تعداد بازدید: 3275

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 5 آبان 1394-3:59

نذر کتاب؛ بازخورد یک حرکت فرهنگی از اهواز تا بابل

در ابتدای کار کمی نگرانی از بازتاب این اقدام داشتیم. اگر دوستان اهوازی ما این کار را نمی‌کردند شاید ما هم دست به چنین اقدامی نمی‌زدیم. به هر حال هر کار نو و ایده تازه با پرسش‌ها یا شاید نقدهایی همراه می‌شود.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان آرای: پنج‌شنبه هفته گذشته یعنی عصر روز هشتم محرم، خبری در شبکه‌ها و رسانه‌های مجازی منتشر شد که به سرعت توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. این خبر برای همه مخاطبان جذابیت خاصی داشت. «نذر کتاب» عنوانی بود که برای این خبر و اقدام انجام شده در شهرستان اهواز در نظر گرفته شده بود.

تعدادی از فعالان فرهنگی و جوانان این شهر استان خوزستان با هدف ترویج فرهنگ‌ کتابخوانی در اقدامی جدید و متفاوت، کتاب را به عنوان نذری بین مردم توزیع کردند. این اقدام سبب شد که در مازندران نیز تعدادی از فعالان فرهنگی دست به اقدام مشابهی بزنند. گروه همیاران کانون توسعه پایدار امیرکلا(بنیاد امیرپازواری) با مشاهده انجام این اقدام در شبکه‌های مجازی، تلاش کردند تا همین کار را در شهرستان بابل انجام دهند.

 این کار فرهنگی در محل تجمع و تردد هیات‌های عزاداری این شهرستان در پنجشنبه بازار به سمت پیرعلم برگزار شد و تا شامگاه ادامه یافت. مدیرعامل کانون توسعه پایدار امیرکلا در این باره به همشهری گفت: پس از مشاهده کار خوبی که در اهواز انجام شد، به این فکر افتادیم که ما هم پیرو این اقدام چنین کاری را در شهرستان خودمان انجام دهیم. از زمانی که خبر را شنیدیم و تصاویرش را دیدیم تصمیم به انجام این کار گرفتیم. این تأثیر انجام یک کار خوب است که حتی در مقیاس کوچک می‌تواند اثرگذاری گسترده‌ای داشته باشد. در اقدامی که گروه ما در بابل انجام داد، دوستان اهوازی ما اثرگذار بودند.

 «سعید غلامی نتاج امیری» افزود: زمان بسیار کمی برای انجام این کار داشتیم. از عصر پنج‌شنبه که خبر را دیدیم به فکر انجام این کار افتادیم. ساعت 9 صبح جمعه ایده مطرح شد و پس از موافقت دوستان، تا ساعت 15:30 میزهای نذر کتاب در پیرعلم بابل برپا شد. در این چند ساعت به همه دوستانی که می‌شناختیم به صورت تلفنی و برخی هم حضور فراخوان دادیم تا کتاب‌هایی که خوانده‌اند و در کتابخانه‌شان وجود دارد، در اختیار قرار دهند تا به مردم هدیه کنیم.

 وی اظهار کرد: برخی از دوستان هم که شرایط اهدای کتاب نداشتند مبالغی را پرداخت کردند تا با آن مبالغ کتاب‌هایی را خریداری کنیم. حاصل این اقدام چند ساعته جمع‌آوری تعداد قابل توجهی کتاب و حدود 300 هزار تومان وجه نقد شد. بلافاصله برای خرید کتاب نیز اقدام شد که پس از در میان گذاشتن طرح با فروشندگان کتاب، بسیاری از کتاب‌ها با تخفیف و حتی برخی نیم‌بها خریداری شد.

این فعال اجتماعی با بیان این‌که در ابتدای کار کمی نگرانی از بازتاب این اقدام داشتیم، خاطرنشان کرد: اگر دوستان اهوازی ما این کار را نمی‌کردند شاید ما هم دست به چنین اقدامی نمی‌زدیم. به هر حال هر کار نو و ایده تازه با پرسش‌ها یا شاید نقدهایی همراه می‌شود. با این احتمال که ممکن است چند نقد هم به این حرکت انجام شود با دوستان وارد عرصه شدیم و کارها را انجام دادیم. اما از لحظه‌ای که کتاب‌ها به محل عرضه برده شد و چند بنر را نصب کردیم، به صورت خودجوش عزاداران به کمک ما امدند. حتی در چیدن کتاب‌ها خود مردم به ما کمک کردند. در واقع عملاً خود مردم وارد این حرکت شدند و اجرای آن را به دست گرفتند.

 مدیرعامل کانون توسعه پایدار امیرکلا با بیان این‌که استقبال مردم و خانواده‌های عزادار روز تاسوعا فراتر از انتظار بود، گفت: پس از آغاز عرضه کتاب در محل، با هماهنگی خود مردم این پیشنهاد مطرح شد که به جای هر فرد یک کتاب، به هر خانواده یک کتاب اهدا شود تا به خانواده‌های بیشتری کتاب برسد. به همه افراد هم توصیه کردیم که این کتاب‌ها را پس از مطالعه به افراد دیگر بدهند تا زنجیره نذر کتاب ادامه داشته باشد این اقدام ساکن نشود.

غلامی نتاج افزود: چند سال پیش نیز اقدامی مشابه در گستره بین‌المللی با نام «کتابت را زمین بگذار» آغاز شده بود. به این شکل که هر کسی در هر نقطه‌ای از دنیا کتابی را که می‌خواند در یکی از اماکن همگانی می‌گذاشت تا فرد دیگری آن را بخواند. طرح نذر کتاب هم در همین راستا قابل طبقه‌بندی است.

وی اظهار کرد: حدود 600 جلد کتاب با موضوعات مختلف کودک و نوجوان، شعر، روانشناسی، رمان، مذهبی و اجتماعی در این طرح به شهروندان بابل اهدا شد. خوشبختانه به خاطر استقبال بالا از این طرح، کتاب‌ها تا زمان اذان مغرب تمام شد. البته به خاطر زمان کمی که در انجام این طرح داشتیم، نتوانستیم کتاب‌های بیشتری ارائه کنیم. ضمن این‌که با تاریک شدن هوا به خاطر نداشتن نور کافی در محل استقرار کتاب‌ها، امکان ادامه کار وجود نداشت.

این فعال فرهنگی با بیان این‌که در طول اجرای طرح گفت‌وگوهای زیادی هم با مردم و خانواده‌ها انجام شد که همگی از اقدام انجام شده ابراز رضایت می‌کردند، خاطرنشان کرد: در خرید و گردآوری کتاب‌ها سعی کردیم نگاه تخصصی نداشته باشیم تا مخاطب عام را بیشتر در نظر بگیریم. این نگرش به ویژه برای کتاب‌اولی‌ها و کودکانی که تازه به جرگه کتاب‌خوان‌ها پیوستند بیشتر لحاظ شد. هدف‌مان این بود که افرادی که برای نخستین بار قصد کتابخوانی دارند، جذب کتابخوانی شوند و کتاب‌هایی که اهدا می‌کنیم دروازه‌ای برای ورود به دنیای کتابخوانی باشند. 3 سال پیش هم در کانون «کتاب و قلم» امیرکلا تجربه مشابهی را در سطح کوچک‌تر داشتیم.

غلامی ‌نتاج درباره احتمال استمرار این طرح گفت: تا روز یکشنبه برنامه‌ای برای استمرار اجرای این طرح نداشتیم. اما پس از مشاهده استقبال شهروندان و بازخورد این حرکت در شبکه‌های مجازی و پیشنهادهای دوستان و فعالان فرهنگی نسبت به اجرای این طرح دلگرم شدیم. یکی از پیشنهادهای مطرح شده این است که فراخوانی را برای جمع‌آوری کتاب‌ منتشر کنیم تا کتاب‌های لازم تأمین شود. پس از آن در روز اربعین بار دیگر این حرکت را انجام دهیم.

 وی افزود: به نظرم مردم سهم خودشان را به خوبی در انجام یک اقدام فرهنگی ادا کردند. خیلی خوب است که این اتفاقات مردمی باشد. اما این مردمی بودن هیچ منافاتی با حضور نهادها و ارگان‌های دولتی ندارد. امیدواریم این نهادهای اداری و دولتی هم به مردم بپیوندند و در اجرای این طرح فرهنگی کمک کنند.

 این فعال فرهنگی با بیان این‌که اگر کتاب بخوانیم بسیاری از تجارب تلخ را می‌توانیم کم کنیم، خاطرنشان کرد: اهل قلم زحمات زیادی را انجام دادند و کتاب‌های خوبی در کشور وجود دارد و منتشر می‌شود. یعنی عرضه وجود دارد. اما باید تقاضا را ایجاد کنیم. از نویسنده و ناشر نمی‌توان انتظار داشت که این دارو را جرعه‌جرعه به کام مردم وارد کند. برای تزریق داروی کتابخوانی به جامعه سازمان‌های مردم‌نهاد نقش بسیار مؤثری دارند. باید دست به دست هم دهیم تا این حرکت خوب ایجاد شده در کشور را گسترش دهیم. نذر کتاب فرصت خیلی خوبی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور است.

*این مطلب در روزنامه همشهری مازندران منتشر شد که برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.

*مطلب مرتبط:

 

طرح نذر کتاب در بابل اجرا شد


 


  • چهارشنبه 6 آبان 1394-13:15

    خوب یا بد! این موجود، این کالا! این چیز (thing)، این شی، این یار مهربان! یا هر چیز... این کتاب. امروز در بین ما به خصوص در بین ما ایرانیها قدر و قیمت ندارد. چه نذری باشد، چه اهدایی، چه مجانی باشد یا هر چیز. گزارش مبسوط (که می توانست کوتاه باشد و در عین حال مطلب را برساند) با آنچه که می بینیم یعنی عدم بیان دیدگاه توسط مخاطبین نشان از بی توجهی عموم و حتی مخاطبان مازندنومه - که اغلب اهل کتاب هستند- می دانم . با ین توضیح که درست یا نادرست، تعداد یادداشت و دیدگاه را نشانی از اهمیت موضوع نزد مخاطبان می دانم.


    ©2013 APG.ir