تعداد بازدید: 3925

توصیه به دیگران 1

جمعه 8 آبان 1394-16:42

تجاوز به حریم رودخانه در خلیل شهر/طبیعت انتقام می گیرد

رودخانه انتقام می گیرد و انتقام او دور نیست/ شهرداری و مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی با سکوت خود خلیل شهر را به کشتن خواهند داد/ در روز روشن از کنار رودخانه کشیرخیل خلیل شهر شن و سنگ برداشت و با کامیون حمل می کنند و کسی مانع نمی شود. انگار در خلیل شهر همه خوابند!


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، مهدی خلیلی: خَلیل‌محله را چند سالیست خلیل شهر نام نهاده اند. محله که شهر شد، ویرانی محیط زیست و منابع طبیعی این شهر/محله گسترده تر شد.

جمعیت این شهر کوچک که 5 کیلومتر بعد از بهشهر به سمت استان گلستان قرار دارد، به 20 هزار نفر هم نمی رسد و وسعت آن نیز 1500 هکتار است.

خلیل‌محله پیش تر از توابع دهستان‌ پنج‌هزاره مرتبط با بخش گلوگاه بود که از تجمیع روستاهای ملامحله، گت زمین، رباط، مالی کلا، کشیرخیل، عموزادمحله، علمدارمحله، رکاوند و کلاک به‌وجود آمده‌ است. اکنون اما شهری نوبنیاد است -چهل وهشتمین شهر مازندران- که شهرداری دارد.

شاخه‌های رودخانه کلاک (سفیدرود) زمین‌های این آبادی‌ها را قطع کرده، دره بسیار عمیقی در برخی نقاط تشکیل داده‌است.

در انتهای خلیل شهر، محله کشیرخیل قرار دارد و پایین دست این محله، رودخانه ای جریان دارد که قبلا آسیاب های آبی را می چرخاند.

در روزهای اخیر به حریم رودخانه تجاوز شده است و با ماشین آلات سنگین، شن ها و سنگ های ریز و درشت حریم رود را برداشت می کنند.

لودرها و کامیون ها می غرند، سنگ ها را برداشت کرده، جابه جا می کنند و این رودخانه قدیمی کشیرخیل است که غریبانه نگاه می کند و... حادثه ای که به زودی می آید. 

آری، رودخانه انتقام می گیرد و انتقام او دور نیست. شهرداری و مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی با سکوت خود خلیل شهر را به کشتن خواهد! چه هنگام؟ آن گاه که بارانی تند ببارد و سیلاب جاری شود.

 راستی چرا از ماجرای سیل کلاردشت و نکا و بهشهر و ...درس نمی گیرند مسئولان ما؟ چرا با دست خود کمر به نابودی خود می بندیم؟ آیا واقعا" نمی فهمیم برداشت سنگ و شن از کنار رودخانه  حادثه ساز است و به محیط زیست و طبیعت صدمه می رساند؟

در روز روشن از کنار رودخانه کشیرخیل خلیل شهر شن و سنگ برداشت و با کامیون حمل می کنند و کسی مانع نمی شود. انگار در خلیل شهر همه خوابند!

* مازندنومه: مهدی خلیلی - هنرمندپیشکسوت شرق مازندران- به همراه مطلب بالا، فیلمی کوتاه نیز از این رویداد ضد محیط زیستی و خطرناک، برای ما ارسال کرده که تعدادی عکس از این ویدئو را به معرض دید مخاطبان قرار داده ایم.



  • شنبه 9 آبان 1394-8:44

    درود بر آقای خلیلی، بازیگر و هنرمند شهرمان شهردرای خودش داره این کارها رو میکنه؟ یا داده بخش خصوصی؟ یکی بیاد قضیه رو پیگیری کنه لطفا


    ©2013 APG.ir