌ها و آثاری از این دست پاسخگوی نیاز جامعه امروز به مسائل پیرامون واقعه كربلاست؟  


 مازندنومه، سرویس فرهنگی  وهنری: محمدصادق محمدپور -طراح گرافيك- درگفت‌وگو با مازندنومه، ضمن انتقاد از کیفیت نازل آثار گرافیکی که در ایام محرم بر چهره شهر و روستا می نشیند، در ابتدا این سوال را مطرح می کندکه  آیا استفادة هزار باره از نخل و پرچم و شمشیر و نوشتن كلمه‌هایی مانند یا حسین (ع)، یا ثار‌الله و نظایر آن بر پهنة پوسترها، بنرها و پرچم‌ها و آثاری از این دست پاسخگوی نیاز جامعه امروز به مسائل پیرامون واقعه كربلاست؟  

وي با بیان این که گرافیک هنری است کاربردی و مبتنی بر سفارش، افزود: در کشور ما موضوع عاشورا و سایر مناسبات دینی بیشترین تقاضا را دارد که متاسفانه این فراوانی کمیت، همراه با افول کیفیت و تاثیرگذاری همراه است.

این طراح گرافیک ادامه داد: تقریباً بیشتر تركیب‌بندی آثار از نمادها و عناصر تكراری تشکیل می شود كه اگرچه نشانه‌اند، بیش از هر چیز به رئالیسم واقعه كربلا اشاره كرده‌اند.

محمدپور ادامه داد: البته برخی هنرمندان مازندرانی در این سال ها پوستر های عاشورایی خوبی تولید کرده اند که مجال دیده شدن توسط عموم را نیافته اند.

این هنرمند بابلی با اشاره به این که جایگاه واقعی پوستر در گالری ها و موزه  ها نیست و اگر در طراحی مبلمان شهری جایگاه مخصوص به خود را داشته باشند می تواند وارد متن جامعه بشود و در جریان های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تاثیرگذار باشد، استدلال کرد:  این موضوع مهم، همت مسئولان شهری به خصوص شهرداری ها و نهادهای فرهنگی را می طلبد.


تازه ترین طرح مذهبی صادق محمدپور

اين طراح گرافيك اضافه کرد: موضوع مهمتر که متاسفانه نادیده گرفته می شود، حفظ شان و حرمت عزیزانی است که موضوع طراحی قرار می گیرند مانند صفات الهی، ائمه معصوم (ع)، شهدا، علما و....

محمد پور با بیان این که شاید 90 درصد آثارم به گرافیک تجاری تعلق دارد و به ندرت به خود اجازه می دهم که وارد حیطه سفارشات مذهبی شوم، اذعان کرد: می ترسم حق موضوع ادا نشود و شرمنده صاحب اثر شوم، اما وقتی ایده خلاقانه ای را می یابم  با شوق فراوان درصدد اجرای آن می شوم.

لازم به ذکر محمدپور متولد خرداد 1365 در بابل و دارای مدرک کارشناسی جامعه شناسی و کارشناسی ارشد کارگردانی انیمیشن است که در سال 93 پوستر "روزنامه فردای عاشورا" از او مقام اول کشور را به دست آورد.(تصویر زیر)



 


  • پنجشنبه 30 مهر 1394-15:28

    درود بر شما. حرف حساب زدید برادر

    • چهارشنبه 29 مهر 1394-16:12

      چراخود ایشان برای مناسبت های مختلف که از ادارات درخواست میشود از یک طرح یکسان استفاده میکند.!

      • مصطفی ولی پور پاسخ به این دیدگاه 10 4
        چهارشنبه 29 مهر 1394-14:18

        درود خدا بر کسانی که میدانند چه میکنند
        نگاه استاد محمدپور به امر طراحی بی شک با توجه به سن و سال ایشان، نگاهی پخته و پر از نبوغ میباشد.
        توفیق دوستی و هم کلامی با ایشان افتخاریست برای بنده
        بهترین باشید استاد


        ©2013 APG.ir