تعداد بازدید: 4086

توصیه به دیگران 1

جمعه 1 آبان 1394-22:19

کربلا امروز(7)

پرواز بالگرد بر فراز کربلا

گزارش روزانه مازندنومه از عراق/ آنچه آمارهای رسمی کشور تایید کرده است حضور بیش از 17 هزار زایر در دهه محرم در کربلا و بیش از هفت هزار زایر در عاشورا و تاسوعا در کربلای حسینی است؛ از کشورهای پاکستان، بحرین، هند، اندونزی، لبنان، عربستان سعودی و بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز زایران به کربلا آمده اند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمد اسماعیل بخشی سورکی: تاسوعا و عاشورا در کربلا رنگ دیگری دارد، اینجا در و دیوار غم دار است و آسمان نیز دلش گرفته است.

امسال نسبت به سال های قبل جمعیت بیشتری در شهر حضور دارند و بسیاری از مواکب عزاداری عراقی و ایرانی یا دادن نذری در صبح و ظهر وشب از میهمانان امام حسین(ع) پذیرایی می کنند.

از اواخر روز تاسوعا جماعت عرب از جای جای عراق از سمت باب القبله حرم حضرت عباس(ع) و سمت خیمه گاه برای عزاداری به کربلا می آیند.

در هر گوشه ای که می نگری جمعی از زوار به سمت حرم ایستاده و یکنفر از جمع نیز با صدای بلند زیارت را خوانده، مابقی تکرار می کنند.

حسینی – خبرنگار صدا و سیما- نیز در خیابان علی اکبر(ع) و بین الحرمین مشغول تهیه گزارش بود تا مردم کشورمان را با حال و هوای این ساعات کربلا آشنا کند.

حرمین شریفین در ساعات انتهایی عصر تاسوعا مملو از جمعیت است و به قول معروف جای سوزن انداختن در حرم نیست.

آنچه آمارهای رسمی کشور تایید کرده است حضور بیش از 17 هزار زایر در دهه محرم در کربلا و بیش از هفت هزار زایر در عاشورا و تاسوعا در کربلای حسینی است؛ از کشورهای پاکستان، بحرین، هند، اندونزی، لبنان، عربستان سعودی و بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز زایران به کربلا آمده اند.

بازار کربلا تا عصر تاسوعا باز است و پس از آن نیز آرام آرام بسته می شود و در عاشورای حسینی تقریبا همه مغازه ها بسته و تنها بساط غذای نذری به راه است.

با رسیدن به عاشورای حسینی چادرهای هلال احمر عراق و همچنین مرکز درمان بیماری و داروخانه در اطراف حرم برپا می شود و در آن فشار خون زوار اندازه گیری و همچنین قرص هایی برای بهبود شرایط زایرانی که بیمار شده اند، در اختیار آنها قرار داده می شود.

کار مهم دیگری که امسال برای اولین بار در خیابان حضرت علی اکبر(ع) به موازات بین الحرمین شریفین انجام شده است استقرار مرکز اعلام مفقودان است که با اعلام از طریق بلندگو زواری که منتظر گمشده خود هستند می توانند به آسانی آنها را پیدا کنند.

همچنین امسال برای اولین بار شاهد پرواز بالگردهای ارتش عراق بر فراز شهر کربلا هستیم که به نظر می رسد با تهدید داعش و تصمیم مسئولان عراقی و ایرانی، این کار برای کنترل حریم هوایی و پروازی عراق و شهر کربلا در حال انجام است.

*مکارم اخلاق و اخلاق حسنه انسان را به اوج می رساند

امشب آیت الله سیدمرتضی قزوینی با بیان اینکه زیارت امام حسین(ع) مستحب است اما نماز واجب است، افزود: تارک نماز اصلا زیارتش مورد قبول نیست، گریه و تباکی بر سیدالشهدا مطلوب و محبوب است اما کسی که قاصر در نمازش باشد، زیارت او را به خدا نزدیک نخواهد کرد.

امام جماعت حرم مطهر سیدالشهدا با اشاره به اهتمام امام بر اقامه نماز اظهار داشت: همه ائمه، علما و مجتهدین بر اقامه نماز حتی در سفر و یا حتی در مسیر سفر و هواپیما تاکید دارند.

وی اظهار کرد: حسین برای نماز و اقامه امر به معروف و نهی از منکر شهید شد و در روایات متعدد از معصومان است که هر کس نماز خود را ضایع کند، جایگاهش جهنم است.

آیت الله قزوینی با بیان اینکه تارک نماز تارک امر به معروف و نهی از منکر نیز خواهد بود افزود: ای مومنان و شیعیان فرزندان خود را به نماز تشویق کنید.

وی گفت: در روز عاشورا لشگر عمرابن سعد با بهانه عدم اطاعت امام حسین(ع) از یزید او را کشتند با اینکه می دانستند فرزند پیامبر است اما بدانید که اگر حاکمی، مدیری ویا مسیولی شما را به معصبت فراخواند او را اطاعت نکنید.

امام جماعت حرم سیدالشهدا با بیان اینکه مومنی اگر فحشا و یا عمل خلافی انجام دهد، جراحتی بر جراحت های سیدالشهدا اضافه خواهد شد، افزود: سعی کنید مراقب دختران، پسران و جوانان خود باشید و اجازه ندهید وسایل ترویج اباحه گری در منازل شما رواج یابد.

وی اخلاق حسینی را یکی از درس های عاشورا دانست و تاکید کرد: به فرزندان خود اخلاق حسینی بیاموزید چرا که مکارم اخلاق و اخلاق حسنه است که انسان را به اوج می رساند.

وی همچنین به جنگ جوانان شیعه با داعش و تکفیری ها اشاره کرد و گفت: دعا می کنیم که خداوند ریشه داعش، تکفیری ها و وهابیت و آل سعود را از روی زمین بردارد.

این عالم روحانی که تنها در شب عاشورا عمامه از سر بر می دارد، روضه وداع و شهادت امام حسین (ع) را خواند و جماعت اعراب و سایر زوار بر مصایب اهل بیت گریستند.

بعد از مراسم، جمعیت با فریاد لبیک یا حسین با حضرت ابی عبدالله تجدید بیعت کردند و هر گروه و دسته ای نیز که وارد حرم می شود با همین شعار وارد صحن می شود و با حضرت بیعت مجدد می کند.


  • شنبه 2 آبان 1394-20:5

    خوش به حالشون
    اللهم ارزقنا...

    • ازغرب مازندرانپاسخ به این دیدگاه
      شنبه 2 آبان 1394-19:4

      امام خمینی هرگاه که ضرورتئ ایجاب می کرد تا اسمی از عربستان ببرد از آن به«حجاز» یا «نجد »یاد می کرد که اسم اصلی این شبه جزیره است و عربستان یک اسم جعلی که آل سعود به نام خود آن را چنین نامیده است فهتر نیست در پیروی از امام آنجارا حجاز یا نجد بنامیم؟


      ©2013 APG.ir