تعداد بازدید: 5276

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 1 دی 1394-7:36

رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی:

تابع اجماع اصلاح طلبان هستم

عبدالرحیم نیکخواه گفت: اگر رد صلاحیت شوم، سور می دهم، چون تکلیف از ما ساقط می شود/اولویت سوم من انتخابات مجلس است/ فضای کشور، استان و منطقه اصلاح طلبی است.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمد اسماعیل بخشی سورکی: دکتر عبدالرحیم نیکخواه یکی از نامزدهای اصلاح طلب حوزه انتخابیه بهشهر، نکا و گلوگاه است که در نخستین روز ثبت نام، در فرمانداری بهشهر حاضر شد و جهت حضور در رقابت های انتخابات مجلس شورای اسلامی نام نویسی کرد.

. او رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، پژوهشگر و نویسنده، و ناشر، مشاور بین الملل خبرگزاری ایکنا و مدرس دانشگاه و مدیر کارگروه ادبیات خانه اندیشمندان علوم انسانی کشور است است. با این چهره علمی-سیاسی گفتگو کردیم. بخوانید.

*مجلس اولویت سوم من است

مازندنومه: آقای دکتر، علت حضور شما در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی چیست؟

نیکخواه: نماینده مجلس شدن اولویت سوم من است. اولویت اول بنده تغییر گفتمان انتخاباتی ، آگاهی بخشی و ترویج افکار و اندیشه های خودم است. اولویت دوم کمک به اجماع اصلاح طلبان و ترویج افکار اصلاح طلبی در جامعه است و اولویت آخر نیز نماینده مجلس شدن است.

مازندنومه: با توجه به تعدد گزینه های اصلاح طلبان در حوزه بهشهر، نکا و گلوگاه به نظر می رسد که در صورت نبود اجماع، گزینه اصولگرایان مجدداً از سبد آرا خارج شود. اگر اجماع صورت پذیرد شما تمکین می کنید؟

نیکخواه: یقیناً تابع اجماع اصلاح طلبان خواهم بود، اگر به هر دلیلی اجماع شکل نگیرد، برای اینکه خائن به آرمان اصلاحات نباشم حتما صحنه را ترک خواهم کرد و اگر هم اجماع صورت پذیرد و من از اجماع بیرون بیایم با دل و جان کار می کنم و رای هم خواهم آورد، چرا که فضای کشور، استان و منطقه اصلاح طلبی است. اما اگر دوست دیگری از اجماع بیرون بیاید نه تنها به نفعش کنار می روم، بلکه ستادهایم نیز برای او کار خواهند کرد، حتی اگر این فرد بلاتشبیه یک مترسک باشد اینکار را خواهم کرد و کاری به ضعف و قدرت او ندارم و از او حمایت می کنم.

مازندنومه: شرایطی در قانون در خصوص نظارت استصوابی شوراتی نگهبان وجود دارد. بفرمایید اولا آیا نظارت در همه مراحل به صورت استصواب از دیدگاه شما به درستی تفسیر شده است یا خیر؟ و اینکه اگر تمام گزینه های اصلاح طلبی در این حوزه انتخابیه نتوانند احراز صلاحیت کنند چه خواهد شد؟

نیکخواه: بنده نظارت استصوابی را به این شکل قبول ندارم اما قبول نداشتن به معنای تمکین نکردن نیست. کما اینکه خیلی از مسایل دیگر را هم قبول ندارم اما چون قانون است می پذیرم. اما اگر در مسند قانون قرار بگیرم برای باورهای خود و رفع مشکلات تلاش خواهم کرد.

در خصوص رد صلاحیت ها هم باید عرض کنم که اگر همه رد صلاحیت شوند قطعا اعتراض شکل خواهد گرفت و راهکاری ارائه می شود. اگر این اتفاق بیفتد چون تکلیف مدار وارد عرصه شدیم، تکلیف را از خود ساقط می دانم، اما قطعاً اعتراض خواهم کرد چرا که دست بالای دست بسیار است.

به هر حال اعتراض ها به نهادهای بالاتر ارجاع خواهد شد چنانچه بنده در دور قبلی انتخابات مجلس شورای اسلامی هم به دلیل تخلف یکی از نمایندگان که منشا آن تخلف یکی از اعضای نظارت شورای نگهبان بود شکایت کردم و موجب برکناری آن مسئول شد.

در هر صورت خود را سرمایه ملت می دانم و دلیلی برای رد صلاحیت نمی بینم اما اگر به هر دلیلی رد صلاحیت شوم، از راه های حقوقی مساله را پیگیری خواهم کرد. اما اگر باز هم نشود برای رد صلاحیت خود سور خواهم داد چرا که تکلیف از ما ساقط می شود، به این دلیل که نماینده مجلس شدن آش دهن سوزی نیست و اول گرفتاری است.

مازندنومه: به نظر شما نقش احزاب و گروه های مختلف سیاسی در افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات اسفندماه تا چه اندازه ای است و احزاب چگونه می توانند شور و نشاط سیاسی را در کشور ایجاد کنند؟

نیکخواه: باید عرض کنم که به معنای واقعی حزب در کشور نداریم، احزاب در مقاطعی مثل انتخابات رونق می یابند و مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرند که به گمان بنده بدترین نوع استفاده از احزاب است و کارکرد مخرب دارد. احزاب باید به شکل واقعی قوت بگیرند و سلایق مختلف را تحت پوشش قرار دهند تا مسیر جمهوریت نظام هموار شود.

با فرض تحت پوشش قرار دادن همه مخاطبان در سطح کشور نیازمند به سه حزب فرگیر اصلاح طلبان، اصولگرایان و اعتدالیون و تکنوکرات ها هستیم. اگر این سه حزب روند منطقی خود را طی کنند یعنی عضو گیری فراگیر، برگزاری مجمع عمومی فصلی و سالیانه، داشتن اساسنامه و مرام نامه و منشور و همچنین داشتن مواضع مشخص در موضوعات مبتلا به جامعه و چرخش نخبگان در درون خود، چنین حزبی می تواند مفید و موثر باشد، ولی در کشور ما احزاب با اسم حدوداً15 یا 20 ساله و هر چهار سال یکبار با نام های ثابت به عرصه می آیند و در قدرت سهم خواهی می کنند و عموماً هم به جایی نمی رسند و کارکرد واقعی خود از خود نشان نمی دهند. من مقاله ای با عنوان " شبه حزب دوای درد بی حزبی" در همین سایت شما منتشر کردم که می تواند ناگفته های دیگر این مساله را بیان کند.

مازندنومه: موضوعی که خیلی از اوقات مشاهده می شود این است که اصلاح طلبان در برابر جناح مخالف یکپارچه اند اما زمانی که موضوع دستیابی به قدرت بین خود اصلاح طلب ها مطرح می شود با هم اختلاف نظر و سلیقه دارند و این تشتت گاهی به جایی می رسد که مسند از دست رفته و فردی از جناح مخالف قدرت را به دست می گیرد. به نظر شما منشا این اختلاف چیست؟

نیکخواه: اصل تشتت احزاب اصلاح طلب در واقع غیرواقعی و به نوعی انحراف از نرم محسوب می شود و نباید چنین باشد اما اکنون که چنین است مدیران احزاب باید بدانند که منافع شان در همگرایی و انسجام و اتحاد است، اگر چنین نکنند همان می شود که هشت سال قبل بر سر کشور آمد.

مازندنومه: در خصوص مجلس خبرگان و ورود نیروهای جوان و جدید برای رقابت نیز نظر خود را بیان کنید؟

نیکخواه: تغییر فضای مجلس خبرگان و بازگشتن به جایگاه واقعی خود که همان انعکاس نظام مند و سامان یافته مسایل و مشکلات کشور به رهبری نظام است از اهم واجبات این کشور است و ورود افرادی همچون سید حسن آقای خمینی، آیت الله بجنوری،آیت الله محقق داماد و دیگر بزرگان نظام مایه امید و منشا خیرات بسیار خواهد بود.


  • سه شنبه 18 اسفند 1394-11:11

    اقای دکتر متاسفا این قدر شیفته جناحتان هستید وگفته اید اگر اجماع اصلاحطلبان من را کنار بزند وفرد دیگری را تایید کند حتی اگر ایشان مترسک هم باشد از او حمایت میکنم

    • چهارشنبه 2 دی 1394-13:33

      از شفافیت کلامتان ممنونم

      • چهارشنبه 2 دی 1394-9:26

        باسلام
        بفرمایید چه کسی به شما تکلیف کرده شما هم کاندید شوید؟؟؟


        ©2013 APG.ir