تعداد بازدید: 4530

توصیه به دیگران 4

جمعه 22 آبان 1394-0:57

سخنرانی کریمی مله در ششمین جلسه معرفت افزایی عطر سیب سرخ

استاد دانشگاه مازندران گفت: زر و زور و تزویر سه دنیای مهمی است که انسان را از صراط مستقیم، دور می‌کند/ اصلاح‌طلبی عاشورایی در قالب منظومه فکری و معرفتی ارائه شد.


 

مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: ششمین جلسه معرفت‌افزایی عطر سیب سرخ با سخنرانی دکتر علی کریمی‌مله برگزار شد. عبوری شهردار ساری، روزبهی و عشوری از چهره‌های حاضر در این نشست بودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در این مراسم با اشاره به اینکه حرکت امام حسین (ع) در عاشورا، حرکتی جمعی بود، اظهار کرد: بحث ما از زاویه جامعه‌شناسی احساسات است و این احساسات به معنای آن نیست که در مقابل عقل قرار گیرد.

کریمی‌مله با بیان اینکه در حوزه جامعه‌شناسی، جامعه‌شناسی احساسات در مقابل عقل‌گرایی قرار می‌گیرد، افزود: جامعه‌شناسان عقل‌گرایی معتقدند که افراد برای هر حرکتی، هزینه فایده را لحاظ می‌کنند و هر کنش جمعی، نیازمند به کارگیری منابعی است تا بتواند برای اعضای شرکت‌کننده را برانگیزاننده باشد. بنابراین کنشگران باید بر بعضی احساسات ضد بسیج‌گری، فائق آیند تا آنها را برای پیوستن به حرکت جمعی، وادارد.

وی با اشاره به اینکه کسانی که به این حرکت جمعی ملحق می‌شدند باید به لحاظ اساسی تکلیف خود را بدانند که چه کسانی باعث وضع رقت‌بار موجود هستند تا آمادگی پیوستن به این حرکت اعتراضی را پیدا کنند، گفت: رهبران جنبش باید کاری کنند تا افراد برای پیوستن به حرکت جمعی، مقصران اصلی وضع موجود را بشناسند. فرآیند معناسازی اینجا به وجود می‌آید.

این استاد رشته علوم سیاسی بیان کرد: شناخت مقصران اصلی، مهم است، تا جهت کنش به آن سمت معطوف شود.

وی با اشاره به این که وفاداری از سمت یزید باید به سمت امام حسین (ع) سوق پیدا می‌کرد، ابراز داشت: اسلام با حاکمیت فردی مانند یزید در تعارض قرار می‌گرفت.

کریمی‌مله با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبی عاشورایی در قالب منظومه فکری و معرفتی ارائه شد و در مرکز قیام قرار گرفت، ادامه داد: انحرافی که از اسلام اصیل صورت گرفت و سنت‌هایی که ابداع شد، هیچ نسبتی به اسلام اصیل نداشت. سنت‌های پیامبر، محو  شد و بدعت‌ها به وجود آمد.

وی با اشاره به اینکه سنت پاسخگویی و برابری همه در مقابل قانون که در زمان پیامبر در مقابل سنت جاهلی باب شده بود، بعد از رحلت حضرت رسول، با حاکمیت بنی‌امیه از بین رفت و محو و وارونه شد، خاطرنشان کرد:  حاکمان در مصونیت پرسش و پاسخگویی قرار گرفتند که درست در مقابل سنت نبوی بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نفی اراده‌گرایی را در دوران حکومت بنی‌امیه و به ویژه یزید شاهد هستیم، اظهار کرد: امام حسین (ع) بارها از یزید و خاندان بنی‌امیه به عنوان سلطان ظالم، اعتبارزدایی و وفاداری شهروندان از او را سلب کرد و به دنبال ترویج وفاداری عاقلانه بود.

وی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) در سخت‌ترین شرایط، صراحت در گفتار و شفافیت در بیان داشت و مسائل را منتقل می‌کرد، افزود: حضرت، حس کنشگری مسئولیت گرایانه را به افراد انتقال و امید می‌داد که وضع موجود، قابل اصلاح و بهبود است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه امام برای اینکه حس کارگزاری را بیان کند به پیامبر (ص) ارجاع می‌داد، گفت: امام از طریق پیام‌هایی که حاکی از ظلم زمامداران بود حس عاملیت و کارگزاری را  تزریق می‌کرد.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) فرصت واکاوی پیدا کرد که چگونه بعد از رحلت پیامبر (ص)، منجلاب ظلم‌پذیری به وجود آمد و گسترش یافت، تصریح کرد: حضرت خود را موظف می‌دانست برای احیای جامعه، اقدام کند.

این استاد دانشگاه با یادآوری این که علت اینکه جامعه اسلامی به چنین سرنوشتی گرفتار شد در این نکته است که مردم، بنده دنیا شدند، تصریح کرد: زر و زور و تزویر سه دنیای مهمی است که انسان را از صراط مستقیم، دور می‌کند.

کریمی‌مله با اشاره به اینکه در این جامعه مظاهر دین به عیان به چشم می‌آید اما این دین، لسانی است، گفت: در این جامعه تا زمانی که دین ابزار رفاه و معیشت آنها باشد حامی دین هستند اما اگر رفاه و آرامش آنها را مخاطره قرار گیرد تعداد دینداران بسیار کم می‌شود و این مسئله فقط ویژه زمان امام حسین (ع) نیست و قائله‌اش جاری و ساری است.

جلسه های معرفت افزایی عطر سیب سرخ، هفته جاری از ساعت 18 تا 20 در سالن اجتماعات روزنامه بشیر برگزار شد.

*مطلب مرتبط:

نباید از مذهب دست برداشت و به سراغ کوروش و داریوش رفت

دومین نشست معرفت‌افزایی عطر سیب سرخ برگزار شد

نخستین نشست معرفت‌افزایی عطر سیب سرخ برگزار شد

معرفت افزایی با عطر سیب سرخ

 

 


  • يکشنبه 24 آبان 1394-11:47

    اینجانب خدمت استاد بزرگوار درسهای خیلی زیادی یاد گرفتم ایشان یکی از نخبه های این استان هستند که باید قدر ایشان را دانست

    • یه همولایتیپاسخ به این دیدگاه 2 0
      يکشنبه 24 آبان 1394-9:59

      درود و احترام
      از مجموع 32 کامنتی که تا کنون گذاشته شد 31 کامنت در تایید کفتار این شهید زنده و فرهیخته است و فقط یه کامنت منفی. مقبولیت و محبوبیت یعنی این.
      جناب گوران هم که دیگه جامع و کامل کردند حق مطلب رو.
      لذت بردیم جناب دکتر کریمی عزیز. پاینده باشید

      • يکشنبه 24 آبان 1394-1:34

        به سلامتی آقای روزبهی دکتر شدن؟

        • کیوس گورانپاسخ به این دیدگاه 10 0
          شنبه 23 آبان 1394-11:6

          هربار و به هر عنوان که سخن و سرودی از فرهیخته مردِ دیارِ ما بر می آید ، می بینم - و شاید ایرادی هم نداشته باشد - که جمع و جماعتی حضرتش را به دایره گروه ، دسته ، حزب و جناح خود می برند و گمان به هم نظری و به اشتراکِ عقیدتیِ با خود ولی باورمان بشود که این استوارِ بزرگ به هیچ صراحی و ساغرِ نظری جای نمیگیرد و تنها خودش است و قائم به ایمان و آرمان و اعتقادِ خود . اوی عزیز را مصادره به جناح خاص نکنیم که جفا به شخصیتِ حقیقیِ اوست ! و برای قامتِ ایمانی اش قبا و ردا جور نکنیم و منصب و مسئولیت سیاسی هم ! ایضاً استدعا میکنم بر من خُرده ی شرعی نگیرند اگر میگویم معصوم ترین بنده ای است که به عصرِ من و ما می زیید ! مگر عزیزی اورا به مرتبتِ دکتر شریعتی نمی بیند ؟ و عزیزانِ دیگر و عقاید دیگر ! این بنده ی نه به قرابتِ سرِ سیر و ته پیاز هم عقیده ای دارم و به اعتبارش ایشان را ( معصوم) میشناسم ! پس دعا به بقاء عمرِ عزیزش کنیم و دوامِ ایمان و اعتقادمان به شخصیت خقیقی او . بگذاریم به وانفسای طنازیهای نظر و به رنگارنگیِ سیاستِ بوقلمون واره روزگار ، این (کریمِ) مهر و عشق و اخلاص و ایمان مصون از انتسابهای افکار و عقاید ما بماند و به خلوصش بماند و به معصومیتی که میدانم همه بدان گواهی خواهید داد .

          • پورموسویپاسخ به این دیدگاه 9 0
            شنبه 23 آبان 1394-8:14

            حقیقتاً از مطالب منعکس شده جناب دکتر کریمی لذت بردم
            خداوند ایشان را که از فرهیختگان استان هستند حفظ کند

            • دانشگاهىپاسخ به این دیدگاه 8 0
              شنبه 23 آبان 1394-7:9

              درود بر دكتر كريمى و روشنگرى هاى عالمانه شان. صورت و سيرتى چون دكتر شريعتى دارند! اميد كه جامعه قدردان چنين نعمت هايى باشد.

              • همولایتیپاسخ به این دیدگاه 15 0
                جمعه 22 آبان 1394-21:41

                انصافا دکتر کریمی مله ، انسانی فرهیخته , متدین ، عالم و عارف می باشند که امیدواریم ما مازنی ها از این نعمت بیشتر بهره ببریم.
                مقایسه نکنم با کسی ولی مثل ایشان من توی استان ندیدم.

                • حسین برزگرپاسخ به این دیدگاه 13 1
                  جمعه 22 آبان 1394-17:27

                  سلام و عرض احترام .. باید خدا را شاکر باشیم که استاد ارزشمند و متدین و مدیر توانمند همچون دکتر کریمی مله در استان مازندران وجود دارد و قدر این نعمت را بدانیم واقعا وقتی مطالب ایشان را می خواندم احساس کردم استاندار بودن برای این نخبه مازندرانی کوچک است حق او وزیر و در کابینه بودن است دکتر انسان وارسته و دیندار و اسلام شناس واقعی است اصلاح طلبان استان بدرستی این نکته را فهمیده و از سخنان او و فکر او استفاده میکنند باید از عبوری و روزبهی و عشوری و همه دوستان خوب ساروی تشکر کرد که قدر دان این نعمت بوده و با دقت تمام سخنان دکتر را گوش کرده و حظ لازم را بردند .. باید از کریمی مله ها یاد گرفت که هرگز اهل ادعا نبوده و برای پست و مقام حاضر نیستند هر کاری انجام دهند .وهر پست کوچکی را بپذیرند . اهل ریا و تبلیغات و هر روز بنرهای رنگارنگ زده و هنوز بقول ما مازندرانی ها انگور نشده دنبال کشمش شدن باشند . بعضی دوستان ما که به آنها ارادت دارم هنوز خیلی با پوشیدن ردای استانداری فاصله دارند ولی زود جوگیر شده و توهم منفعت طلبان آنها را از حقیقت دور میکند .. در هر صورت از همه دوستان و سروران عزیز و ارجمند خواهش میکنم قدر سرمایه های استانی را بدانیم و با وحدت وهمدلی انسانهای متواضع و متدین و باهوش و زیرکی مانند دکتر کریمی مله را از مازندران وارد کابینه دولت کنیم .. حق مازندرانی ها بیشتر از اینهاست .. وحدت و همدلی و نگاه واقعی به اصلاحات ...

                  • جمعه 22 آبان 1394-14:48

                    از برنامه دکتر روزبهی گزارشی تهیه نکردید

                    • يکشنبه 24 آبان 1394-1:5

                      تمشک باید میومد از مراسم ایشون گزارش تهیه میکرد!! آقا دکتر کریمی از تمشک چه خبر؟ وطن امروز و کیهان هم هستند!

                      • علی کریمی (مله)پاسخ به این دیدگاه
                        يکشنبه 24 آبان 1394-8:26

                        در پاسخ به نقد ناقد محترم باید به عرض برسانم که پی جویی منش و بینش گفتگو یی ایجاب می کند که حتی با منتقدان و مخالفان سیاسی و فکری خود نیز وارد گفتگو شد و از فضاهای ممکن برای بیان دیدگاههای اصلاح طلبانه بهره جست وگرنه گفتگوی با خود و خودی، نه هنری را می نمایاند و نه عیبی را برملا می سازد و نه به تکامل مدد می رساند. بر این باورم نهادینه کردن فرهنگ گفتگو با مخالفان که خود عمل به آموزه های مبدع سیاسی این ایده رهایی بخش یعنی سید محمد خاتمی است، نیازمند صراحت و شهامت و البته مستلزم نقدپذیری بدون کنایه گویی و طعنه زنی است. حرف در این مقال بسیار است و گوش شنوا اندک. سوز و شور جوانی چنین حرارت و تیزی را اقتضا می کند لذا نباید از ترس نقد و برآشفتگی دوستداران، سنت گفتگو را رها کرد و سیره عافیت جویی و راحت طلبی را پیشه ساخت.


                    ©2013 APG.ir