تعداد بازدید: 3510

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 23 آذر 1394-20:40

نمایشگاه بزرگ کتاب ساری افتتاح شد

آیت الله طبرسی:دولت در این شرایط اقتصادی، جهاد می کند

در مراسم افتتاح دوازدهیمن نمایشگاه سراسری و بین المللی کتاب مازندران بیان شد: اداره یک جامعه فهیم، بسیار آسان تر است/معنا ندارد که رویدادهای مهم استان در نقاط دیگر برگزار شود/دولت در این شرایط، جهاد و بودجه ی کشور را در راه نشر فرهنگ و ترویج امر مطالعه هزینه می کند.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: آیین افتتاح دوازدهیمن نمایشگاه سراسری و بین المللی کتاب مازندران بعد از ظهر دوشنبه در ساری برگزار شد.

در این مراسم احد جاودانی-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران- با بیان اینکه دوازدهمین دوره نمایشگاه کتاب مازندران، بین المللی است اظهار داشت: این نمایشگاه با حضور 510 ناشر داخلی و 25 ناشر خارجی در 320 غرفه کار خود را آغاز می کند.

وی با اشاره با وجود کتاب در حوزه های مختلف علمی، سیاسی، اقتصادی ، کودک و نوجوان در این نمایشگاه افزود: نمایشگاه بین المللی کتاب مازندران تا 29 آذر ماه و از ساعت 13 تا 19 برای استفاده علاقمندان باز خواهد بود.

این مسئول با قدردانی از تلاش های استانداری مازندران و سایر دستگاه هایی که در راستای برپایی نمایشگاه کتاب مازندران همکاری کردند گفت: تنها با تکیه به بودجه های دولتی نمی توان کارهای بزرگ و ماندگار خلق کرد، به همین دلیل از شهردار و اعضای شورای شهر ساری تشکر می کنیم که در این امر مشارکت کردند.

*اداره یک جامعه فهیم بسیار آسان تر است

علیرضا یونسی-معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری مازندران- در این مراسم با بیان اینکه هر جامعه ای که خواستار شکوفایی و توسعه است ناگریز از دانایی است افزود: یکی از راه های کسب دانایی داشتن اطلاعات است و کتاب خواندن راه دستیابی به اطلاعات است.

وی با اشاره به توسعه شبکه دسترسی اینترنتی در کشور و جهان ابراز داشت: کتاب کماکان جایگاه خود را حفظ کرده است و مخاطبان و علاقه مندان خود را دارد.

یونسی با بیان اینکه آراسته شدن جامعه به قضایل و کرامات ارزشمند از نتایج کتابخوانی است افزود: کتاب عالمی است که بدون عصا و تازیانه تربیت می کند و همواره خواننده خود را به سمت تعالی رشد می دهد.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری مازندران با تاکید بر اینکه اداره یک جامعه فهیم بسیار آسان تر است، گفت: جامعه ی دانشمند، نفوذناپذیر است، به همین دلیل باید شرایطی فراهم شود که در همه جای استان نمایشگاه کتاب ایجاد شود تا میل به دانایی و افزایش فضیلت در جامعه بیشتر شود.

وی با بیان اینکه دولت در شرایط سخت مالی روبرو قرار دارد، اما در همین شرایط سخت بخشی از بودجه فرهنگی خود را به نشر فرهنگ و ترویج فرهنگ کتابخوانی اختصاص داده است، افزود: این موضوع نشان دهنده توجه دولت به امر مطالعه است.

*دولت در این شرایط اقتصادی، جهاد می کند

آیت الله نورالله طبرسی –نماینده ولی فقیه در مازندران- نیز در این مراسم با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه یک موفقیت و پیروزی بزرگ برای همه ما است، اظهار داشت: ارتقای نمایشگاه از سراسری به بین المللی کار شایسته و بزرگی است.

وی با اشاره به حضور خود در مشهد مقدس و در جمع بیش از 200 هیات مذهبی در ایام آخر ماه صفر گفت: در بیش از 14 هیات مذهبی مازندران در مشهد سخنرانی کردم اما به دلیل اهمیت موضوع کتاب امروز در این مراسم حضور یافتم.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه کتاب در مکتب اسلام جایگاه خاصی دارد، افزود: پیامبر در محیط جاهلی و دور از فرهنگ کار خود را با خواندن آغاز کرد.

آیت الله طبرسی با اشاره به کتابخانه های مجهز غربی و اروپایی تصریح کرد: آنها از سوزاندن کتاب مسلمانان برای گرم کردن حمام های خود استفاده می کردند.

وی گفت: باغ و تفریح علما، کتاب خواندن است و همه ما به کتاب خواندن و مطالعه نیازمندیم.

امام جمعه مرکز استان با بیان اینکه امسال ناشران خارجی نیز در این نمایشگاه حضور دارند و یکی از راه های انتقال و نشر فرهنگ نیز همین موضوع است، افزود: باید مشوق هایی را در نظر گرفت تا با استقبال از نمایشگاه این ناشران وقتی به کشورهای خود باز می گردند از مردم مازندران به نیکی یاد کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پایین آمدن قیمت نفت در بازارهای جهانی اظهار داشت: دولت در این شرایط، جهاد و بودجه ی کشور را در راه نشر فرهنگ و ترویج امر مطالعه هزینه می کند که شایسته قدردانی است.

آیت الله طبرسی بار دیگر در مراسم امسال بر خواسته اصلی خود مبنی بر داشتن یک نمایشگاه دائمی کتاب تاکید کرد و گفت: خاصیت مرکز استان، مادر بودن است و تمام کارهای کلیدی و مهم باید در مرکز باشد، معنا ندارد که رویدادهای مهم استان در نقاط دیگر برگزار شود چرا که مرکز استان زمانی مرکز استان است که خاصیت تجمع داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در مازندران به تعدد علما و دانشجویان در استان مازندران هم اشاره ای کرد و گفت: در شان مازندران نیست که نمایشگاه دائمی و مناسب نداشته باشد.

در ادامه این مراسم از چند تن از خادمان عرصه ترویج فرهنگ مطالعه قدردانی شده، سپس چند عنوان کتاب رونمایی شد.

در این مراسم قادری و احمدی فرمانداران میاندورود و نکا، محمدنژاد رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران، شمشیربند رئیس شورای شهر ساری،علیزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه و امام جمعه ایزدشهر نیز حضور داشتند.

ساعاتی پس از افتتاح نیز نشست تخصصی تاریخ شفاهی در نمایشگاه کتاب ساری برگزار شد.



    ©2013 APG.ir