تعداد بازدید: 4692

توصیه به دیگران 3

دوشنبه 14 دی 1394-7:26

صداو سیمای مازندران زیر تیغ شورای شهر ساری

مدینه: شبکه استانی با مدیریت جدید راه به ترکستان می برد

در جلسه شورای شهر ساری مطرح شد: رادیو مازندران برنامه‌های بهتری نسبت به سیمای استان دارد/در یک اقدام چهار مدیر از استان گلستان در شبکه مازندران منصوب شده‌اند/شبکه استانی با مدیریت جدید، در حال گذر از مسیری است که به قول معروف، راه به ترکستان است/شبکه مازندران، مردم را با قوانین شهروندی آشنا نمی‌کند /شبکه استانی به ورزش نمی پردازد/ انتظار بر این است که ریاست صداوسیما مدیریت خبره و بومی در این جایگاه قرار دهد.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: عصر دیروز مدیرکل صداوسیمای مازندران مهمان یکصد و پنجاه و سومین جلسه علنی شورای شهر ساری بود. اغلب اعضای شورای شهر ساری انتقاداتی را به عملکرد شبکه مازندران داشتند. کیادهی، زلیکانی، باقری، نجاریان، نفجم و احمدی اعضای منتقد شورا به عنلکرد صداوسیمای مازندران بودند و بیشترین انتقادات هم در سخنان مدینه به چشم می‌خورد.

این جلسه با سخنان رئیس شورای شهر ساری شروع شد. علیجان شمشیربند، اقدام عربستان در اعدام شیخ نمر را بی‌تدبیرانه و نابخردانه دانست و از مردم ساری در برگزاری تجمع‌های خودجوش در این زمینه تشکر کرد.

وی با بیان اینکه از رسانه دیداری و شنیداری این توقع وجود دارد که به موقع و بی‌طرفانه به انعکاس اخبار و بیان کاستی‌ها بپردازد، اظهار کرد: صدا و سیما علاوه بر وظیفه اطلاع‌رسانی، وظیفه هدایتگری هم دارد.

رئیس شورای شهر ساری به بیش از 450 پروژه کوچک و بزرگ در دست اجرای شهرداری ساری اشاره کرد و افزود: در آستانه انتخابات قرار داریم و اعضای شورا آمادگی دارند برای فراهم کردن زمینه مشارکت مردم در انتخابات، با صدا و سیما همکاری کنند.

* رادیو مازندران برنامه‌های بهتری نسبت به سیمای استان دارد

دیگر عضو شورای شهر ساری هم با اشاره به اینکه صداوسیمای مازندران در چهار دوره شورا به انعکاس اخبار این نهاد نپرداخته است، گفت: صداوسیما برای پوشش خبری یک عملکرد، پول طلب می‌کند و حتی برای تولید برنامه کودک هم به دنبال پشتیبان مالی هستند.

محمدحسن محمدی کیادهی با بیان اینکه رادیو مازندران برنامه‌های بهتری نسبت به سیمای استان دارد، تصریح کرد: مردم خیلی بیننده شبکه مازندران نیستند و برنامه‌های این شبکه هم بیشتر تکراری است.

*شبکه مازندران، مردم را با قوانین شهروندی آشنا نمی‌کند

 عضو دیگر شورای شهر ساری هم در این نشست اظهار کرد: شبکه مازندران، مردم را با قوانین شهروندی آشنا نمی‌کند و شبکه تبرستان در این زمینه اطلاع‌رسانی ندارد.

علی‌اکبر زلیکانی با اشاره به نپرداختن شبکه تبرستان به ماده 6 قانون مدیریت پسماند، ادامه داد: قانون در این زمینه با صراحت، وظیفه‌ای بر دوش رسانه‌ها و صداوسیما گذاشته است اما نه در مازندران بلکه در کشور این قانون اجرا نمی‌شود و مشکلات زیست‌محیطی را در کشور شاهد هستیم که اثرات نامطلوبی در سلامت افراد دارد.

*شبکه استانی به ورزش نمی پردازد

دیگر عضو منتقد شورا در این نشست با بیان اینکه شبکه مازندران، کمتر به تولید و پخش برنامه‌های ورزشی می‌پردازد، تصریح کرد: 50 درصد ازاعضای تیم‌های ملی و مدال‌آوران، مازندرانی هستند و به حمایت صداوسیما نیاز دارند.

فیض‌الله نفجم افزود: ساری دو تیم لیگ برتری پرطرفدار در فوتسال و تکواندو دارد که افتخارآفرین هستند.

*شبکه مازندران از ظرفیت شورا و شهرداری استفاده نکرده است

 گردونه انتقاد از شبکه استانی به نائب‌رئیس شورای شهر ساری رسید. سید مهدی احمدی با بیان اینکه شبکه مازندران از ظرفیت شورا و شهرداری استفاده نکرده است، اظهار کرد: شورا، شهرداری و صداوسیما می‌توانند برنامه‌های مشترک فرهنگی برای ارتقای فرهنگ و تکالیف شهروندی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه راهنمایی و رانندگی با ساخت انیمشین توانست تاحدودی فرهنگ رانندگی را برای نسل جدید نهادینه کند، افزود: این ظرفیت در شهرداری و شورای شهر ساری وجود دارد و شبکه استانی در این زمینه باید پیگیری جدی داشته باشد.

احمدی با بیان اینکه ظرفیت‌های بزرگی در حوزه گویندگی، بازیگری و نویسندگی در سطح ملی داریم اما در مرکز مازندران از این افراد استفاده نمی‌شود، گفت: هنوز از ادبیات نامناسبی در برخی برنامه‌های شبکه مازندران استفاده می‌شود.

وی همچنین به استفاده از قاریان غیربومی در هنگام پخش اذان هم انتقاد و تصریح کرد: استفاده از قاریان بومی، درصد مخاطبات شبکه استانی را افزایش می‌دهد.

*شبکه مازندران به طرح پزشک خانواده نپرداخته است

عضو دیگر شورای شهر ساری انتقاد به شبکه استانی را از نپرداختن به طرح پزشک خانواده شروع کرد. جمال باقری با اشاره به اهمیت طرح پزشک خانواده، خاطرنشان کرد: این طرح به صورت پایلوت در مازندران و استان فارس اجرا می‌شود و اگر طرح مناسبی باشد در سراسر کشور هم اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه شبکه مازندران به شکل مستمر و به عنوان پروژه مهم به طرح پزشک خانواده نپرداخته است، افزود: رادیو مازندران به شکل پراکنده درباره پزشک خانواده برنامه‌هایی داشته است. این طرح نیاز به اصلاحاتی دارد که می‌تواند از طرف صداوسیما مورد بحث قرار گیرد.

باقری نداشتن کنداکتور پخش را از دیگر معایب شبکه تبرستان عنوان کرد و گفت: غیر از زمان پخش اخبار که مشخص است، دیگر برنامه‌ها زمان خاصی برای پخش ندارد.

*شبکه استانی برنامه‌ جاذب برای نسل جوان ندارد

در ادامه این نشست عضو دیگر شورای شهر ساری اظهار کرد: شبکه استانی برنامه‌ جاذب برای نسل جوان ندارد.

سعید نجاریان با اشاره به اینکه مازندران نیمی از ورزش کشور است و  50 درصد از مدال‌های المپیک دور قبل را مازندرانی‌ها به دست آوردند، افزود: ورزش استان این ظرفیت را دارد که برنامه‌های خاص ورزشی در شبکه مازندران تولید شود.

وی هم معتقد بود که عملکرد شورا و شهرداری در شبکه مازندران بازگو نمی‌شود.

*در یک اقدام چهار مدیر از استان گلستان در شبکه مازندران منصوب شده‌اند

نوبت به منتقدترین عضو شورا نسبت به عملکرد شبکه استانی رسید. مسعود مدینه در ابتدای سخنان خود به وظایف صداوسیما در اطلاع‌رسانی شفاف و بی‌طرفانه پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر با تغییر مدیریت ارشد این سازمان، نه تنها در مجموعه کلان رسانه ملی، جریان تک‌سو در عرصه مسائل سیاسی و فرهنگی حاکمیت پیدا کرده، در مراکز استان‌ها هم با تغییر مدیریت‌های غیربومی، این جریان رونق بیشتری به خود گرفته است.

عضو شورای شهر ساری با اشاره به اینکه چندی است با تغییر مدیریت صداوسیمای مازندران، شاهد ظهور و بروز حوادث ناخوشایند در بطن کارکرد رسانه‌ای این شبکه پرمخاطب هستیم، افزود: شبکه‌ای که در سال‌های گذشته از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده و با نگاه بومی، اقدامات کلانی انجام داده و رتبه‌های نخست مراکز استان‌ها را در بخش‌های مختلف کسب می‌کرد، در حال حاضر، با برخی بی‌تدبیری‌ها و ملاحظه‌کاری‌های سیاسی و تحمیل سلایق شخصی بر برنامه‌های رسانه‌ای، هر روز شاهد نامطلوب بودن برنامه‌ها و کاهش مخاطبان هستیم.

وی تاکید کرد: بی‌توجهی به خواسته‌های مردم مازندران، نپرداختن به معضل بیکاری جوانان در استان، نپرداختن به بزه‌های اجتماعی مانند سرقت، زنا و اعتیاد، تک‌جریانی بودن اخبار و برنامه‌های سیاسی و فرهنگی، کیفیت نداشتن تصاویر، نبود برنامه‌هایی با ساختار بومی و محلی، کلیشه‌ای بودن تمامی برنامه‌ها، نداشتن تنوع در گویندگی، مجریان و گزارشگران در حوزه‌های تولیدی و خبر، انتصاب ناشایست در مدیریت واحدهای درون‌سازمانی که در یک اقدام چهار مدیر از استان گلستان در شبکه مازندران منصوب شده‌اند و ... از جمله کارکردهای ضعیف مدیریت جدید صداوسیمای مازندران است.

این مسئول ادامه داد: در این بین، موضوعی که مردم استان را می‌رنجاند، کیفیت نداشتن برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به دلیل تعریف و تجمید فراوان از مسئولان استان است که در قبال دریافت پول انجام می‌شود.

مدینه با اشاره به اینکه این در حالی است که مردم مازندران از این دستگاه‌ها اعلام نارضایتی دارند، تصریح کرد: شبکه استانی با مدیریت جدید، در حال گذر از مسیری است که به قول معروف، راه به ترکستان است.

وی ادامه داد: انتظار بر این است که ریاست صداوسیما که خود امروز در معرض نقد منصفانه مسئولان لشکری و کشوری در برخی موضع‌گیری‌های سیاسی قرار دارد نگاه عمیق و ویژه به این استان داشته باشد و بر اساس شاخص‌ها و فلسفه وجودی شبکه‌های استانی، مدیریت خبره و بومی در این جایگاه قرار دهد.

* اعضای شورا بیننده چند درصد از برنامه‌های شبکه استانی هستند؟

پس از پایان سخنان مدینه، تنها عضوشورای حامی صداوسیما در این نشست، با هجمه دانستن سخنان دیگر اعضای شورای شهر نسبت به روند سخنان اعضای شورا، انتقاد کرد.

رضا پیوندی خطاب به دیگر اعضای شورا گفت: اعضای شورا بیننده چند درصد از برنامه‌های شبکه استانی هستند که این اندازه انتقاد می‌کنند؟

رئیس شورای شهر ساری هم عنوان کرد که انتقادات باید بیان شود و به هیچ وجه هجمه نیست.

* دولت‌ها انتظار دارند صداوسیما سخنگوی آنها باشد

شهردار ساری در این نشست اظهار کرد: نارسایی در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد و مدیریت‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

مهدی عبوری با اشاره به کمبود منابع اعتباری و حجم بالای نیروی انسانی تحمیل شده به مجموعه تخصصی، افزود: با وجود این مشکلات شاید این نهاد نتواند همه انتظارات را برآورده کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت‌ها انتظار دارند صداوسیما سخنگوی آنها باشد و حقایق را بیان نکند.

*افرادی که از شبکه استانی به شبکه ملی رفتند دیگر نباید در شبکه استانی به کارگیری شوند

در پایان این نشست، نوبت به مدیرکل صدا و سیمای مازندران رسید. علی صادق مقدسی با اشاره به لزوم بیان عملکردها و انتقادها از شبکه استانی، اظهار کرد: البته بیان انتقادات نباید مچ‌گیرانه باشد.

وی با بیان اینکه تمایل داریم اعضای شورای شهر ساری در آینده گام بلندی برای ارتباط با شبکه مازندران بردارند، افزود: شاید در گذشته به دلیل ناملایمات این تعادل به وجود نیامد و به همین دلیل تمایل اعضای شورا برای همکاری با صداوسیما کم است.

مقدسی با اشاره به اینکه در زمینه برنامه‌های مشارکتی، تعهدی داریم که با دقت و مراقبت این کار را انجام می‌دهیم که در سیاست‌های سازمان تداخل ایجاد نشود، گفت: نگاه ما فقط این نیست که رسانه، عملکرد دستگاه‌ها را فقط به شیوه رپرتاژ، منتقل کند.



وی با بیان اینکه اعتقادی به این نداریم که مجریان ملی را به شبکه استانی بیاوریم، تصریح کرد: از ظرفیتی که در استان وجود دارد باید استفاده کنیم. افرادی که از شبکه استانی به شبکه ملی رفتند دیگر نباید در شبکه استانی به کارگیری شوند و مانع از این کار می‌شوم.

رئیس شبکه استانی با اشاره به اینکه هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند بگوید به چند نویسنده و گوینده بسنده کرده و راه را برای ورود دیگران بسته است، ادامه داد: به مجریانی که زبان محلی بلد باشند، فرهنگ ما را بشناسند و مزیت استانی را متوجه شوند نیازمندیم.

مقدسی با بیان اینکه نه در مازندران و نه در هیچ استان دیگر، تحقیر زبان، لهجه و گویش را نمی‌پسندم، خاطرنشان کرد: برنامه دوبله محلی را از کنداکتور خارج کردیم چون به نوعی تحقیر گویش بود.

وی با اشاره به اینکه قبول دارم که ثبات کنداکتور وجود نداشت، گفت: در یک سال گذشته به دنبال این بودیم که کنداکتور باثباتی تهیه کنیم اما کار دشواری است.

 


  • پنجشنبه 9 آذر 1396-7:34

    واقعا در عملکرد ضعیف سیمای استان مانده ایم و اینکه چگونه با این عملکرد مدیران همچنان پایدار ماندند.سیما مختص استان است اما کل برنامه ها به تقلید از شبکه سراسری .

    • سه شنبه 15 دی 1394-14:43

      تمام 4 مدیر به کار گرفته شده از استان گلستان همگی مازندرانی هستند که سالها در سایر مراکز استانی کار کرده و حالا تجربیات خود را در استان خود به کار میگیرند تنها مدیر کل مازندرانی نیست
      این 4 نفر
      باقریان قایم شهر
      اکبر پور ساری
      اکبری بابل
      محسنی قایم شهر

      • سه شنبه 15 دی 1394-0:59

        عبوری توی صداوسیما دوستانی داره، اونا خبرها رو بهش می رسونند. حرف های مدینه حرفهای عبوریه. از زبان یکی دیگه. اما خب دروغ نگفت. هرچی بود راست بود


        ©2013 APG.ir