تعداد بازدید: 6096

توصیه به دیگران 3

دوشنبه 7 دی 1394-7:59

16 تا 18 دی ماه با حضور 7 خواننده مازندرانی؛

کنسرت 50 سال خاطره در ساری اجرا می شود

گروه موسیقی کایر از 16 تا 18 دی‌ماه کنسرت 50 سال خاطره را با حضور 7 خواننده برجسته مازندرانی در سالن سینما سپهر ساری اجرا می‌کند+ اظهارات جمال محمدی، ابوالحسن خوشرو، محمدرضا اسحاقی، نورالله علیزاده، محمد جعفری، حسین علمباز و حمزه محمدی.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: جمال محمدی -سرپرست گروه موسیقی کایر- در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گروه موسیقی کایر از 16 تا 18 دی‌ماه کنسرت 50 سال خاطره را با حضور هفت خواننده برجسته مازندرانی در سالن سینما سپهر ساری اجرا می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت حضور هفت خواننده مازندرانی بر روی سن، افزود: این نخستین بار است که استادان موسیقی مازندران در یک کنسرت گرد هم آمده و به اجرای برنامه می‌پردازند.

این هنرمند عرصه موسیقی با اشاره به اینکه شعر و موسیقی مازندران باید مورد توجه قرار گیرد و برای نسل جوان تبیین شود، تصریح کرد: امروز با گسترش فضای مجازی، انواع موسیقی و ویدئو در اختیار نسل جوان است و باید ذائقه این نسل را به سمت موسیقی اصیل هدایت کنیم تا فرهنگ ما ماندگار شود.

محمدی با بیان اینکه در رسانه ملی به اندازه کافی به موسیقی ایرانی و بومی پرداخته نشده تا نسل جوان با موسیقی اصیل، عجین شود، ادامه داد: باید کارهای فاخر از رسانه به چشم و گوش مخاطب برسد تا نسل امروز ایرانی، موسیقی خود را فراموش نکند.

وی با اشاره به اینکه کنسرت 50 سال خاطره با حضور استادان موسیقی مازندران، برای نخستین بار در موسیقی اقوام، توسط مازندرانی‌ها اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: ما نخستین اقوام ایرانی هستیم که شعار سال مقام معظم رهبری را در قالب موسیقی اجرایی می‌کنیم.

سرپرست گروه موسیقی کایر با بیان اینکه این استادان، عیار مازندران هستند و فرهنگ شفاهی و کتبی استان را در سینه دارند، اظهار کرد: استادان ما گنجینه ارزشمندی هستند و توان‌مندی‌های بسیاری دارند چون سال‌ها در عرصه موسیقی فعالیت کرده و تجربه اندوخته‌اند.

این نوازنده کمانچه با اشاره به اینکه گروه موسیقی نواحی کایر، در کنار پرداختن به موسیقی نواحی، این بار درصدد برگزاری کنسرت ویژه مازندرانی است، افزود: با برگزاری این کنسرت،

شعر و موسیقی مازندران به نسل جدید معرفی می‌شود که گامی در راستای گسترش فرهنگ بومی است.

محمدی با بیان اینکه مازندران گردشگران بسیاری دارد و این گردشگران باید از موسیقی مازندران هم بهره ببرند، گفت: این استادان به گردن پایتخت‌نشینان حق دارند و دوستان پایتخت‌نشین ما باید اقوام را تقویت کنند.

وی تصریح کرد: استاد ابوالحسن خوشرو به عنوان صدای حماسه و فریاد، استاد محمدرضا اسحاقی خنیاگر موسیقی شرق مازندران، استاد علیزاده راوی موسیقی و شعر مازندران، استاد علمباز راوی منظومه‌های مازندران، استاد مسلم فهیمی صدای سوخته و قلندر موسیقی مازندران، پرویز سیاهدشتی صدای نسل جوان و حمزه محمدی صدای عاشقانه‌های موسیقی مازندران هستند که در کنسرت 50 سال خاطره، هنرنمایی می‌کنند.

سرپرست گروه موسیقی کایر با بیان اینکه رضا حسین‌زاده نوازنده تنبک، سید محمد محمدی نوازنده نی و للـه‌وا، سید علی محمدی به عنوان نوازنده تار، روزبه خوشرو به عنوان نوازنده نقاره و دایره، سید نرگس محمدی به عنوان نوازنده دوتار، سید جمیله محمدی به عنوان نوازنده دف، هومن اسحاقی به عنوان نوازنده عود، سید حمیده محمدی به عنوان نوازنده دهل و مسلم فهیمی به عنوان نوازنده دوتار در این کنسرت به اجرای برنامه می‌پردازند، ادامه داد: بهروز رستگار، شعبان نادری و شادروان لطفی، حسین علمباز و رشید بابازاده هم شاعران گروه هستند و من هم سرپرستی، آهنگسازی و تنظیم را بر عهده دارم و رقیه شیدایی، لیلا رعیت‌پرور و سید حمیده محمدی هم به عنوان همخوان همکاری می‌کنند.

محمدی با اشاره به اینکه کنسرت موسیقی 50 سال خاطره با حضور هفت استاد برجسته آواز مازندران، توسط شرکت ساروصدا و با هنرمندی محمد جعفری برگزار می‌شود که بخش تبلیغات این کنسرت را هم بر عهده دارند، تصریح کرد: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، مدیر حوزه هنری مازندران و مدیر سینما سپهر ساری در روند انجام کارهای این کنسرت، یاری‌گر ما بودند.

وی با بیان اینکه دوره طلایی توجه به هنرمندان استان در زمان مدیریت فعلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در حال رقم خوردن است، گفت: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بنا دارد در این کنسرت از استادان موسیقی مازندران قدردانی کند.

*موسیقی در ایران نیاز به خانه‌تکانی فرهنگی دارد

در ادامه این نشست مسئول شرکت ساروصدا با اشاره به اینکه سال‌هاست دغدغه موسیقی و فرهنگ مازندران را دارم، تصریح کرد: برگزاری کنسرت موسیقی پاپ، قبل از زمان کنسرت استادان موسیقی مازندران را ظلم به فرهنگ این خطه می‌دانم.

محمد جعفری با بیان اینکه برای حفظ فرهنگ و موسیقی استان، نیازی به عزم مسئولان استانی و شهرستانی نداریم، ادامه داد: فقط چوب لای چرخ هنرمندان نگذارند، کافیست.

وی با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم فرهنگ حفظ شود، خاطرنشان کرد: کم‌کاری مسئولان باعث شده که فرهنگ ما در حال از بین رفتن است.

جعفری با بیان اینکه هر خرابی و ویرانی را می‌توان جبران کرد اما سقوط اخلاقی مردم، غیرقابل جبران است، اظهار کرد: موسیقی در ایران نیاز به خانه‌تکانی فرهنگی دارد.

*هنرمند واقعی با مشکلات بسیاری مواجه است

 ابوالحسن خوشرو در این نشست با اشاره به اینکه دلبستگی خاصی به زبان مادری و فرهنگ بومی دارم، افزود: از آرزوهایم این بود که فرهنگ و موسیقی ما در مسیر اصلی قرار گرفته و از پراکندگی خارج شود.

این استاد آواز موسیقی مازندرانی با اشاره به این که هدف من حفظ و بعد اشاعه موسیقی است، ادامه داد: آرزو داشتم گروه‌هایی بیایند و به کار نظم بخشند و کاری با صداقت شروع کنند. .

وی با بیان اینکه دلیل گرایش جوانان به موسیقی‌ ای که فاخر نیست، پدیده جهانی است و موسیقی دچار نقیصه شده و اصلاح‌پذیر نیست، گفت: هنرمند واقعی با مشکلات بسیاری مواجه است و غم نان و زندگی دارد که جلوی کارش را می‌گیرد.

*حمل کننده فرهنگ شفاهی هستیم

 محمدرضا اسحاقی هم در سخنانی با اشاره به اینکه ما زحمت خودمان را در این موسیقی کشیدیم، تصریح کرد: فرهنگی وارد مملکت شده که بیرون نمی‌رود. موسیقی وارد شده که فرهنگ را خراب کرده و در این میان کشورهایی توانستند فرهنگ خود را حفظ کنند که از موسیقی بومی خود، حمایت کردند.

وی با بیان اینکه با این سن و سال، حمل کننده فرهنگ شفاهی هستیم، ادامه داد: همچنان خمتگزار ملت هستیم اما از هیچ جا حمایت نمی‌شویم.

این خواننده و نوازنده موسیقی مقامی با اشاره به اینکه نخستین ترکش‌ها در فرهنگ به موسیقی می‌خورد، خاطرنشان کرد: هیچ موقع از مسیر موسیقی دور نشدیم و عشق ما، فرهنگ خودمان است.

*جوان امروز مانند گذشتگان متحمل زحمت نمی شود

نورالله علیزاده هم در این نشست  با بیان اینکه برای جوانان فعال در عرصه موسیقی احترام قائل هستیم و پیشرفت جوانان دور از انتظار نیست، اظهار کرد: دامنه تکنولوژی گسترش یافته و زحماتی که هنرمند موسیقی دیروز متحمل می‌شد را جوان امروز متحمل نمی شود.

وی افزود: امیدواریم برگزاری این کنسرت، برگ برنده ای برای موسیقی مازندران باشد.

*فرهنگ را به وسیله موسیقی به جوانان معرفی می‌کنیم

در بخش دیگری از این نشست حسین علمباز گفت: فرهنگ را به وسیله موسیقی به جوانان معرفی می‌کنیم.

این خواننده موسیقی مازندرانی با بیان اینکه موسیقی از آغاز خلقت وجود داشت، تصریح کرد: موسیقی درمان روح خسته همه عالم است.

*تصنیف اسپهبد خورشید روایت می شود

در پایان هم حمزه محمدی با اشاره به اینکه در یکی از قطعات کنسرت پیش رو، رویداد مربوط به اسپهبد خورشید، روایت می‌شود، ادامه داد: هدفم از خواندن این تصنیف، معرفی این رویداد به جوانان است، چون نسل امروز از مسائل این چنینی آگاهی چندانی ندار و. با این تصنیف، فریاد سکوت اسپهبد خورشید را به گوش همه خواهم رساند.

خواننده جوان گروه کایر با بیان اینکه موسیقی بهترین ابزار برای انتقال فرهنگ و مسائل تاریخی است، خاطرنشان کرد: ویترین خوبی از موسیقی برای جوان امروز تدارک دیده نشده است، موسیقی کوچه‌بازاری به راحتی در اختیار جوان امروز قرار دارد و دسترسی به موسیقی فاخر سخت شده و این نشان می‌دهد عرصه‌های فرهنگی در خواب غفلت هستند.


  • سعید یحیی زاده پاسخ به این دیدگاه
    شنبه 12 دی 1394-22:57

    با سلام و درود
    بسیار جای تامل و تقدیر از آقای محمدی عزیز وجوددارد چون صادقانه به موسیقی و پیش کسوتان خود ارج نهاد و کار عاشقانه نمود امیداواریم با اجرای خوب هنرمندان شاهد زمبنه حرکت های فرهنگی بیشتری باشیم.
    نکته مهمی که موسیقی را اعتلا بخشیده و به در جات عالی می رساند اینست که نوازندگان ماهر تربیت شوند و از بزرگان موسیقی بخواهیم در تنظیم کارها و کارهای گروهی مارا همراهی نمایند نه اینکه از آنها بخواهیم کار اجرا کنند زیرا همانطوریکه استاد اسحاقی فر مودند این بزرگواران کارخودشان را انجام دادند حالا وظیفه ما است که از چشمه بیکران هنر شان بهره بر ده و کار جدید زیر نظر شان تولید نماییم . مازندران پتانسیل موسیقی جهانی شدن را داردچون استاد خوشرو و استاد اسحاقی و استاد طیبی و استاد محسن پور پشت ما هستند بیایید
    موسیقی مازندران را مانند موسیق سنتی
    ردیف تدوین کرده و به ثبت یونسکو برسانیم .
    گروه موسیقی برادران یحیی زاده


    ©2013 APG.ir